Sport
Saadiyat Island werd woensdagavond echt het 'eiland van geluk', toen het Park Hyatt Abu Dhabi Hotel and Villas de beste ruiters ter wereld verwelkomde voor het 2024 FEI Awards Gala, gepresenteerd door Longines.
Longines FEI Rising Star Award
Het was een onvergetelijke avond voor de plaatselijke springsensatie Omar Abdul Aziz Al Marzooqi (Verenigde Arabische Emiraten), die dit jaar de Longines FEI Rising Star Award won, een onderscheiding voor sporters tussen de 14 en 21 jaar met opmerkelijk talent in de paardensport.
De 21-jarige ruiter, die de vlag van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) droeg op de Olympische Spelen, viel in Parijs op omdat hij de jongste ruiter was en zich kwalificeerde voor de individuele finale, waarbij hij uiteindelijk in de top 20 eindigde tijdens zijn olympische debuut.
Patrick Aoun, Longines Brand Manager voor het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië overhandigde de prijs aan Omar, en een elegant uurwerk van de partner van de FEI.
“Ik ben zo trots dat ik de Longines FEI Rising Star award heb gewonnen, vooral omdat het de eerste keer is dat iemand uit de VAE deze prijs heeft gekregen”, zegt Omar.
“Ik had een uitzonderlijke ervaring in Parijs. Ik heb deelgenomen aan de Jeugd Olympische Spelen in Buenos Aires, wat memorabel was, maar Parijs was compleet anders. Ik nam het op tegen ruiters waar ik al jaren tegenop kijk.”
“Ik kreeg mijn paard Enjoy de la Mure net tien maanden voor Parijs en dat was niet ideaal. Ik heb echter een sterke band met hem ontwikkeld. Hij is een uitzonderlijk paard, springt zo ongelooflijk goed, en hij was in topvorm op de weg naar de Olympische Spelen in Parijs.”
“Hij heeft al één Olympische Spelen meegemaakt, wat een geweldige prestatie is, en hij heeft nog veel te bieden - de toekomst ziet er rooskleurig voor hem uit. Ik hoop dat we samen kunnen meedoen aan de Olympische Spelen in Los Angeles, en ik zal er bij elke stap bij zijn om die droom waar te maken.”
Peden Bloodstock FEI Best Athlete Award
De tweede prijs van de avond ging naar olympisch kampioen springen Christian Kukuk (Duitsland), die de Peden Bloodstock FEI Best Athlete Award ontving uit handen van Martin Atock, Managing Director van de sponsor.
Christian komt uit een familie met een sterke connectie met de hippische wereld, maar hield zich in zijn jeugd meer bezig met voetbal dan met paardrijden. Hoewel dat veranderde, kruisten de twee bezigheden elkaar enigszins in 2024 toen Christian zijn paard Checker 47 - mede-eigendom van Bayern München voetballer Thomas Müller - naar individueel springgoud reed op de Olympische Spelen in Parijs.
“Het is een grote eer voor mij om deze prijs te winnen”, zegt Christian. “Om de beste atleet van 2024 genoemd te worden, is ongelooflijk. Deze prestatie is het resultaat van een teamprestatie. Terwijl ik op de eerste rij sta, staan er veel mensen achter me.”
Christian, die bekend staat om zijn nauwgezette zorg en gevoel voor zijn paarden, bracht ook hulde aan zijn paardenpartner Checker.
“Ik ken Checker nu vier jaar, en in die tijd hebben we een sterke band opgebouwd. Daar is veel werk voor nodig, net als in menselijke relaties”, legt Christian uit.
“We hebben zowel succes als teleurstelling gedeeld. Onze band is gebouwd op vertrouwen - hij moet mij vertrouwen, en ik hem - en dat vertrouwen leidde tot een gouden medaille in Parijs. Het betekende alles om mijn familie en vrienden daar bij me te hebben. Onze sport draait om emoties, en het is triest als je deze momenten niet kunt delen met degenen die het dichtst bij je staan.”
Cavalor FEI Best Groom
Bettina Cardinael (Frankrijk) werd gekroond tot Cavalor FEI Best Groom, een prijs die de onbezongen helden van de paardensport eert, die achter de schermen werken.
Bettina ontving de prijs uit handen van Cavalor Brand & Customer Experience Manager Monique Vanhal en kreeg erkenning voor haar werk als groom voor eventingamazone Lara De Liederkerke (België), met wie ze een ongelooflijk jaar deelde, inclusief het winnen van de CCI5* in Lumühlen en de individuele 13e plaats in de eventing op de Olympische Spelen van Parijs 2024.
“Ik werk graag met Lara. Ze werkt hard, en ze is menselijk en lief voor haar paarden”, zegt Bettina.
“Dit jaar was zowel uitdagend als spannend, en ik kon zien dat ons team voorbestemd was om grootse dingen te doen. Ik ben erg blij dat ik heb bijgedragen aan dit succes, en dat ik erkenning krijg voor deze prijs.”
“Ik heb altijd van Lara's paard Origi gehouden, en hij is het afgelopen jaar zoveel verbeterd. De speciale relatie tussen het paard en de groom wordt thuis ontwikkeld, maar het wordt duidelijker op wedstrijden. Thuis proberen we elke dag dezelfde routine te volgen in hun schema, en ik vind het leuk om kleine gewoontes met de paarden te creëren die ik kan herhalen op wedstrijden, zodat ze zich zelfverzekerd voelen.”
FEI Inspire Award
De Namibische Hippische Federatie (NAMEF) ontving de laatste prijs van de avond, de FEI Inspire Award, voor haar ontwikkelingsprogramma 'Enabling Through the Horse'.
De FEI Inspire Award is ontworpen om de ongelooflijke geest en vastberadenheid van individuen of organisaties in de schijnwerpers te zetten, die als rolmodel dienen en laten zien dat alles mogelijk is.
Het NAMEF-programma creëert met steun van FEI Solidarity en First Rand Namibia Foundation Trust kansen voor gemeenschappen in Namibië met een handicap door middel van paardensport, onder leiding van Susan de Meyer.
“Deze erkenning zal een enorme impact hebben op de federatie, het programma, de kinderen en de paarden”, zei NAMEF-voorzitter Richard Frankle, die de prijs in ontvangst nam uit handen van FEI-voorzitter en voorzitter van het FEI Solidariteitscomité Ingmar De Vos.
“We zijn ook dankbaar dat het werk van Susan de Meyer erkenning krijgt door deze prijs. Zij is degene met de didactische vaardigheden, die ongelooflijke resultaten boekt door haar inspanningen en geduld. Eén meisje was volledig non-verbaal en sprak na twee weken in het programma haar eerste woordjes. Een andere jongen had geen zelfvertrouwen ,en het kostte hem drie maanden om op een paard te gaan zitten. Nu rijdt hij en vindt het geweldig.”
“Het is verbazingwekkend om te zien welke impact zo'n groot dier op kinderen kan hebben. In het begin zijn veel kinderen bang, maar als ze met het paard omgaan, beginnen ze zijn ware aard te begrijpen. Dit helpt hen te beseffen dat hoewel de wereld intimiderend kan zijn, dat er ook delen zijn die veilig en gastvrij zijn. Paarden oordelen niet, ze accepteren je zoals je bent. Ze komen diep in contact met kinderen en worden één met hen.”
Ook dit jaar werden de winnaars voor 50% bepaald door de publieksstemmen op FEI.org op te tellen bij de jurystemmen. Nationale federaties, FEI-partners en belanghebbenden woonden het FEI Awards Gala bij, gepresenteerd door Longines, met hippisch commentator Steven Wilde (Groot-Brittannië) als ceremoniemeester.
FEI-voorzitter Ingmar de Vos zegt: “het was een fantastisch jaar voor onze dierbare ruiters en paarden, met velen van hen die deelnamen aan de Olympische en Paralympische Spelen van 2024 in Parijs, en deze prestigieuze prijzen zijn altijd een groot feest voor de FEI-familie”.
“Onze waardige winnaars zijn een ware inspiratie voor de toekomstige generatie ruiters door hun uitmuntende prestaties en sterke ethiek en waarden, die het belang van paardenwelzijn onderstrepen.”
“Ik wil al onze winnaars, de genomineerden en de tienduizenden paardensportfans die voor de awards hebben gestemd, bedanken. Ik wil ook onze gewaardeerde sponsors bedanken, Peden Bloodstock, Cavalor en in het bijzonder onze Top Partner Longines, die opnieuw hun gerenommeerde stijl en gratie brachten naar deze prachtige Gala avond. We vullen elkaar perfect aan en ik kijk uit naar nog vele jaren van partnerschap.”
Video's:
- Longines FEI Rising Star Award - Omar Abdul Aziz Al Marzooqi (VAE)
- Peden Bloodstock FEI Best Athlete Award - Christian Kukuk (Duitsland)
- Cavalor FEI Best Groom - Bettina Cardinael (Frankrijk)
- FEI Inspire Award - Namibian Equestrian Federation (NAMEF)
Over de FEI Awards
De FEI Awards werden in 2009 in het leven geroepen om personen en organisaties in de spotlight te zetten, die een uitmuntende bijdrage leveren aan de vooruitgang en uitmuntendheid in de paardensport.