Algemeen

"Een verwaarloosde schimmel aan hoeven kan in sommige gevallen fataal zijn voor een paard", vertelt hoefsmid en praktijkdocent Dirk Jan de Kievit bij de opleiding Hoefsmeden van Aeres MBO Barneveld. Hij laat weten dat er door het tekort aan hoefsmeden, vanwege de vergrijzing, minder paarden behandeld kunnen worden.
Er zijn in Nederland twee opleidingen gericht op het ambachtelijke vak hoefsmeden. Zowel in Barneveld als in Zwolle kan je het vak leren. "Studenten zijn hard nodig", zegt De Kiviet. "We trainen ze hier paardenvoeten te bekappen. We leren ze hier ook welke hoefziekten er zijn."
Voeten van dode paarden
De studenten hier in de werkplaats in Kootwijkerbroek (onderdeel Aeres MBO Barneveld) oefenen op voeten van dode paarden. Op slachtafval oefenen ze met het bekappen. Een keer fout slaan heeft dan géén gevolgen. De Kievit: "Eerst op dode voeten en daarna volgen pas de paarden vanwege dierenwelzijn."
Niet elk paard krijgt ijzers, legt De Kievit verder uit. "Ook op blote voeten kunnen paarden bewegen, maar moet je wel de hoefwand zo nu en dan knippen of vijlen." Gemiddeld genomen worden paarden om de zes á acht weken bekapt, vertellen de hoefsmeden.
Tekort aan hoefsmeden met stageplek
Landelijk zijn er ruim 450.000 paarden in de paardensector. Eerder al lieten hoefsmeden aan Omroep Gelderland weten dat je er dan vanuit mag gaan dat er een tekort is aan ambachtslieden die kunnen bekappen en hoefijzers kunnen beslaan. "Een deel van het werk kan je vergelijken met het knippen van nagels bij mensen."
Volgens hoefsmid en docent De Kievit is er ook een tekort aan stageplekken voor studenten. "Er mogen wel stageplekken bij, bij gediplomeerde hoefsmeden om zo studenten te helpen met het praktijkonderwijs."
Ineens vier aanmeldingen
Onlangs liet hoefsmid Marieke van der Lee uit Wehl weten ook graag meer hoefsmeden te zien in haar vakgebied, zodat het werk beter kan worden verdeeld. Haar eerdere oproep heeft effect gehad.
Volgens Brigitte de Wit-Druijff, opleidingsverantwoordelijke Hoefsmeden Aeres MBO Barneveld, zijn er ineens op een opmerkelijk moment aanmeldingen. "In één week tijd, zijn er al vier zij-instromers die zich melden. Dat valt wel op, dat ze in oktober zich melden terwijl de opleidingen al zijn gestart."
Als kind al gestart met hoefsmeden
Als docent geniet De Kiviet ervan om studenten te helpen met het ambachtelijke vak. "Ik krijg soms nog appjes van oud-studenten als ze twijfelen over een hoefziekte of hoe een bijzonder paardenvoet aan te pakken", vertelt hij. "We werken wel met een 'Google'-generatie en kennis moet je tot je nemen en aanleren."
Hij juicht het toe dat mensen kiezen voor het vak. "Al vanaf mijn vijftiende sta ik onder een paard. Hij zag een hoefsmid in actie en dacht toen: Dit is wat ik wil. "Nu werk ik al rond de dertig jaar als hoefsmid."
Maar het werk is wel zwaar, omdat je regelmatig bukt, paardenbenen tilt en zo de voet bewerkt. Bij temperamentvolle paarden loop je risico: "Soms heb je een deuk in je ego, maar het is een prachtig vak. Als je zorgt dat een paard beter kan lopen, dan doet dat wat met je. Ook omdat je met je eigen handen pijn weghaalt en zo helpt."
Bekijk op de site van Omroep Gelderland een video van hoefsmeden in opleiding in actie.