Algemeen

Abercrombie, het paard waarmee Alisa Glinka naar de Olympische Spelen van Parijs ging, is 13 november op 10-jarige leeftijd overleden aan koliek.
Abercrombie was een Brandenbuger hengst. Zijn vader was Ampere en zijn moeder Weinfee (Wolkentanz II x Donnerhall). Hij werd gefokt door Helga en Manfred Semmer op Stoeterij Horstfelde in Duitsland. Zijn oorspronkelijke naam was Achilles.
Alisa Glinka
Abercrombie werd op 5-jarige leeftijd eerst uitgebracht door Thomas Heim. Hij was toen in eigendom van Andrea Gehrlein, voor hij werd verkocht aan Glinka.
De nieuwe combinatie sloot hun internationale wedstrijddebuut in mei 2021 winnend af tijdens de jonge paarden-rubrieken op CDI Zhaskiv in Oekraïne. Daarna gingen ze naar Kharkiv, ook in Oekraïne, en wonnen daar beide klasses, om vervolgens naar CDI Samorin te gaan. Alisa Glinka en Abercrombie vertegenwoordigden Moldavië op het WK voor jonge paarden van 2021 in Verden. Ze werden daar 13e in de troostfinale.
In 2022 bracht Glinka hem voor het eerst uit in de Medium Tour tijdens CDI Olomouc, en in 2023 maakten ze op CDI Le Mans de overstap naar de Grand Prix. In dat jaar kwamen ze aan de start in Ornago, Mariakalnok, Brno, Pilisjaszfalu, Crozet, Bialy Las, Fot en Wroclaw. Ze wonnen in Ornago en Mariakalnok met scores in de 70%.
Toen Glinka zwanger raakte, reed ze een tijdje geen wedstrijden. Haar eerste wedstrijd weer was meteen een grote: de Wereldbekerfinale in Riyadh (Saoedi-Arabië), maar ze konden daar hun draai niet vinden. Daarbovenop werd Glinka geschorst omdat ze er positief testte op een drug in klasse S5 van de WADA (World Anti-Doping Agency - red.). In deze klasse zitten diuretica (plaspillen - red.) en maskerende middelen
Door haar pogingen in 2023 had Moldavië zich verzekerd van een historische eerste individuele startplaats op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Terwijl ze een juridische procedure startte om haar naam te zuiveren van de positieve dopingtest, deed Tatiana Antonenco, haar enige Moldavische landgenote die haar olympische plaats kon overnemen, op het laatste moment een poging om Abercrombie te kwalificeren voor Parijs. Ze kwam met hem aan de start in Lipica, Jardy en Brno.
Glinka slaagde er gelukkig net op tijd in om haar schorsing via het CAS opgeheven te krijgen door met terugwerkende kracht een vrijstelling voor therapeutisch gebruik (RTUE) te krijgen voor het gebruik van de verboden stof in kwestie.
De onrust was nog niet voorbij, want op de Olympische Spelen werd Abercrombie aanvankelijk op wacht gezet, maar bij een tweede keer voordraven werd hij door de jury geaccepteerd. Op 30 juli 2024 was Glinka de eerste dressuurruiter ooit die voor Moldavië die op de olympische AC-lijn reed. Ze scoorde 66,056% en werd 53e in de Grand Prix. Het was de laatste wedstrijd van de combinatie.
Glinka traint in Duitsland bij Rudolf Widmann.
Triest einde
Een aantal dagen geleden sloeg het noodlot toe. Abercrombie kreeg koliek, en ondanks alle inspanningen kon hij niet worden gered.
"Er zijn nu een paar dagen voorbij, en nu ik mijn ogen heb geopend van de tranen, moet ik zeggen dat ik mijn geliefde ster Abercrombie heb verloren aan een zware koliekaanval", legt Glinka uit. "Deze aanhankelijke en knappe hengst was een uitzonderlijke, speciale en oprechte vriend die nergens bang voor was. Hij vertrouwde mij en alle mensen om hem heen volledig. Hij was slim, grappig, beleefd, vriendelijk en heel erg knap. We hebben zoveel met hem gedaan en wat hadden we nog veel meer kunnen doen."
Alisa sluit af: "dank aan iedereen die me heeft gesteund, en die net zoveel van hem heeft gehouden. Mijn hart is gebroken".