Kampioenskeuring keert terug op KWPN Stallion Show

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kampioenskeuring keert terug op KWPN Stallion Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:06

KWPN
Fokkerij

Jameson RS2 - Kampioen dressuurpaarden 2017. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De kampioenskeuring keert terug tijdens de KWPN Stallion Show. Het publiek kan van 29 januari tot en met 1 februari weer meeleven met de spanning die de kampioenskeuring traditiegetrouw met zich meebracht. De primering blijft wel in stand.

“Met de kampioenskeuring willen we weer meer spanning aan het programma toevoegen”, licht Ralph van Venrooij, hoofd Fokkerijzaken toe. “In 2020 namen we afscheid van de kampioenskeuring en werden de premiehengsten niet op volgorde geplaatst. Met de premiehengsten willen we laten zien wat de beste hengsten van de jaargang zijn en welke richting de fokkerij zich op moet bewegen.”

Emotie
“Premiehengsten blijven bestaan, maar daar bovenop willen we nog een kampioenshengst aanwijzen. Vanzelfsprekend blijft de kampioenskeuring een momentopname, maar we weten dat het publiek altijd met veel emotie meeleeft tijdens zo’n hoogtepunt van de hengstenkeuring. Dat brengen we graag weer terug, zodat de hengstenselectie nog interessanter wordt om te volgen en ook een knallend einde kent.”

Kampioenen en reservekampioenen
De kampioenskeuring keert terug bij alle vier de fokrichtingen. In de hengstenselectie voor spring- en dressuurpaarden wordt er naast de kampioen ook een reservekampioen aangewezen. Bij de kleinere fokrichtingen van Gelderse en tuigpaardhengsten wordt er enkel een kampioenshengst benoemd.

Overzichtspagina KWPN Stallion Show

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:13

Top!! Er is er altijd één hengst de beste dus goed om die dan ook te kronen tot kampioen.

Ik vind het wel mooi om daarnaast nog premiehengsten aan te wijzen, geeft toch een beetje een beeld van waar we als fokkers naartoe willen werken en wat de echte top is! Mooie ontwikkeling van het KWPN :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:52

Zoethout schreef:
Top!! Er is er altijd één hengst de beste dus goed om die dan ook te kronen tot kampioen.

Ik vind het wel mooi om daarnaast nog premiehengsten aan te wijzen, geeft toch een beetje een beeld van waar we als fokkers naartoe willen werken en wat de echte top is! Mooie ontwikkeling van het KWPN :)

Geen mooie ontwikkeling, gewoon rechtzetten van een stomme fout.

swatch

Re: Kampioenskeuring keert terug op KWPN Stallion Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:09

En wat was de reden dat het toen was afgeschaft? Toch juist dat vanwege de emotie iedereen bij de kampioen ging dekken?
Als ze nou zouden zeggen dat het gewoon een traditie was waar veel mensen voor blijven en publiek trekt dan geloof ik dat eerder. (Dus meer vanwege een financiële prikkel)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:36

Ik vind een dekbeperking voor jonge hengsten nog steeds een goed idee.

Juist om te voorkomen dat iedereen achter de kampioen aan rent.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:11

Elisa2 schreef:
Ik vind een dekbeperking voor jonge hengsten nog steeds een goed idee.

Juist om te voorkomen dat iedereen achter de kampioen aan rent.

Dat kan als je in een gesloten stamboek werkt zoals bij de Friezen maar bij warmbloeden dek je gewoon verder in een ander stamboek. Maar ben het wel met je eens. Gevolg kan alleen wel zijn dat HH alleen de beste merrie's accepteren want zo'n hengst moet nog wel afstammelingen laten zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:43

Ik weet niet of ik het zo'n goed idee vind. Le Formidable was kampioen, er werd ontzettend veel mee gedekt maar de nakomelingen zijn nog niet je van het. Kunnen we geen kampioen maken van een reeds bewezen hengst ofzo? Lijkt me veel nuttiger.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 01:47

Earth schreef:
Ik weet niet of ik het zo'n goed idee vind. Le Formidable was kampioen, er werd ontzettend veel mee gedekt maar de nakomelingen zijn nog niet je van het. Kunnen we geen kampioen maken van een reeds bewezen hengst ofzo? Lijkt me veel nuttiger.

Die nakomelingen hebben ook een moeder. En die is meer bepalend dan de hengst. Daarnaast hebben van de 66 aangeboden merrie's er 40 een predikaat gekregen. En dat is zonder meer goed te noemen. Je beeld klopt dus eigenlijk niet.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:05

Moderatoropmerking:
Net een heel aantal berichten verwijderd. Het is niet de bedoeling om geruchten te verspreiden, mocht het een persoonlijke ervaring zijn of een aangetoond feit dan is het een ander verhaal natuurlijk maar zolang dit niet het geval is staan we dit niet toe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:11

Dan kun je de gehele fokkerij sectie wel weghalen, want zo kun je dus nooit aangeven wat een hengst doorfokt aangezien dat nooit aangetoonde feiten zijn maar veel al meningen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:23

Elisa2 schreef:
Dan kun je de gehele fokkerij sectie wel weghalen, want zo kun je dus nooit aangeven wat een hengst doorfokt aangezien dat nooit aangetoonde feiten zijn maar veel al meningen.

Welnee, uiterlijke kenmerken kun je prima zien op foto’s en/of video’s en daar valt niemand over het is hooguit voer voor discussie. Maar zoals je zelf al aangeeft is de suggestie dat een hengst een erfelijk gebrek doorfokt een mening. En dat kan niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:40

Maar het is ook een mening om te zeggen dat hij goed door fokt. :-)

Iemand anders kan daar anders over denken, en dat mag ook gewoon. Meningen mogen verschillen, veel predikaten op een keuring staat niet gelijk aan "goed'. Ik heb er wel een paar gezien van LF met predikaat op de CK waar ik de bovenlijn echt niet goed van vond. Snapte het predikaat daarom ook niet.

We zullen het zien hoe zijn nakomelingen het in de sport gaan doen, mocht het me positief verrassen dan kan ik mijn mening altijd bijstellen. :-)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:09

Elisa2 schreef:
Maar het is ook een mening om te zeggen dat hij goed door fokt. :-)

Iemand anders kan daar anders over denken, en dat mag ook gewoon. Meningen mogen verschillen, veel predikaten op een keuring staat niet gelijk aan "goed'. Ik heb er wel een paar gezien van LF met predikaat op de CK waar ik de bovenlijn echt niet goed van vond. Snapte het predikaat daarom ook niet.

We zullen het zien hoe zijn nakomelingen het in de sport gaan doen, mocht het me positief verrassen dan kan ik mijn mening altijd bijstellen. :-)

Nee, zeggen dat hij goed fokt is gebaseerd op cijfers. Dat jij een bovenlijn niet goed vindt dat is een mening. En er is natuurlijk wel een verschil tussen keuringspaarden en sportpaarden. Zo is er bijvoorbeeld een hengst die heel goed fokt maar het in de hoogste sport niet liet zien, namelijk Vivaldi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:38

Maar hij geeft wel nakomelingen die het goed doen in de hogere sport.

Nou goed, bij jou is dat dan gebaseerd op keurings cijfers. Bij mij niet, ik oordeel pas of een hengst goed fokt als zijn nakomelingen het waar maken in de sport. En als ze wat ouder zijn, dan is er meer te zeggen over karakter, gezondheid en aanleg. :-)