Tekort aan hoefsmeden zorgt voor meer verwaarlozing paardenvoeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Tekort aan hoefsmeden zorgt voor meer verwaarlozing paardenvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 12:31

Omroep Gelderland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Raphael Macek Photography/FEI

"Een verwaarloosde schimmel aan hoeven kan in sommige gevallen fataal zijn voor een paard", vertelt hoefsmid en praktijkdocent Dirk Jan de Kievit bij de opleiding Hoefsmeden van Aeres MBO Barneveld. Hij laat weten dat er door het tekort aan hoefsmeden, vanwege de vergrijzing, minder paarden behandeld kunnen worden.

Er zijn in Nederland twee opleidingen gericht op het ambachtelijke vak hoefsmeden. Zowel in Barneveld als in Zwolle kan je het vak leren. "Studenten zijn hard nodig", zegt De Kiviet. "We trainen ze hier paardenvoeten te bekappen. We leren ze hier ook welke hoefziekten er zijn."

Voeten van dode paarden
De studenten hier in de werkplaats in Kootwijkerbroek (onderdeel Aeres MBO Barneveld) oefenen op voeten van dode paarden. Op slachtafval oefenen ze met het bekappen. Een keer fout slaan heeft dan géén gevolgen. De Kievit: "Eerst op dode voeten en daarna volgen pas de paarden vanwege dierenwelzijn."

Niet elk paard krijgt ijzers, legt De Kievit verder uit. "Ook op blote voeten kunnen paarden bewegen, maar moet je wel de hoefwand zo nu en dan knippen of vijlen." Gemiddeld genomen worden paarden om de zes á acht weken bekapt, vertellen de hoefsmeden.

Tekort aan hoefsmeden met stageplek
Landelijk zijn er ruim 450.000 paarden in de paardensector. Eerder al lieten hoefsmeden aan Omroep Gelderland weten dat je er dan vanuit mag gaan dat er een tekort is aan ambachtslieden die kunnen bekappen en hoefijzers kunnen beslaan. "Een deel van het werk kan je vergelijken met het knippen van nagels bij mensen."

Volgens hoefsmid en docent De Kievit is er ook een tekort aan stageplekken voor studenten. "Er mogen wel stageplekken bij, bij gediplomeerde hoefsmeden om zo studenten te helpen met het praktijkonderwijs."

Ineens vier aanmeldingen
Onlangs liet hoefsmid Marieke van der Lee uit Wehl weten ook graag meer hoefsmeden te zien in haar vakgebied, zodat het werk beter kan worden verdeeld. Haar eerdere oproep heeft effect gehad.

Volgens Brigitte de Wit-Druijff, opleidingsverantwoordelijke Hoefsmeden Aeres MBO Barneveld, zijn er ineens op een opmerkelijk moment aanmeldingen. "In één week tijd, zijn er al vier zij-instromers die zich melden. Dat valt wel op, dat ze in oktober zich melden terwijl de opleidingen al zijn gestart."

Als kind al gestart met hoefsmeden
Als docent geniet De Kiviet ervan om studenten te helpen met het ambachtelijke vak. "Ik krijg soms nog appjes van oud-studenten als ze twijfelen over een hoefziekte of hoe een bijzonder paardenvoet aan te pakken", vertelt hij. "We werken wel met een 'Google'-generatie en kennis moet je tot je nemen en aanleren."

Hij juicht het toe dat mensen kiezen voor het vak. "Al vanaf mijn vijftiende sta ik onder een paard. Hij zag een hoefsmid in actie en dacht toen: Dit is wat ik wil. "Nu werk ik al rond de dertig jaar als hoefsmid."

Maar het werk is wel zwaar, omdat je regelmatig bukt, paardenbenen tilt en zo de voet bewerkt. Bij temperamentvolle paarden loop je risico: "Soms heb je een deuk in je ego, maar het is een prachtig vak. Als je zorgt dat een paard beter kan lopen, dan doet dat wat met je. Ook omdat je met je eigen handen pijn weghaalt en zo helpt."

Bekijk op de site van Omroep Gelderland een video van hoefsmeden in opleiding in actie.

Cinnepin

Re: Tekort aan hoefsmeden zorgt voor meer verwaarlozing paardenvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:48

In deze omgeving zijn ook best wat smeden gestopt.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:55

Helaas ook smeden die niet degelijk kappen :(

Ik ken 1 smid.. Natuurlijk bekapper. Snijd nooit id stralen. Werkt enkel de hoefwand af.

Heeft hierdoor bij 1 paard straalkanker gemist..
Bij een ander paard een giga schimmelinfectie gemist.
Een derde is afgekeurd tijdens klinische keuring op zijn hoeven, door verkeerd bekappen.

:(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:02

Mijn fijne smid is enkele jaren geleden gestopt vanwege het aanhoudende gezeik van klanten die hem wel even vertelden wat te doen en voor een duppie op de eerste rij willen zitten en geen geduld meer hebben.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:47

Ik ben hierdoor de cursussen van Heleen Davies gaan volgen en mezelf flink gaan inlezen/verdiepen. Ik kan nu redelijk mijn eigen paarden bijhouden. Het is lastig om een fijne smid te vinden. Iedere 3 weken vijl ik er even langs en blijven de hoeven goed in model. 1x in de zoveel maanden komt mijn smid dan alsnog om mee te kijken en bij te werken wat moet.
Zeker een aanrader om jezelf hierin te ontwikkelen. Ik ben bang dat dit probleem in de toekomst alleen maar groter wordt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:30

Het is indd lastig een goede te vinden, ik doe het zoals hierboven, ik houd ze zelf maar bij. Ben het met veel hoefsmeden niet eens(zoals de zogenaamde natuurlijke bekappers). Er is zoveel info te vinden online, het is niet verstopt, het kost gewoon tijd en uiteindelijk handigheid. Soms een smid die er even bij komt kijken voor de algemeenheid, hier hoeft er, zelfs na een jaar, niets gedaan te worden. Fijner voor de paarden(korte invallen) en fijner voor mezelf om niet afhankelijk te zijn. Dus indd aanrader, jezelf verdiepen, cursus, evt klein lesje van de smid.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:44

Toen ik mijn paard nog had, had ik gelukkig een goede smid voor mijn paard.
Is nu al wel 6 jaar geleden, maar zelfs toen al vertelde hij dat hij wel eens bij paarden gehaald werd die natuurlijk bekapt waren of door eigenaar zelf bijgehouden waren.
Maar was het toch niet goed gegaan en waren de hoeven zo verprutst dat ze uiteindelijk toch een echte hoefsmid erbij moesten halen om het weer goed te krijgen.
Als een paard van nature goede hoeven heeft, dan kan het vaak nog wel goed gaan, maar dat is lang niet altijd het geval.
Het is heel jammer dat er een tekort aan hoefsmeden ontstaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:26

Ja dit is echt een probleem, mensen gaan noodgedwongen zelf aanklooien en dat gaat lang niet altijd goed.

Maar ja het is enorm zwaar werk, het lichaam van een hoefsmid slijt enorm.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:00

Elisa2 schreef:
Ja dit is echt een probleem, mensen gaan noodgedwongen zelf aanklooien en dat gaat lang niet altijd goed.

Maar ja het is enorm zwaar werk, het lichaam van een hoefsmid slijt enorm.

Dat ook, plus een groot aantal van de paarden is niet opgevoed. Veel smeden zeggen nu ook gewoon ‘Nee’ als een paard niet braaf is. Daar liggen voor de eigenaren toch ook opvoedkundige taken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 03:03

Dat viel me ook op ja. Dat ik steeds complimenten kreeg over gedrag van mijn dieren (die echt af en toe wel eens gingen hangen)...

Overigens was ik het gezoek naar smeden bui. Mijne staan niet op ijzers dus zelf opleiding tot bekapper gedaan bij aeres.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:20

Ik heb nooit gedoe met smeden. Heb er meerdere in mijn omgeving. Mijn eigen smid inmiddels alweer 15 jaar.
Wat ik wel hoor is dat de smeden helemaal klaar zijn met de klant. Grote bek, onopgevoede paarden, het zelf beter weten, niet op tijd paard hebben klaar staan en niet of slecht van betalen zijn.
Een smid zal voor hem de meeste aantrekkelijk klant aanhouden en zich ontdoen van de rest. Simpelweg omdat ze de luxe van het kiezen hebben.

Als paardeneigenaar mag je ook kritisch naar jezelf kijken. Als iedere hoefsmid bij je wegrent doe je simpelweg iets verkeerd. Een smid heeft graag veel vaste klanten zodat hij de paarden kent, daardoor zijn tijd beter kan inschatten en zijn leven veilig is.

Wat betreft de kwaliteit van de smeden, vraag welke OPLEIDING ze hebben gedaan ipv een cursusje van 4 uur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:33

Hier zijn echt veel hoefsmeden gestopt of overleden, het is echt een probleem om een goede te kunnen krijgen.

Wij hebben gelukkig een goede en vaste hoefsmid, maar die zegt zelf ook dat hij dag en nacht zou kunnen werken zoveel vraag is er.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:01

Ik heb het management nu zo op orde dat er geen paard meer naar de hoefsmid moet. Ze hebben allemaal goede hoeven. Ik heb een combinatie van ruwe verharding (klinkers met hele ruwe bovenkant), paddocks en gewoon harde ondergrond (zand) en weide. Ze hebben een looproute voor het eten.

Eentje is al 3 jaar niet gekapt en ziet eruit alsof die 2 weken geleden nog is geweest. Ons jongste experiment staat nu al 5 maanden perfect op de hoeven. Er staat niks meer op ijzers.
Ik laat de hoefsmid tussendoor checken maar die zegt altijd wat moet hier komen doen?

Kan natuurlijk niet met alle paarden dat realiseer ik me ook wel, maar ik denk dat het voor veel mensen een oplossing kan zijn.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:02

Een groot probleem is ook met name smeden een bekapklant veel minder interessant vinden. Zo stopte mijn smid ook ermee. 4 kant ijzers was die nog wel gekomen maar alleen bekappen niet meer. En dat was ook het probleem bij nieuwe zoeken. Alleen bekappen? Ja nee daar kom ik niet voor.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:45

Hier wordt alles alleen maar bekapt. Ik kan me voorstellen dat voor een smid voor één paard dat alleen bekapt moet worden en niet echt op zn route ligt, het geen financieel aantrekkelijke klus is. Maar ken er genoeg die zulke klanten wel aannemen, mits het een vriendelijke klant en goed van betalen is. Omdat ze het paard willen helpen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:47

Wil je dan suggereren dat ik dat niet ben of?

Ik zit een beetje in een uithoek hier zijn er niet zoveel meer die überhaupt nieuwe klanten aannemen en inderdaad al.helemaal geen 1 paard bekappen. Ze zitten hier allemaal ramvol en inderdaad dan vinden ze één bekappaard totaal niet interessant.

Maar ik heb toen een hele lieve bekapper gevonden (die gewoon een paar jaar opleiding gedaan heeft)ipv een traditionele smid en paard doet het beter dan ooit dus uiteindelijk prima.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:49

Hier komt mijn smid idd niet voor 1 paard bekappen, omdat het simpelweg niet uit kan, of hij zou voorrijkosten moeten berekenen en dan wordt het bekappen van 1 paard wel behoorlijk prijzig.
Maar hij hoeft er zelf niet op toe te leggen natuurlijk, dus ik begrijp helemaal waarom hij dat niet doet.

Stalgenoot van mij was ook (beslag) klant met haar paard, maar toen die richting sport pensioen ging, heeft ze de ijzers er onder vandaan laten halen.
Als ze dan nog een bekapbeurt nodig had, kon ze aansluiten bij een van de klanten met ijzers, dan was hij al op stal en kon het bekappen er best bij.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:52

Dat maakte mij overigens niets uit ik betaal nu ook voorrijkosten en dus best wat om te bekappen vind ik niet meer dan eerlijk eigenlijk :j

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:24

Voor mijn smid hoef ik niet eens voorrijkosten te betalen, gewoon 35€ voor per paard. Daarvan is er 1 Shetlander die maar een paar keer in het jaar hoeft. Nooit geen gedonder, behalve een keer schimmel in de hoeven van mijn paard door de nattigheid overal waardoor ik gelijk kon behandelen en heel veel ellende heeft tegen gehouden. Een goede smid ziet dat.
Ik knijp mijn handjes dicht.

Vind het wel een zorgelijke situatie en ook vervelend voor mensen en hun paarden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:32

SansaS schreef:
Wil je dan suggereren dat ik dat niet ben of?
.

?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:21

Hoe komt het dat zo veel hoefsmeden stoppen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:43

Omdat het bijna niet vol te houden is.
Het is lichamelijk zwaar, mensen willen altijd wat van je waardoor het geestelijk ook absoluut niet makkelijk is, paarden die niet altijd even fijn zijn opgevoed waardoor het oprecht gevaarlijk is.

Je moet dus heel sterk in je schoenen staan en fysiek sterk en gezond zijn.
En je moet nog geluk hebben ook dat je niet heel flink geblesseerd (of zelfs blijvend arbeidsongeschikt) raak.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:53

Toevallig met mijn hoefsmid over gehad vandaag en zij gaf ook aan dat de arbeidsongeschiktheids verzekering schreeuwend duur is omdat het een risico beroep is.
Klanten als zowel hun paarden onopgevoed zijn en het lichamelijk heel zwaar is.
Zij komt wel voor mijn 2 pony’s om alleen te bekappen maar ik ben zo flexibel dat ik het altijd zo plan dat ze op dezelfde laan nog een klant kan meepakken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:16

Een hoefsmid is bijna altijd ZZP-er en voor € 35 bekappen is een wel heel erg net tarief; daar moeten dan nog alle kosten voor auto en materialen, en belastingafdrachten mee verrekend worden en pensioen. Daar komt dan nog een AO-Verzekering bij en de nodig administratie. Tel daar het risico van blessures bij op en evt klanten die verwachten dat je wonderen kunt verrichten met hun onopgevoede/geblesseerde/kreupele/etc etc paard; je moet het wel héél erg leuk werk vinden... en dat is het ook, maar er moet wel een belegde boterham overblijven.... ook zodra ze zelf met pensioen willen.

Jaren terug heb ik bij Heleen de cursus gedaan en bekap ze sindsdien zelf. (je weet wel, na zo'n cursusje van een paar uurtjes... :+ :D en ik vraag me altijd af of de mensen die daar een beetje denigrerend over doen zelf wel eens zo'n cursus hebben gevolgd; bij Piet, Heleen of Jantine etc. )

Al die mensen die hun eigen paard(en) zelf bekappen verlichten de drukte op de bekappers-en-hoefsmidmarkt toch wel behoorlijk voor diegenen die niet de mogelijkheid/optie/whatever hebben zelf de hoeven van hun paard te onderhouden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:56

Ik denk dat zelf bekappen kan mits je geen probleem hoeven hebt.
Ik zou er zelf niet aan durven beginnen,veel te bang dat ik toch een verkeerde stand zal creëren.