Sport
Foto: © FEI/Leanjo de Koster
De legendarische Duitse Isabell Werth voegde in Stuttgart opnieuw een prestigieuze overwinning toe aan haar palmares en nam de hoogste eer mee naar huis met Wendy de Fontaine. Met een indrukwekkende score van 86,745% claimde Werth de derde etappe van de FEI Dressage World Cup™ 2024/2025 en eindigde met ruim 6% voorsprong op de nummer twee. Slechts twee weken eerder zegevierde Werth in Lyon met haar andere paard, DSP Quantaz.
Werth bleef de concurrentie in Stuttgart ruim voor. Wendy danste door de arena en blonk uit in de piaffe. De juryleden zagen haar unaniem als winnaar. De Belgische Larissa Pauluis maakte een onuitwisbare indruk als laatste starter van de avond en behaalde de tweede plaats met Flambeau. Met 80,395% was zij naast Werth de enige combinatie die boven de 80% kwam.
Werths landgenote Bianca Nowag-Aulenbrock schreef ook geschiedenis en behaalde haar eerste podiumplaats in een wereldbekerwedstrijd met de merrie Florine OLD. De score van het tweetal van 79,225% leverde hen de derde plaats op, wat ook genoeg was om de leiding veilig te stellen in het klassement van de FEI Dressage World Cup™ na haar eerdere overwinning in Mariakalnok, Hongarije.
Duitse dominantie
De opwindende atmosfeer van Stuttgart stelde de ruiters tot het uiterste op de proef, waarbij verschillende combinaties moeite hadden om foutloos te blijven in de intense indoor ring. Uiteindelijk domineerden Duitse ruiters het klassement, waarbij vijf van de zes beste plaatsen werden opgeëist door het thuisland, wat de indrukwekkende diepgang van het land op het gebied van dressuur aantoont. Ingrid Klimke, een van de beste dressuursterren van Duitsland, zette al vroeg de standaard voor de wedstrijd van die avond. Met de elegante merrie First Class behaalde Klimke een respectabele 76,790%. Haar stempel zou blijven staan totdat Carina Scholz (Duitsland), met de 17-jarige Tarantino, deze overtrof met een solide 77,230%. Opmerkelijk genoeg heeft Tarantino een pedigree vol springverervers, maar blonk in Stuttgart uit met moeiteloos verzamelde bewegingen als piaffe en passage.
De volgende Duitse ruiter in het klassement was Raphael Netz, die vorig jaar had deelgenomen aan de FEI Dressage World Cup™-finale. Met de getalenteerde Great Escape Camelot verdiende Netz een opmerkelijke 78,015% voor een briljante kür op muziek. Ondanks dat hij nog maar 25 jaar oud is, claimde Netz de vierde plaats.
Uiteindelijk bleef de top drie ongewijzigd ten opzichte van de Grand Prix van de vorige dag, waarbij Werth, Pauluis en Nowag-Aulenbrock de eerste plaatsen bezetten.
Wendy ‘in vuur en vlam’

Isabell Werth met Wendy in Stuttgart 2024. Foto: © FEI/Leanjo de Koster
Voor Isabell Werth betekende Stuttgart opnieuw een onvergetelijke avond in haar carrière. Vorig jaar pakte ze de overwinning met Emilio, maar dit keer was het de beurt aan Wendy de Fontaine, de merrie met wie Werth Olympisch teamgoud en individueel zilver won op de Olympische Spelen in Parijs.
“Ik was heel blij met Wendy’s optreden. In de Grand Prix was ze erg gefocust, vooral omdat het haar eerste wedstrijd was na Parijs en de daaropvolgende pauze. Maar vandaag in de kür, met deze ongelooflijke sfeer, kon ik tijdens de warming-up al voelen dat ze ‘in vuur en vlam’ stond”, vertelde Werth. “Ondanks haar opwinding heb ik echt genoten van de rit.”
"Ze is zo'n uitzonderlijk paard en ik ben ongelooflijk trots op haar"
Isabell Werth
Hoewel Stuttgart aanvankelijk niet op de planning van Wendy stond, legde Werth de last-minute wijziging uit. “Na de Olympische Spelen deed ze wat licht werk en bracht ze twee maanden door met ontspannen in de paddock en op het weiland. Toen ik haar begon te trainen voor de Top 10 in Stockholm, leek ze zich thuis bijna te vervelen en was ze overdreven gretig, dus besloot ik op het laatste moment haar mee te nemen hiernaartoe. En ik heb er geen spijt van. Dit seizoen gaan we het stap voor stap aanpakken.”
De 80% grens
Larissa Pauluis, die op de tweede plaats eindigde, was vastbesloten de grens van 80% te doorbreken – en dat deed ze in stijl. Met een score van 80,395% zette ze met Flambeau een nieuw persoonlijk record neer en werd daarmee pas de tweede Belgische combinatie ooit die de 80% grens overschreed.

Larissa Pauluis met Flambeau - Stuttgart 2024. Foto: © FEI/Leanjo de Koster
“Ik heb voor mijn leven gereden! Deze score was iets wat ik heel graag wilde, en ik ben zo trots op Flambeau dat ze dit mogelijk heeft gemaakt”, aldus Pauluis, die met Flambeau heeft meegedaan aan zowel de Olympische Spelen van Tokio als Parijs. Ze hoopt ook in 2028 in Los Angeles mee te doen. “Hij mag voor altijd bij mij blijven. Hij verbetert nog steeds veel, dus ik wil zeker voor LA gaan!”
Terwijl Werth en Pauluis de enige twee waren die in Stuttgart de grens van 80% doorbraken, bleven Bianca Nowag-Aulenbrock en Florine OLD niet ver achter met 79,225%. De vosmerrie blijft een echte publiekslieveling met haar opvallende front en vrolijke houding gedurende de hele kür. Nowag-Aulenbrock prees haar merrie: “ik ben ongelooflijk dankbaar dat ik op haar mag rijden. Ze doet alles voor mij, en ik ben zo trots op haar.”

Bianca Nowag-Aulenbrock en Florine OLD - Stuttgart 2024. Foto: © FEI/Leanjo de Koster
De volgende kwalificatiewedstrijd voor de FEI Dressage World Cup™ vindt over twee weken plaats in Madrid (Spanje).
Volledige uitslag