Mantovani's Escorial goedgekeurd bij vier grote Duitse stamboeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Mantovani's Escorial goedgekeurd bij vier grote Duitse stamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 23:34

Eurodressage
Fokkerij

Benen van een dressuurpaard in de rijbaan. Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Mantovani’s Escorial, een beroemde Lusitanohengst en olympisch dressuurpaard, heeft een ongekende erkenning gekregen, nu de vier meest invloedrijke stamboeken van Duitsland hem alle vier hebben goedgekeurd voor de fokkerij.

De Westfaler, Oldenburger, Rijnlander en DSP-stamboeken hebben Escorial (Spartacus uit de Edo-merrie Jiboia) goedgekeurd voor gebruik bij hun merries.

“Deze prestatie versterkt zijn status als de meest gevierde Lusitano van zijn tijd”, vertelt Thiago Mantovani, de trotse eigenaar van de hengst. “Escorial staat bekend vanwege zijn buitengewone verdiensten in de sport en de fokkerij. Nu dat ook in Duitsland erkend is, markeert dat een baanbrekend moment voor de het Lusitano-ras binnen de elite van de Europese fokkerij”.

Het toekomstig sportpaard fokken
Met de recente goedkeuring van Escorial door deze invloedrijke Duitse fokkerijverbanden, kunnen fokkers nu de bloedlijnen van Escorial in de warmbloedlijnen integreren. Zo kunnen er paarden worden gefokt die uniek zijn voor de hedendaagse vereisten van de dressuur.

Zijn afstamming belooft een nieuwe standaard in dressuurpaarden: een paard dat het formaat en frame van het warmbloed in balans brengt met de recent ontdekte beheersing van de piaffe en andere verzamelde gangen. Deze verschuiving heeft de potentie om de sport opnieuw te definiëren, door het introduceren van paarden die de structurele en atletische kwaliteiten van het warmbloed hebben, maar met de verhoogde capaciteiten voor de verzamelde onderdelen.

Het beste van twee werelden samenvoegen
De acceptatie van Escorial bij deze prestigieuze Duitse stamboeken markeert een cruciale beweging in de fokkerij van dressuurpaarden. Duitse warmbloeden, die bekend staan vanwege hun formaat, kracht en vermogen, domineren de sport. Zij blinken uit in kracht en uitgestrekte oefeningen, zoals de uitgestrekte draf en galop.

Echter, de bloedlijnen van Escorial brengen een uniek voordeel: zijn nakomelingen tonen een natuurlijke aanleg voor verzameling. Dit stelt hen in staat om oefeningen die dit vereisen, zoals piaffe, passage en pirouettes, met groot gemak en finesse uit te voeren. Deze combinatie creëert een ongeëvenaard dressuurpaard: atletisch en gracieus, krachtig en verzameld.

Het verhaal van Escorial: een nieuw soort kampioen
De bekendheid van Escorial begon in 2020, toen Thiago Mantovani hem kocht.

“Vanaf het begin geloofde ik in Escorial, nu is duidelijk geworden dat het de beste keuze was die kon maken. Het is ongelooflijk de moeite waard om dit verhaal te zien ontluiken, met al deze overwinningen”, zegt Thiago.

Escorial heeft niet alleen records gebroken, maar ook de potentie van dressuurpaarden opnieuw gedefinieerd. Dit deed hij onder het goede management van Mantovani en met de Braziliaanse olympische ruiter Joao Marcari in het zadel.

In 2021 vertegenwoordigde hij zijn ras tijdens de Olympische Spelen in Tokio. Hier liet hij een uitzonderlijke precisie zien in de verzamelde oefeningen. In datzelfde jaar toonde zijn overwinning in Oldenburg, als eerste overwinning van een Lusitano in de wedstrijdring, zijn vermogen om te heersen tegenover warmbloeden.

“Hij zette een nieuwe standaard voor dressuurpaarden: eentje die voorbij de tradities gaat en veelzijdigheid en vaardigheid omarmt, zowel in kracht als in finesse”,legt Mantovani uit.

Een nieuwe nalatenschap in de fokkerij
Naast zijn prestaties in de wedstrijdsport heeft Escorial bewezen een krachtig vaderdier te zijn. Hij geeft bouw en temperament door, die ideaal zijn voor de vereisten van de moderne dressuur.

Zijn nakomelingen beginnen internationaal voor het voetlicht te komen, denk hierbij aan Nuelo en Orion. Zij tonen atletische bekwaamheid, naast een buitengewoon vermogen om te verzamelen. Nuelo en Orion namen allebei deel aan de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden in Ermelo.

Deze mengeling van de genen van Escorial met de traditionele warmbloedlijnen zorgt voor een opwindende verschuiving: een nieuwe generatie paarden die niet alleen sterk en wendbaar zijn, maar ook beter geschikt om ingewikkelde verzamelde oefeningen gemakkelijk uit te voeren.

“Ik ben onder de indruk als ik kijk naar de veulens uit de Escorial-lijnen. Hieronder zitten ook kruisingen met lijnen van Sandro Hit, Vitalis, Apache, Springbank, De Niro, Negro en Sezuan. Nu ben ik ook erg benieuwd naar de veulens van 2025, de resultaten van het fokken met Escorial en andere lijnen als Glamourdale, Dynamic Dreams en de verschillende warmbloedlijnen die we hebben verworven in de merries, zoals Valverde, Viva Gold en anderen”, legt Thiago uit. “Ook de kruisingen met zijn zoon Nuelo zijn indrukwekkend om te zien, hij bewijst ook een buitengewone hengst te zijn. We hebben nog veel embryo’s en veel merries drachtig van deze kruisingen. We zijn erg benieuwd naar de resultaten”.

Dressuurstandaarden opnieuw definiëren
Deze historische goedkeuring maakt de weg vrij voor een nieuw tijdperk in de dressuurfokkerij. Met de genetische invloeden van Escorial hebben fokkers een ingang naar een nieuw soort dressuurpaard met een atletisch vermogen voor het hele scala aan dressuuroefeningen, hopelijk uitgevoerd met een ongekende elegantie en efficiëntie.

“Deze evolutie vergroot niet alleen de mogelijkheden voor de dressuursport, maar verrijkt ook de genetische diversiteit en veelzijdigheid in de sport”, aldus Mantovani.

Afbeelding

Elisa2

Re: Mantovani's Escorial goedgekeurd bij vier grote Duitse stamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:37

Ik ben heel erg benieuwd of fokkers gebruik gaan maken van deze hengst. In NL is het een beetje stil rond deze crossbreeding. Maar de Massa paarden (kruisingen warmbloed x Lusitano) zijn wel redelijk populair.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:00

Hartstikke mooi maar het KWPN erkend hem niet. En terecht, naast het eventuele talent voor pi/pa geven Lusitano's ook mindere dingen door. En dan denk ik vooral aan beenstanden

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:17

Ik vind de tekst bij de illustratie heerlijk.

Verder benieuwd waar het naar toegaat.
Ik ben wel voor nieuw bloed. Maar weet nog niet of ik dit bloed echt wat vind.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:35

Anomien schreef:
Ik vind de tekst bij de illustratie heerlijk.

Verder benieuwd waar het naar toegaat.
Ik ben wel voor nieuw bloed. Maar weet nog niet of ik dit bloed echt wat vind.

Ik moest er vooral om lachen. Verkooppraatje. De veulens die ik gezien heb vond ik maar zo zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:54

janderegelaa schreef:
Hartstikke mooi maar het KWPN erkend hem niet. En terecht, naast het eventuele talent voor pi/pa geven Lusitano's ook mindere dingen door. En dan denk ik vooral aan beenstanden

Waarom?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:58

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:

Waarom?

Omdat ze vaak geen goede beenstand hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:21

Dat is niet waar..

PRE,s kunnen maaiend lopen en en willen achter nog weleens neigen naar een steile stand. Maar de meeste Lusi,s staan juist heel erg correct op de benen en bewegen ook niet maaiend.