BTW-verhoging op sport voorlopig van de baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

BTW-verhoging op sport voorlopig van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 14:42

KNHS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het kabinet komt de oppositie tegemoet en gaat alsnog op zoek naar een alternatief voor de btw-verhoging op sport, boeken en cultuur. De maatregel staat voorlopig op losse schroeven, maar is nog niet van de baan.

De coalitiepartijen spraken in het hoofdlijnenakkoord af dat onder andere de BTW op sport omhoog gaat. Nu geldt het lagere tarief van 9 procent, maar per 2026 moest het hogere tarief van 21 procent gaan gelden.

Voor de sport zou dit grote gevolgen hebben. NOC*NSF en de aangesloten sportbonden, waaronder KNHS en de POS, platform ondernemende sportaanbieders waar ook de FNRS onderdeel van is, voerden een actieve lobby om de btw-verhoging niet door te laten gaan. Ook de oppositie partijen vroegen het kabinet de verhoging van het btw-tarief voorlopig uit te stellen. Minister Heinen van financiën reageerde daar donderdag voorzichtig positief op.

Het kabinet gaat de komende maanden samen met de kamer op zoek naar een alternatief. Komend voorjaar moet blijken of dit gelukt is.

xChanelx

Re: BTW-verhoging op sport voorlopig van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:03

Wat een (voorzichtig) positief nieuws!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:05

Ik lees nog steeds tegenstrijdige berichten, een paar uur geleden plaatste de volkskrant nog dat het toch weer wel door zou gaan... Ik houd m'n hart vast

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:15

Het kan alle kanten opgaan met dit kabinet. Er is in ieder geval geen keiharde nee meer. Maar ja wat zullen ze dan als vervanging gaan verzinnen?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:19

CastaMickey schreef:
Ik lees nog steeds tegenstrijdige berichten, een paar uur geleden plaatste de volkskrant nog dat het toch weer wel door zou gaan... Ik houd m'n hart vast

De Volkskrant heeft hetzelfde bericht vanuit een ander invalshoek geplaatst. Het voorstel is nog niet van tafel, maar er wordt nu eerst serieus naar een ander alternatief gezocht. Wordt dat toch niet gevonden, dan pas is die BTW-verhoging weer bespreekbaar.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:28

Kan ik hieruit ook opmaken dat de beoogde BTW verhoging op voer, opfok en training e.d. niet doorgaat? Of staat dit hier los van?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:29

_Carien schreef:
Kan ik hieruit ook opmaken dat de beoogde BTW verhoging op voer, opfok en training e.d. niet doorgaat? Of staat dit hier los van?

dat is helaas wat anders.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:47

BTW op voer gaat sowieso door, dat valt onder een ander besluit.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:49

Bedankt voor de verduidelijking

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:57

Maar de btw op de agrarische goederen is toch de grootste kostenpost?
En dat wordt wel 21%.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:46

https://www.abab.nl/artikelen/wijziging ... 1%25%20btw.

Als je dit artikel leest zou het dus niet uitmaken voor de kosten mbt tot doorberekening van de btw bij pensionstalling.
Maar tuurlijk heb je als paardenbezitter sowieso last van die BTW verhoging op de agrarische goederen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:13

Foaly schreef:
CastaMickey schreef:

De Volkskrant heeft hetzelfde bericht vanuit een ander invalshoek geplaatst. Het voorstel is nog niet van tafel, maar er wordt nu eerst serieus naar een ander alternatief gezocht. Wordt dat toch niet gevonden, dan pas is die BTW-verhoging weer bespreekbaar.

En dan pas in de voorjaarsnota, hoorde ik op de radio geloof ik.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:40

Manny schreef:
https://www.abab.nl/artikelen/wijziging ... 1%25%20btw.

Als je dit artikel leest zou het dus niet uitmaken voor de kosten mbt tot doorberekening van de btw bij pensionstalling.
Maar tuurlijk heb je als paardenbezitter sowieso last van die BTW verhoging op de agrarische goederen.

De btw-verhoging op sport zou er komen (als het doorgaat) per 1 januari 2026. Pensionklanten die op een stal met binnenbaan staan, en een factuur hebben waarin het sportgedeelte (9%) is opgenomen, betalen dan een hoger tarief vanwege de verhoogde btw.