Rapport hulpmiddelen in de paardensport benadrukt belang kennisdeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rapport hulpmiddelen in de paardensport benadrukt belang kennisdeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:32

KWPN
Algemeen

Een paard met een martingaal. Foto: Marlies Trap Fotografie

De staatssecretaris van LVVN heeft een rapport over het gebruik van training- en hulpmiddelen in de paardensport aangeboden aan de Tweede Kamer. De staatssecretaris benadrukt de rol van trainers en ruiters in het gebruik en misbruik van deze hulpmiddelen. De Sectorraad Paarden (SRP), het platform waarin vrijwel alle paardenorganisaties samen komen voor de gezamenlijke belangenbehartiging, onderstreept deze verantwoordelijkheid en benadrukt het belang van kennisdeling en het trainen van mensen die met paarden omgaan.

Uit het rapport blijkt dat elk training- of hulpmiddel in ondeskundige handen een potentieel welzijnsrisico voor paarden met zich meebrengt. Hoewel men het eens is over wat zeker geen correct gebruik is, ontbreekt een eenduidige definitie van correct gebruik in het rapport. “Deze conclusies laten zien dat kennisdeling en -ontwikkeling, maar ook opleiding en training van paardenmensen, nodig blijft”, geeft SRP-voorzitter Gerda Verburg aan. “Er is veel kennis in de sector aanwezig en we moeten er samen voor zorgen dat die kennis terechtkomt op de juiste plekken, en bij alle paardenliefhebbers die hiermee te maken hebben of krijgen. Het laat ook zien dat we kennis moeten blijven ontwikkelen. Daarvoor zetten we als SRP in op het ontwikkelen van een kennis- en innovatieagenda voor de gehele paardensector, bij voorkeur op Europees niveau.”

Welzijnsrisico door geforceerde houding
De belangrijkste conclusie van het rapport is dat de grootste welzijnsrisico's ontstaan wanneer paarden in een geforceerde houding uit balans worden gebracht. Minister Wiersma stelt voor om voor deze situaties samen met de sector een afwegingskader op te stellen, een instrument om de juiste keuzes in gebruik te kunnen maken. De SRP zal betrokken worden bij het opstellen van dit afwegingskader.

Het rapport biedt geen aanleiding om bepaalde training- of hulpmiddelen te verbieden, maar benadrukt wel de noodzaak voor deskundigheid en kennisdeling binnen de sector. De minister roept trainers op om zich verder te bekwamen in het gebruik van training- en hulpmiddelen, indien deze kennis nog niet voorhanden is. “Dat is precies de reden voor ons, als leden van de SRP, om de samenwerking met het hippisch onderwijs en andere opleidingen te gaan intensiveren”, zegt Verburg. “Onderwijs speelt een cruciale rol bij het voorbereiden van jongeren en andere liefhebbers om in onze prachtige sector aan de slag te gaan. Het is belangrijk om basisvaardigheden aan leerlingen en studenten mee te geven.”

Neem verantwoordelijkheid bij gebruik hulpmiddelen
De SRP onderstreept dat iedereen in de paardensport zelf verantwoordelijk is voor het gebruik van hulpmiddelen en roept iedereen op om een goede ambassadeur te zijn en anderen daarbij zo nodig te ondersteunen. Wees zorgvuldig en deskundig in het waarborgen van het welzijn van de paarden.

Elisa2

Re: Rapport hulpmiddelen in de paardensport benadrukt belang kennisdeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:36

Ben benieuwd wat ze precies onder hulpmiddelen verstaan?

Een halster, een bit, een zweep of een martingaal, slof etc.?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:40

Het gaat om een geforceerde houding, dus het zal eerder om slofteugels en martingaal gaan dan om een halster.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:52

Elisa2 schreef:
Ben benieuwd wat ze precies onder hulpmiddelen verstaan?

Een halster, een bit, een zweep of een martingaal, slof etc.?

Staat in het rapport (dat heel goed leesbaar is overigens).

edit: duidelijkere lijst gevonden

1 Opzet
2 Tongbandje/riempje
3 Staartbeugel
4 Pessoa bit
5 Slofteugel
6 Pelham bit
7 Stang en trens
8 Gogue
9 Tonglepel
10 Stang (los)
11 Bijzetteugel
12 Liverpoolstang
13 Thiedemann teugel
14 Halsverlenger/elastiek
15 Hackamore
16 Trainingsringen
17 Kinketting/kinriempje
18 Aansnoerneusriem
19 Verzwaarde Peesbeschermers
20 Verzwaarde voeten/ijzers
21 Beenbandages
22 Bit lifter
23 Kineton
24 Sporen met tandwieltjes
25 Oordoppen
26 Zweep

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:08

Ik heb dat hele rapport niet gezien? Ben ik dan zo kippig?

Nouja ik denk alleen maar goed dat er kritisch naar gekeken wordt, hoe kritischer, hoe beter. Maar wel vanuit kennis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:50

Ben dan wel benieuwd wat er uit komt bij manegepaarden die met een thiedemann of martingaal gereden worden, want bij sommige maneges zitten deze hulpteugels standaard aan het paard vast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:59

Elisa2 schreef:
Ik heb dat hele rapport niet gezien? Ben ik dan zo kippig?

Nouja ik denk alleen maar goed dat er kritisch naar gekeken wordt, hoe kritischer, hoe beter. Maar wel vanuit kennis.

Even op KWPN klikken, dan kun je de link naar t rapport vinden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:01

Leip dat er heel veel hulpmiddelen uit mijn sport genoemd worden en er amper trainers uit mijn sport hebben meegedaan aan het onderzoek. Mijn sport word gewoon in een vergaarbak van 11% geduwd. Hoeveel mensen uit de drafsport hebben er meegedaan?

Citaat:
Het merendeel van de paardentrainers/instructeurs (72%) gaf
aan dressuur als hoofddiscipline te hebben, dit werd gevolgd
door springen en mennen met respectievelijk 9% en 8%. De
overige 11% waren trainers/instructeurs die actief waren in
eventing, draf- en rensport, western, reining en endurance.

Daarnaast is het begrip opzet niet juist uitgelegd. Het is geen touw, het zit niet aan het borsttuig, en er hoeft geen bit te zitten in een opzet. Ook hoeft het geen trensbit te zijn als je er wel een bit in doet. Dit alleen al laat mij ernstig twijfelen aan hoe de hulpmiddelen uit mijn sport beoordeeld worden?
Citaat:
Bij een opzet loopt er een touwtje van het borsttuig aan de
bovenzijde van de hals naar de bovenzijde van het hoofdstel en over de nek van het paard. Een opzet bestaat uit een
opzetteugel en een opzet bit (trensbitje)

Verder zou ik willen weten welke deskundigen er geraadpleegd zijn, is dat ergens te vinden? Ik lees namelijk gedragswetenschapper en dat is Sarah Pesie bijvoorbeeld ook. Als die heeft meegeschreven weet ik wel waarom bepaalde antwoorden over de drafsport zo geformuleerd zijn.

Misschien ben ik onterecht kritisch hoor en zijn ze echt met meerdere dravertrainers in gesprek gegaan en hebben ze meerdere opzetten in werking gezien.

Maar ik krijg er nu weer zo'n 'de drafsport is lekker makkelijk om tegen te schoppen' gevoel van, want dan hoeven we niet tegen schenen te schoppen van het grootste deel van paardrijdend Nederland :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:10

Als ik de lijst die hierboven gedeeld wordt lees, moet ik niet meteen aan drafsportertje pesten denken, eigenlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:42

@ruitje, bij de tuigpaarden kennen ze ook een opzet.
Dat was eigenlijk mijn eerste associatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:53

Bedankt, het loont de moeite om het rapport te lezen..Aeres heeft het onderzoek uitgevoerd.

Stukje uit het rapport:

"Voor paarden wordt door de trainers zelf de slofteugel op
nummer één gezet als hulp- of trainingsmiddel dat bij verkeerd/
incorrect gebruik het welzijn van paarden aantast. De risico-in-
schatting van welzijnsaantasting door experts (dierenartsen
en gedragsdeskundigen) leverde een ander beeld op. Het
tongbandje/riempje en de opzet werden door de experts als
het meest risicovol ingeschat bij correct gebruik. Bij verkeerd/
incorrect gebruik werd de hoogste score voor risico op
welzijnsaantasting gegeven voor opzet, sporen met wieltjes,
zweep, tongbandje/riempje, slofteugel en staartbeugel. Dit
vraagt aandacht voor bewustwording over correct gebruik, een
aantal van deze middelen wordt namelijk door veel trainers uit
de vragenlijst gebruikt (zoals slofteugel en zweep)."

Nu vraag ik mij ook wel af welke gedragsdeskundigen geraadpleegd zijn, want dit klinkt wel als Pesie en die zou ik nu niet direct onder deskundig willen scharen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het tongbandje voor de slofteugel komt.

Het rapport gaat ook over honden trouwens, even verder lezen.

KarinSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:59

Misschien is het goed dat er sowieso (weer) aandacht voor is. Welke discipline je ook doet, gelukkig is er steeds meer voortschrijdend inzicht bij de paardensporters zelf. Stang en trens: propte je vroeger (zelfs met trots, want: Z) in de mond en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:09

Duh, elk hulpmiddel doet meer kwaad dan goed bij onjuist gebruik.

Sporen met tandwielen: die rollen over de buik ipv dat ze prikken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:18

"Verder stellen de trainers dat knellend tuig op andere delen van
het lichaam ook schuurplekken en verwondingen tot gevolg
kan hebben. Bij bandages wordt aangegeven dat benen te
warm kunnen worden, wat het risico op blessures vergroot.
Incorrect zweepgebruik waarbij paarden gestraft worden met
de zweep is zorgelijk. In het algemeen wordt gesteld door de
trainers dat op het wedstrijdterrein (inclusief het voorterrein)
toezichthouders niet of niet tijdig ingrijpen bij incorrect en
verkeerd gebruik van hulp- en trainingsmiddelen".

Dit is toch niet zo? Daar zijn ze toch juist scherper op geworden?

Aansnoerneusriem: Met de aansnoerneusriem kan de neusriem bij paarden strakker getrokken worden.

Ehm nee, ten eerste heet een aansnoerneusriem niet zo..ten tweede is dat niet het doel. Het wordt er alleen wel voor misbruikt soms.

Been bandages: Beenbandages zijn wikkels die om het onderbeen van de
paarden kunnen worden aangebracht. Ze bieden com-
pressie, ondersteuning en bescherming aan geblesseerde
delen van het been. Ze kunnen uit verschillende materialen
bestaan, veelal van katoen of fleece.

Ehm nee, ze worden gebruikt ter bescherming van het gezonde been meestal.

"Begin op een leeftijd van twee jaar"

Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar dat is veel te jong en dat is een aanbeveling in dit rapport. 8)7

Er staan goede dingen in het rapport en minder goede dingen in mijn optiek. Vindt het jammer dat niet correct lichaamsgebruik van het paard niet genoemd en meegenomen is, maar dat is natuurlijk ook geen hulpmiddel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:20

KarinSW schreef:
Misschien is het goed dat er sowieso (weer) aandacht voor is. Welke discipline je ook doet, gelukkig is er steeds meer voortschrijdend inzicht bij de paardensporters zelf. Stang en trens: propte je vroeger (zelfs met trots, want: Z) in de mond en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Dit onderzoek is er gekomen na indoctrinatie van Dier en Recht, of dat dan zo goed is valt te betwijfelen aangezien zij echt graag van alles uit het verband trekken. Op zich goed dat er onderzoek naar is gedaan, maar ik mis nog de wetenschappelijke onderzoeken er bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:23

ruitje schreef:
Leip dat er heel veel hulpmiddelen uit mijn sport genoemd worden en er amper trainers uit mijn sport hebben meegedaan aan het onderzoek. Mijn sport word gewoon in een vergaarbak van 11% geduwd. Hoeveel mensen uit de drafsport hebben er meegedaan?

Citaat:
Het merendeel van de paardentrainers/instructeurs (72%) gaf
aan dressuur als hoofddiscipline te hebben, dit werd gevolgd
door springen en mennen met respectievelijk 9% en 8%. De
overige 11% waren trainers/instructeurs die actief waren in
eventing, draf- en rensport, western, reining en endurance.

Daarnaast is het begrip opzet niet juist uitgelegd. Het is geen touw, het zit niet aan het borsttuig, en er hoeft geen bit te zitten in een opzet. Ook hoeft het geen trensbit te zijn als je er wel een bit in doet. Dit alleen al laat mij ernstig twijfelen aan hoe de hulpmiddelen uit mijn sport beoordeeld worden?
Citaat:
Bij een opzet loopt er een touwtje van het borsttuig aan de
bovenzijde van de hals naar de bovenzijde van het hoofdstel en over de nek van het paard. Een opzet bestaat uit een
opzetteugel en een opzet bit (trensbitje)

Verder zou ik willen weten welke deskundigen er geraadpleegd zijn, is dat ergens te vinden? Ik lees namelijk gedragswetenschapper en dat is Sarah Pesie bijvoorbeeld ook. Als die heeft meegeschreven weet ik wel waarom bepaalde antwoorden over de drafsport zo geformuleerd zijn.

Misschien ben ik onterecht kritisch hoor en zijn ze echt met meerdere dravertrainers in gesprek gegaan en hebben ze meerdere opzetten in werking gezien.

Maar ik krijg er nu weer zo'n 'de drafsport is lekker makkelijk om tegen te schoppen' gevoel van, want dan hoeven we niet tegen schenen te schoppen van het grootste deel van paardrijdend Nederland :o

Maar 11% uit de draf en rensport trainers hebben mee gedaan.

Ze hebben helemaal niks in werking gezien, het gaat om een vragenlijst die ingevuld is, dat is alles.

Ik denk wel dat Pesie mee geschreven heeft als ik het zo een beetje lees..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:20

Roodvos schreef:

Mijne ook. En heel dom misschien, maar juist door Black beauty :+

Vind het ook een apart lijstje waarom sommige dingen erop staan en andere vergelijkbare dan juist weer niet

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:25

Ik zie gewoon een rapport over het gebruik van hulpmiddelen, als de meeste hulpmiddelen in de drafsport gebruikt worden dan is dan nou eenmaal zo. Ik vind daar wat van dat je in de drafsport zoveel hulpmiddelen gebruikt maar daar gaat dit artikel niet over. Er staat niks specifiek over drafsport toch ruitje? Alleen dat als een hulpmiddel gebruikt wordt dat dat goed gebruikt moet worden.

Misschien zou er een ander onderzoek moeten komen naar in welke disciplines de meeste verschillende hulpmiddelen gebruikt worden en dan zou je tot de conclusie kunnen komen die ruitje trekt, dat in de drafsport de meeste verschillende hulpmiddelen gebruikt worden? Maargoed als zoveel procent van de ruiters een slof, martingaal of thiedemann gebruikt dan zegt dat nog vrij weinig. Of als mensen de zweep zo gebruiken als Charlotte Dujardin, dat is ook weer een heel ander niveau van misbruik van hulpmiddelen -O- Al met al blijft het een kunst om zonder hulp kundig te kunnen rijden en voor mij persoonlijk ontbreekt helaas vaak de kunde om het paard te helpen in de training ipv dwangmatig af te dwingen in alle takken van sport. We doen het nog steeds voor onszelf de paardensport, een paard wint er verder weinig mee.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:44

Elisa2 schreef:
"
[i]Aansnoerneusriem: Met de aansnoerneusriem kan de neusriem bij paarden strakker getrokken worden.

Ehm nee, ten eerste heet een aansnoerneusriem niet zo..ten tweede is dat niet het doel. Het wordt er alleen wel voor misbruikt soms.

Huh? Volgens diverse ruitersportwinkels (Drunens ruiterhuis, De Kroo ruitersport) heet een aansnoerneusriem wél zo. En er staat in het rapport niet dat het doel is om de neusriem strakker aan te trekken, maar dat het er wel mee kán (en dat dat ongewenst is).

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 12:35

Ten eerste ben ik blij dat ik na al die jaren in de paarden nog steeds niet alle “hulpmiddelen” uit het lijstje ken. Ten tweede wordt het tijd om ons af te vragen of al die middelen wel nodig zijn. Ik denk dat we met tijd en geduld ook een mooi realistisch resultaat kunnen bereiken. Tja, het grootste probleem is misschien dan toch dat mensen te snel teveel eisen van paard…… of het paard en ruiter er nou aan toe zijn en geschikt voor zijn of niet…
Ook al is het rapport wat gekleurd en niet helemaal correct, ik denk wel dat het nodig is dat er aandacht voor is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 12:54

germie schreef:
Ben dan wel benieuwd wat er uit komt bij manegepaarden die met een thiedemann of martingaal gereden worden, want bij sommige maneges zitten deze hulpteugels standaard aan het paard vast.

Dat wordt voornamelijk gedaan omdat er anders een verhoogd risico ontstaat op aantasting van het welzijn van de mens. Daar wordt bij dit soort rapporten misschien niet aan gedacht?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 14:35

Veronica2 schreef:
germie schreef:

Dat wordt voornamelijk gedaan omdat er anders een verhoogd risico ontstaat op aantasting van het welzijn van de mens. Daar wordt bij dit soort rapporten misschien niet aan gedacht?

Maar als een paard alleen nog berijdbaar is met zulke bijzetteugels, dan moet je je toch stevig afvragen waarom dat doer nog in een manegeles meeloopt? Daar is dat dier helemaal niet voor geschikt dan en zeer waarschijnlijk doodongelukkig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 14:52

Dat is de reden niet, ze willen hun paarden gezond houden. Als het hoofd de hele tijd te hoog is drukken ze de rug weg, tel daar een stuiterende ruiter bij op en het is een recept voor rugpijn en problemen.

Lieser, officieel heet dat een Zweedse neusriem..hier geintroduceerd door Anky van Grunsven. Hier staat meer informatie over de werking. https://www.bitmagazine.nl/training/tra ... -neusriem-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:22

Grainey schreef:
Ik zie gewoon een rapport over het gebruik van hulpmiddelen, als de meeste hulpmiddelen in de drafsport gebruikt worden dan is dan nou eenmaal zo. Ik vind daar wat van dat je in de drafsport zoveel hulpmiddelen gebruikt maar daar gaat dit artikel niet over. Er staat niks specifiek over drafsport toch ruitje? Alleen dat als een hulpmiddel gebruikt wordt dat dat goed gebruikt moet worden.

Misschien zou er een ander onderzoek moeten komen naar in welke disciplines de meeste verschillende hulpmiddelen gebruikt worden en dan zou je tot de conclusie kunnen komen die ruitje trekt, dat in de drafsport de meeste verschillende hulpmiddelen gebruikt worden? Maargoed als zoveel procent van de ruiters een slof, martingaal of thiedemann gebruikt dan zegt dat nog vrij weinig. Of als mensen de zweep zo gebruiken als Charlotte Dujardin, dat is ook weer een heel ander niveau van misbruik van hulpmiddelen -O- Al met al blijft het een kunst om zonder hulp kundig te kunnen rijden en voor mij persoonlijk ontbreekt helaas vaak de kunde om het paard te helpen in de training ipv dwangmatig af te dwingen in alle takken van sport. We doen het nog steeds voor onszelf de paardensport, een paard wint er verder weinig mee.

Ik heb geen idee of de drafsport de meeste hulpmiddelen gebruikt. Ik weet wel dat mijn sport door Dier&Recht eruit gepakt word en ik denk in dit rapport te lezen wie hier aan meegeschreven heeft. Ik wil gewoon weten wie de deskundigen zijn die deze oordelen vellen.

Het is toch raar om een rapport op te stellen maar niet te vermelden wie er de basis voor het rapport vormen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:23

Roodvos schreef:

Ah, goeie, ik lees het misschien met mijn drafsport bril haha!