Belangrijke update over uitbraak Rhinopneumonie (EHV-1) in Frankrijk

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Belangrijke update over uitbraak Rhinopneumonie (EHV-1) in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-24 16:46

FEI
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: © FEI Photos

De veterinaire afdeling van de FEI wil de paardensportgemeenschap waarschuwen voor een neurologische uitbraak van Rhinopneumonie (EHV-1) in Frankrijk.

De uitbraak houdt verband met een nationaal evenement, die van 1 tot 3 november 2024 in Le Mans plaatsvond en vanaf 20 november heeft geresulteerd in overleden paarden en besmettingen in drie verschillende Franse departementen.

De week daarop (8-11 november 2024) vond op dezelfde locatie een FEI-evenement plaats. De FEI-paarden waren in andere stallen gehuisvest dan de paarden die aan het nationale evenement deelnamen en er waren geen directe contacten tussen de nationale en FEI-paarden op Le Mans.

Rhinopneumonie (EHV-1) is een door de lucht overgedragen ziekte, die tot vijf meter kan worden overgedragen via hoesten, maar ook door direct contact, via mensen en gedeelde apparatuur. Het kan ademhalings- en neurologische symptomen, abortus bij drachtige merries en de dood van jonge veulens veroorzaken.

Omdat deze ziekte echter gemakkelijk wordt overgedragen, moet het contact tussen paarden tot een absoluut minimum worden beperkt. Daarom raden wij u ten zeerste af om met uw paarden deel te nemen aan trainingsevenementen, fokactiviteiten enz.

Als reactie op de uitbraak verzoeken wij onze gemeenschap waakzaam te blijven en de gezondheid van hun paarden nauwlettend in de gaten te houden, op klinische tekenen van een infectieziekte. Meer informatie met betrekking tot EHV-1 is te vinden op de EHV-1-hub.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

anjali

Re: Belangrijke update over uitbraak Rhinopneumonie (EHV-1) in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:32

Bedankt voor de waarschuwing!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:38

Er is toch best vaak uitbraak van Rhino?
En helemaal als we Europees gaan kijken.

Dus ik ben nog niet gealarmeerd. Bovendien zou ik niet weten welke voorzieningen ik zal/kan treffen in NL op een pensionstal als er in Frankrijk een uitbraak is.

Denk dat een goede onderzoeker dichterbij wat had kunnen vinden. Dus mensen, let altijd goed op je paarden. Los van dit soort berichten.

Boehoe!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:03

Anomien schreef:
Er is toch best vaak uitbraak van Rhino?
En helemaal als we Europees gaan kijken.

Dus ik ben nog niet gealarmeerd. Bovendien zou ik niet weten welke voorzieningen ik zal/kan treffen in NL op een pensionstal als er in Frankrijk een uitbraak is.

Denk dat een goede onderzoeker dichterbij wat had kunnen vinden. Dus mensen, let altijd goed op je paarden. Los van dit soort berichten.

Er wordt nogal wat heen en weer gewinkeld en vervoerd met paarden van en naar Frankrijk. Zodat besmettelijke ziektes verspreid kunnen worden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:06

Er wordt naar zowat elk land wel gependeld. Uitgezonderd IJsland.
Rhino is er elk jaar wel, net als verspreiding van andere ziektes.

Boehoe!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 06:45

Rhino is er inderdaad ieder jaar weer. Het is wel fijn te weten waar er uitbraken zijn, dan kan je er rekening mee houden. Al geeft het geen garantie dat je daarmee een Rhino uitbraak voorkomt.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:11

In mijn ogen…. Maar dat kan ik dus niet hard maken… is het maar net waar de media op in wil springen.

Elk jaar is er Rhino op verschillende plekken. De media pakt het op als ze, in hun ogen, niet wat spannender hebben te melden.

Er zijn grote uitbraken geweest die de media op de figuurlijke pagina 200 plaatste, of niet.
Omdat er een oorlog, crisis, corona of zelfs processierups was.

En kleine uitbraken die grootschalig werden verkondigd. Toen men genoeg had gelezen/gehoord over oorlog of corona.

Maar dat vind ik wel een leuke discussie die ik wellicht elders eens een keer wil voeren.

Dus de media vind ik geen goed medium als het gaat om paardneziektes. Ieder moet echt zelf goed kijken/beoordelen.

Boehoe!!

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:46

Iemand een idee in welke departementen de uitbraken zijn?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie