Winterclassics Luttenberg: Alex David Gill en Britt Schaper winnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Winterclassics Luttenberg: Alex David Gill en Britt Schaper winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 19:26

Persberichten Winter Classics Luttenberg
Sport
Tekst: Sanne Broekman voor Roelofsen Horse Trucks Winter Classics

Alex David Gill en Kelton VDL. Foto: DS Equi Media

VDL Stud Prijs voor Alex David Gill met Kelton VDL

Stalruiter van de VDL Stud, Alex David Gill, reed met de schimmelruin Kelton VDL v. Babula VDL x Corland in een zinderinde rit naar de winst in de VDL Stud Grote Prijs. De slotrubriek van de Roelofsen Horse Trucks Winter Classics werd verreden over een hoogte van 1m45. Met twaalf foutloze combinaties was het een spannende barrage voor het publiek.

Gereden volgens plan
Hij kwam, maakte een plan en voerde dit uit. De uit Groot-Brittanië afkomstige ruiter Alex David Gill, die al langere tijd werkt voor de VDL Stud, kwam naar Luttenberg om te winnen en dat deed hij. "Het was mijn doel om de Grote Prijs te winnen. Mijn paard is super voorzichtig en hoe meer risico’s ik neem, hoe alerter hij wordt. Zo durfde ik ook het tempo op te voeren en de lijnen kort te rijden. Het is een geweldig paard en dit heeft hij ook in deze Grote Prijs weer laten zien." Gill kwam in de snelle tijd van 34.85 over de finish, en dat was bijna sneller dan de nummer twee. Bas van der Aa deed een goede poging met zijn paard Gaen en finishte in een tijd van 36.67. Ierse ruiter Kiefer Dawsen Stanley reed met de Kannan zoon in een tijd van 38.05 naar de derde plaats.

VDL Stud Prijs
Of het Gill extra motiveert om als stalruiter van de VDL Stud deze overwinning binnen te halen? "Uiteraard is het extra mooi om deze rubriek te winnen. Maar ik was er net zoveel voor gegaan als het een rubriek van een andere sponsor was natuurlijk."

Jonge paarden
Volgende week gaat GIll het nogmaals proberen om tijdens de vierde en laatste Roelofsen Horse Trucks Winter Classics een rubriek op zijn naam te schrijven, dan wel met de jonge paarden. "Volgende week ga ik met de jongere paarden naar Mariënheem. Kelton heeft dat weekend vrij. Na de drukke weken afgelopen week, waaronder vorige week Indoor Friesland waar hij goed liep, mag hij nu even rust nemen. Nu kan ik de jonge paarden een keer meenemen naar de Winter Classics. Het is voor die paarden ook heel goed om op zo’n concours te lopen en ervaring op te doen, dus ik kijk ernaar uit om volgende week naar Mariënheem te gaan."

Britt Schaper en Bokito van de Woestenheide. Foto: DS Equi Media

Britt Schaper wint met eigen fokproduct 1m35 Scheepswerf Poppen Prijs

De jonge amazone Britt Schaper is in topvorm met haar hengst Bokito van de Woestenheide. Zo won ze gisteren na een foutloos basisparcours en een snelle foutloze barrage de 1m35-rubriek tijdens de Roelofsen Horse Trucks Winter Classics. Daarmee was ze de eerste amazone die in Luttenberg met de winst er vandoor ging. Tweede werd Meike Zwartjens met Twindam Z v. Twister de la Pomme. Peter Olthof mocht zich achter de dames opstellen op de derde plaats met zijn Lucky Pleasure V van de hengst For Pleasure.

Technisch parcours
De Scheepswerf Poppen Prijs werd gesprongen over een hoogte van 1m35. Een klassiek parcours met barrage achteraf. Het basisparcours, gebouwd door Willem Schepers en Arno Zegers, werd door 17 combinaties foutloos afgelegd. Zij gingen met elkaar de strijd aan in de spannende barrage. Voor winnares Britt Schaper was het kortgezegd een makkie: "het liep allemaal heel mooi. Ondanks dat het een best wel technisch parcours was, verliep de eerste ronde heel erg goed. In de barrage was ik ook erg snel en dat leverde mij uiteindelijk de winst op".

Familiebedrijf
Samen met haar vader runt Schaper het familiebedrijf. Zo heeft ze samen met haar vader haar paard Bokito van de Woestenheide opgeleid. "Ik rijd Bokito van de Woestenheide sinds dat hij vier jaar oud is. Het is een nakomeling van Brantzau VDL. We hebben hem ook zelf gefokt en daarna samen met mijn vader opgeleid. Hij is nu zeven jaar oud en het doel is om hem nu in de 1m35- en 1m40-klassen te rijden en volgend jaar, als hij acht is, een stapje hoger te gaan naar het 1m45."

Concurrentie is hoog
Dat er naast het leuke prijzengeld dat er te verdienen valt, wist Schaper niet dat er ook nog een Prix du Vainqueur uitgereikt wordt in Mariënheem volgende week. "De Winter Classics is net anders dan andere wedstrijden. De concurrentie is hier veel hoger en er is ook nog eens goed prijzengeld te verdienen. Ik wist niet dat er ook een Prix du Vainqueur uitgereikt gaat worden volgende week. Bokito is goed in vorm en springt de laatste tijd goed, dus ik hoop dat we volgende week nog een keer goed presteren om kans te maken op de Prix du Vainqueur."