Boetes werken niet, inspectie pakt paarden af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Boetes werken niet, inspectie pakt paarden af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:10

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vijf paarden zijn afgelopen week in bewaring genomen omdat ze afgelopen jaar keer op keer uit een omheining in Eindhoven wisten te ontsnappen. De houder van de paarden kreeg boete na boete, maar slaagde er niet in de dieren binnen de afrastering te houden, meldt de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID).

Als eigenaar van een dier ben je wettelijk verplicht om te zorgen dat het dier niet kan ontsnappen. De paarden braken telkens weer uit en belandden vervolgens op een drukke, nabijgelegen weg.

Omdat de situatie niet verbeterde, begon de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn een onderzoek.

De dieren bleken achter een gespannen draad te staan waar geen stroom op stond. Op sommige plekken konden de paarden zonder problemen over de lijn heen stappen.

'Hardleerse eigenaar'
Een woordvoerder van de inspectiedienst noemt de eigenaar 'behoorlijk hardleers'. "We denken dat het pure nalatigheid is. Deze man hoefde maar weinig inspanning te verrichten om te voorkomen dat zijn dieren afgepakt werden."

Als hij de dieren terug wil, moet hij er voor zorgen dat er een dubbele lijn wordt geplaatst en dat er stroom op staat, zodat de dieren niet meer kunnen ontsnappen. Ook moet hij alle kosten betalen voor transport, onderdak en verzorging.

Suzanne F.

Re: Boetes werken niet, inspectie pakt paarden af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:16

Goed zo. Aanpakken die handel.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:29

Betekent dit dat twee stroomdraadjes altijd verplicht zijn of alleen in deze situatie?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:33

In het kader van hoor en wederhoor mis ik de kant van het verhaal van de eigenaar.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:34

office schreef:
Betekent dit dat twee stroomdraadjes altijd verplicht zijn of alleen in deze situatie?

Zullen alleen in deze situatie verplicht zijn. Voor zover ik weet is er geen wet of regelgeving voor het omheinen van land met paarden. Ik kan mij voorstellen dat er duidelijk 2 draden vereist zijn omdat er bijvoorbeeld een kleine(re) pony tussen loopt oid.

Wel sneu dat het zover moet komen. Als eigenaar wil je je paarden niet op een drukke weg hebben lopen lijkt mij. Goede omheining is belangrijk en even goed de tijd voor nemen en het staat er rustig jaren. Wat is de moeite dan.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:32

Als je al geen geld/inzet hebt voor fatsoenlijke omheining kun je boetes geven wat je wilt maar dat lijkt me erg zinloos. Ze hebben wel risico genomen door ze er überhaupt te laten staan, als ze zovaak ontsnapte is het ook wachten op ernstige ongelukken in oa t verkeer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:41

office schreef:

Als jou paard braaf achter een draadje zonder stroom blijft staan zal niemand er wat van zeggen.

Maar dat zullen de meeste niet doen.

En heb jij er grappenmaker die ook niet achter 2 draadjes blijft zul je ook dat moeten aanpassen.

Mijn sjimpie bleef niet achter 2 draadjes schrikdraad als het gras bij de buren groener was :+
Over 140 sprong hij.
En met zijn tastharen telde hij tikken. Tik... Tik.. Tik-eronderdoor.

Dus hier staat een hekwerk van 160.
Kon hij ook over, maar heeft dat nooit gedaan

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:51

welmoedz schreef:
Als je al geen geld/inzet hebt voor fatsoenlijke omheining kun je boetes geven wat je wilt maar dat lijkt me erg zinloos. Ze hebben wel risico genomen door ze er überhaupt te laten staan, als ze zovaak ontsnapte is het ook wachten op ernstige ongelukken in oa t verkeer.

Maar waarom heb je dan een paard (of in dit geval 5), als je je niet in wilt zetten of de financiële middelen niet hebt? Ik weet niet hoe groot het stuk land is maar ik denk dat goede palen en goed lint goedkoper zijn als een eventuele flinke dierenartsrekening door bijvoorbeeld een ongeluk op de weg..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:14

En niet alleen de paarden zelf kunnen verongelukken maar je brengt ook andere mensen (automobilisten) in gevaar hiermee.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:31

sanne1221 schreef:
In het kader van hoor en wederhoor mis ik de kant van het verhaal van de eigenaar.

Zodat hij aan kan geven geen geld te hebben voor een betere omheining? Of dat hij vindt dat paarden achter een stroomloos draadje kunnen staan, waar ze bovendien ook nog zo overheen kunnen stappen?!
Dat halfzachte gedoe moet maar eens afgelopen zijn! Net wat Suzanne zegt, aanpakken die handel!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:25

Zoethout schreef:
welmoedz schreef:

Maar waarom heb je dan een paard (of in dit geval 5), als je je niet in wilt zetten of de financiële middelen niet hebt?

Op zich kan ik het me nog wel voorstellen dat je de middelen wel ruim had toen je ze kocht, maar nu niet meer omdat alles dubbel zo duur is geworden.
Neemt niet weg dat het niet kan dat je paarden zo uit een wei kunnen lopen natuurlijk. Bizar verhaal

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:44

Suzanne F. schreef:
En niet alleen de paarden zelf kunnen verongelukken maar je brengt ook andere mensen (automobilisten) in gevaar hiermee.

Ja, en als er een ernstig verkeersongeluk mee gebeurt dan is de paardeneigenaar aansprakelijk. Zorg maar dat je zeer goed verzekerd bent want anders kunnen schadeclaims tot je faillissement leiden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:45

Zoethout schreef:
Maar waarom heb je dan een paard (of in dit geval 5), als je je niet in wilt zetten of de financiële middelen niet hebt? Ik weet niet hoe groot het stuk land is maar ik denk dat goede palen en goed lint goedkoper zijn als een eventuele flinke dierenartsrekening door bijvoorbeeld een ongeluk op de weg..

Ja, lijkt me ook dat zeker een batterijapparaat met batterij nu ook geen stukken van mensen kost toch?

En wat als de eigenaar niets doet en de paarden niet weer gaat ophalen?

Kabayo

Re: Boetes werken niet, inspectie pakt paarden af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:53

Nahja een stroomdraadje, een stroomklok en wat paaltjes is de wereld nog niet uit.

Vind het een goede zaak. Straks paard of bestuurder dood..

Hamza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 15:43

Kabayo schreef:
Nahja een stroomdraadje, een stroomklok en wat paaltjes is de wereld nog niet uit.

Vind het een goede zaak. Straks paard of bestuurder dood..

Dat zou verschikkelijk zijn! Dan maar liever een stroomdraadje