Tractor blijft in paard hangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Tractor blijft in paard hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 21:27

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Comines, België, eindigde een middagrit op 14 november tragisch toen Aldé, een geliefd paard van meer dan twintig jaar oud, werd aangereden door een tractor. Het echtpaar Souvignon reed samen over de Grand Rue de Ten-Brielen. De tractor bleef haken in het paard. Het dier raakte zwaar gewond: een gebroken achterbeen, een afgerukte hoef en een diepe buikwond. Het duurde twee uur eer Aldé kon worden geëuthanaseerd. De gebeurtenis laat diepe sporen achter bij de eigenaren en omstanders.

Philippe Souvignon, de echtgenoot van de ruiter, beschrijft geëmotioneerd de impact: “mijn man had Aldé al twintig jaar, het was een trouwe metgezel. Hij heeft zelfs nog meegedaan aan het laatste Marmousets-cortège (een traditionele lokale optocht-red.). De scène was echt verschrikkelijk voor ons”.

Het incident roept vragen op over veiligheid en respect op de weg. De omstanders geven de wegversmallingen de schuld. Deze wegversmallingen, bedoeld om snelheid te beperken, blijven controversieel. De exacte schuldvraag wordt onderzocht. De dood van Aldé illustreert niet alleen het verlies van een dier, maar ook de emotionele tol van een geliefde partner op deze manier te moeten verliezen.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Firelight op 17-11-24 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Tractor blijft in paard hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:30

Twee uur ? Geen politie ter plekke met pistool?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:32

brr wat een nachtmerrie... arm arm paard, wat een helse pijn moet hij gehad hebben, 2 uur wachten op het verlossende spuitje met én een gebroken been, een afgerukte hoef (hoe dan?) en een flinke buikwond

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:34

Hé?!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:36

Getsie wat een nachtmerrie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:47

Wat een drama!
Gadver, daar moet je toch niet aan denken om je arme dier daar te zien lijden

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 23:51

Ik snap ook niet dat er niet eerder een d.a. bij kon komen. Hebben ze misschien nog al die tijd geprobeerd het dier te redden? Zal toch niet als zijn hoef eraf is. Ik vind het afgrijselijk.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:24

Desi_2409 schreef:
brr wat een nachtmerrie... arm arm paard, wat een helse pijn moet hij gehad hebben, 2 uur wachten op het verlossende spuitje met én een gebroken been, een afgerukte hoef (hoe dan?) en een flinke buikwond

Ik denk dat met een afgedrukte hoef het ijzer bedoeld word. Met een afgedrukte hoef zou het paard wel sneller doodgebloed zijn lijkt mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:39

Hoe kan een tractor in een paard blijven hangen?

Wat een verschrikkelijk ongeluk zeg..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 10:43

Het is mij ooit ook overkomen. Gelukkig allemaal erg goed afgelopen. Ik reed in een berm en een tractor met een hooikeerder rijdt langs mij en gaat niet ver genoeg naar links en raakt met de tanden van de keerder mijn pony. Ik kon niet verder naar rechts want daar was een sloot. Gelukkig bleef er niets echt haken en het schraapte alleen langs zijn vel en mijn laarzen, maar we zakten wel in de sloot. Tractor heeft niets gemerkt en reed gewoon door. Dus toen ik het las, bedacht ik me hoe heftig zoiets kan aflopen. Ik vermoed dat dit wel een groter werktuig is geweest dan een hooikeerder, mogelijk een ploeg? De boeren zijn overal aan het ploegen. Het lijkt me afschuwelijk dit te moeten meemaken. Voor mij was het al vreselijk stressvol indertijd was ik 14 of zo. Maar dit, hoe kom je daar overheen. En zo lang lijden. Waarom.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:45

Pfft, vind het echt schandalig van zo'n boer die de tractor bestuurd. Dan wacht je gewoon even netjes tot paard gepasseerd is. Inderdaad afschuwelijk om mee te maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 10:52

Elisa2 schreef:
Pfft, vind het echt schandalig van zo'n boer die de tractor bestuurd. Dan wacht je gewoon even netjes tot paard gepasseerd is. Inderdaad afschuwelijk om mee te maken.

De boer bij mij kwam van achteren en reed langs mij. Ik vermoed dat dat bij dit ongeluk ook zo is geweest. Ook omdat het paard op de foto in de rijrichting ligt. Maar dat is mijn vermoeden. In mijn geval heeft hij gewoon helemaal niets door gehad. Wij hadden alleen maar lichte schrammen. Maar ik was enorm geschrokken en mijn pony stond helemaal stijf van de stress en was nat van de sloot, witte pony, nu zwarte laarzen, en ik moest toen nog een half uur naar stal. Ik heb wel geprobeerd te vinden wie de boer was maar geen succes.

Maar de straat ziet er op de foto niet zo breed uit. Omdat er gezegd wordt in het Franse artikel dat er meer bewustzijn moet worden gecreëerd om samen de weg te gebruiken, vermoed ik, alweer vermoeden, dat er te weinig ruimte op dat moment was. Ik denk niet dat het paard geschrokken of zo is en naar de tractor toe heeft bewogen of zo omdat ze zeggen dat hij ook in optochten meeliep. Dan ben je wel herrie gewend. Het was ook al een paard op leeftijd die heeft wel meer meegemaakt in zijn leven, maar dan zo te moeten sterven, gadver.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:17

Elisa2 schreef:
Hoe kan een tractor in een paard blijven hangen?

Wat een verschrikkelijk ongeluk zeg..

Wegens gebrek aan fatsoenlijk gedrag van bestuurders van gemotoriseerde voertuigen.

Afgelopen week zag ik het ook bijna gebeuren maar dan met een kinderwagen!

Auto's, Werkbussen, enorme tractoren al dan niet met brede aanhangers die geen gas terugnemen en je passeren op een paar centimeter. Dat op smalle polderwegen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:21

Elisa2 schreef:

Ik weet niet of het in België ook zo is maar in NL veel loonwerkers zonder zelf ervaringen met (boerderij-)dieren.
Die rijden zo hard mogelijk want iedere minuut is (dat smerige) geld.

Ze geven nergens om, ook nog eens vaak snotjong van 17 op die enorme voertuigen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:31

Ik krijg erreur als ik de bronnen wil bekijken.

Maar misschien maar goed ook, wat een vreselijk ongeval.

Een hoef kan echter echt wel afscheuren, de hoefwand kan bij enorme kracht loskomen. Dit bloedt uiteraard wel enorm hard. Verbaasd me dat het dier nog niet doodgebloed was voor het uit z'n lijden verlost werd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:26

Wat een aannames en conclusies hier omtrent de trekker bestuurder. Niemand was erbij...

Wel enorm heftig zeg. Vind het nog het meest heftigste dat het dier 2 uren onnodig heeft moeten lijden

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 19:00

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:22

Martina67 schreef:
Ik weet niet of het in België ook zo is maar in NL veel loonwerkers zonder zelf ervaringen met (boerderij-)dieren.
Die rijden zo hard mogelijk want iedere minuut is (dat smerige) geld.

Ze geven nergens om, ook nog eens vaak snotjong van 17 op die enorme voertuigen.

Waar. Ik heb een paar jaar terug mn bijrijd-fjord echt een erf op getrapt omdat ik 2 combain-tractoren volle vaart aan zag komen.
Fjord weigerde, er had daar die dag nog een dood paard gelegen, maar ik heb hem er gelukkig lomp trappend net op tijd van de weg af gekregen. Tractoren namen niks gas terug, vol op de toeter, reden ook bijna wielrenner plat. (die vervolgens vond dat het mijn schuld was met de k*tknol :o? )

Hopelijk betreft het in het nieuwsbericht echt gewoon een dom ongeluk. Het is al erg genoeg, maar als dit door lomp rijgedrag wordt veroorzaakt is het onvergevelijk.
Arm paard, bizar dat er pas na 2 uur een da was.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:51

Art_Ificious schreef:
Ik krijg erreur als ik de bronnen wil bekijken.

De linken werken nu.

Ik laat de site vertalen en dan staat er dit

Ernstig gewond, met een gebroken achterpoot, een gescheurde hoef en een diepe buikwond, moest het dier ter plaatse worden geëuthanaseerd.

In de tweede link is het paard geblurd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 21:46

Ik denk dat vertaalmachines en vertaalsites soms niet alles vertalen zoals het bedoeld is.

"un sabot arraché" arracher is losscheuren, lostrekken, afrukken, wegrukken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:57

Monique1963 schreef:
Ik denk dat vertaalmachines en vertaalsites soms niet alles vertalen zoals het bedoeld is.

"un sabot arraché" arracher is losscheuren, lostrekken, afrukken, wegrukken.

Maar dan nog. Als de hoef er echt af gerukt was had het dier daar niet 2 uur liggen lijden maar zou al eerder doodgebloed zijn. Op de foto zie je ook niet een hele plas bloed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 21:58

Nee, dat is waar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 14:50

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:56

Vreselijk. Ze hebben tegenwoordig geen geduld om te wachten tot ruiter en paard ergens netjes opzij kunnen (een oprit of ingang van een weide bv).

Ik had laatst een grote groep fietsers, die vroegen netjes of we even het veld in konden want de groep was enorm groot zei de leider.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 15:58

Art_Ificious schreef:
Vreselijk. Ze hebben tegenwoordig geen geduld om te wachten tot ruiter en paard ergens netjes opzij kunnen (een oprit of ingang van een weide bv).

Ik had laatst een grote groep fietsers, die vroegen netjes of we even het veld in konden want de groep was enorm groot zei de leider.

Dat laatste is echt tof. Hulde!