Neusriem optioneel bij de Zweedse hippische federatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Neusriem optioneel bij de Zweedse hippische federatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 21:39

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Lotte Bos/Farm Photography

Het Zweedse hippische tijdschrift Ridsport heeft aangekondigd dat de Zweedse hippische federatie neusriemen optioneel heeft gemaakt in de dressuur bij hoofdstellen met een enkel bit vanaf 2025.

De regelwijziging is niet officieel aangekondigd in de nieuws-sectie van de website van de federatie.

"Het hoofdstel bestaat uit een kopstuk met een keelriem, bit en teugels. De neusriem is optioneel", volgens de nieuwe Zweedse dressuurregel. Deze gaat in op 1 januari 2025. Bij stang en trens blijft een neusriem wel verplicht.

“We zijn blij met de discussie over neusriemen, of ze er wel of niet moeten zijn en hoe ze gemeten moeten worden. We hebben veel input gekregen van de bond over het optioneel maken van neusriemen, en nu heeft de dressuurcommissie hiermee ingestemd”, aldus Andrea Barth, directeur sport en competitie bij de Zweedse nationale federatie.

Neusriemen optioneel in Zweden
Internationaal dressuurjurylid Pia Fälth liet aan Ridsport weten: "ik denk niet dat veel mensen hiervan gebruik zullen maken. Als de ruiters thuis rijden, is de neusriem optioneel. Maar daar zie je niet veel mensen die hem eraf halen. Het hoofdstel wordt een beetje instabieler zonder neusriem, en veel paarden vinden het ongemakkelijk".

Vanaf 2025 zal de FEI beginnen met meten met een meetapparaatje hoe strak een neusriem zit op internationale dressuurwedstrijden. Er moet tenminste 1,7 centimeter ruimte tussen de neusriem en het neusbotje zitten.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:43

Weet iemand of het in België toegelaten is om neusriem weg te laten? (ik rij regionaal Kempische)

Ik rij mijn paard namelijk zonder, dit vind hij prettiger.
Afbeelding

Over instabiliteit, dit ontkracht ik. In de western rijden ze toch ook zonder neusriem

Elisa2

Re: Neusriem optioneel bij de Zweedse hippische federatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:53

In de western rijden ze zonder contact..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:10

Elisa2 schreef:

Hangt er maar net van af welke stijl en hoe oud het paard is en geen enkele westernruiter rijdt geheel zonder contact......... Jonge paarden zouden wel degelijk met licht contact gereden moeten worden, net als wanneer je met bosal rijdt of volgens de Californische ( vaquero) stijl rijdt of ranch klassen rijdt. Ook in veel koeienwerk ( o.a. working cowhorse als wedstrijdelement maar ook hij het echte ranch werk) zal er altijd met enig contact gereden worden. In de cutting rijden ze met contact totdat er een koe uit de kudde is gehaald.
Overigens zou het, in veel gevallen, in de dressuur ook niet misstaan als er minder contact zou zijn. Ik reed vroeger ook dressuur ( en nu eigenlijk nog steeds ;-) ) en dat ging/ gaat met heel licht contact, ook bij piaffe/ passage en galopwissels.

Het verhaal over instabiliteit ontkracht ik dus ook...........

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:18

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:34

Elisa2 schreef:

Zeker niet zonder contact. Wellicht lichter contact, ander contact. Geen continu zwaar contact maar eerder lichter , “signaal”contact.
Hoe je het ook wil omschrijven….

Hoofdstel wordt bij goed passend kopstuk en bakstukken op de juiste lengte, niet instabiel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:18

Signaal rijden is dus precies wat anders dan op contact rijden. :-)

Als er goed dressuur gereden wordt dan is daar ook licht contact. Maar wel een stabiel contact op een trens bit. Dus niet op een stang.

Wat betreft de neusriem, ik heb wel voorkeur voor de neusriem. Liefst een lage neusriem, houdt het bit wat stiller en stabieler in de mond en de meeste paarden vinden dat prettiger.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:46

Iedereen heeft een eigen voorkeur. Ik rijd zowel western als engels. Geen van mijn hoofdstellen hangen instabiel zonder neusriem.

Maar er zullen best paarden zijn die liever een neusriem hebben.

Ook hier is geen zwart/wit of een neusriem wel of niet goed is. Of is “neusriemloos” nu het nieuwe “bitloos”?

Gebruik gewoon wat past bij je paard en doe dat op een correcte wijze. Het is wel heel fijn als je ook mag starten met de voor jouw paard ideale optoming.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:56

Elisa2 schreef:
Signaal rijden is dus precies wat anders dan op contact rijden. :-)

Als er goed dressuur gereden wordt dan is daar ook licht contact. Maar wel een stabiel contact op een trens bit. Dus niet op een stang.

Wat betreft de neusriem, ik heb wel voorkeur voor de neusriem. Liefst een lage neusriem, houdt het bit wat stiller en stabieler in de mond en de meeste paarden vinden dat prettiger.

Maar niet elke western ruiter rijdt op een shank (lees; bit met scharen/hefboomwerking) ..........als je dat bedoelt met stang!?
Wat bedoel je met trens bit? Er bestaan ook ongebroken trensbitten (dus met stang mondstuk); een stang is niet automatisch een bit met hefboomwerking en op een stang zonder hefboom kan prima met licht contact gereden worden.
Jammer genoeg wordt er in de dressuur nogal eens op een kandare (= hefboombit en in de "volksmond wordt dit ten onrechte een stang genoemd, gelukkig zijn de Duitse ( kandare) en Engelse taal ( shank) daarin veel duidelijker) en trens ( snaffle) gereden met allesbehalve licht contact.

In de Texaanse westerndiscipline wordt er, meestal, niet of niet op de juiste manier op signalen gereden; echt signaalrijden is onderdeel van de Vaquero traditie en daar worden weer andere hulpmiddelen gebruikt zoals bosal (=Californische hackamore) en half-breed of spade bitten. Goed signaalrijden kan overigens alleen bij licht contact; het is nl. de bedoeling dat die signalen minimaal zijn en, voor het oog, niet/ nauwelijks zichtbaar en dus geen grote gebaren i.v.m. te lange teugels.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:42

Oeps, ik wou geen discussie starten.

Kan alleen nergens terugvinden of zonder neusriem starten (dressuur en springen) toegestaan is.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:28

Helaas….in nederland is starten zonder neusriem niet toegestaan. Ik vrees dat dat ook nog voor België geldt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:50

BoktVerlaten schreef:
Helaas….in nederland is starten zonder neusriem niet toegestaan. Ik vrees dat dat ook nog voor België geldt

Maar je mag 'm wel losser doen dan de verplichte 2 vingers tussenruimte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:56

Veronica2 schreef:
BoktVerlaten schreef:

Maar je mag 'm wel losser doen dan de verplichte 2 vingers tussenruimte.

Maar een (losse) neusriem vind mijn paard net niet leuk. Ik merk enorm veel verschil als ik met of zonder rij.

Ik vind op wedstrijden wel goed dat er controle komt. Hopelijk niet alleen bij grote wedstrijden maar ook bij regionale, ik zie nog veel te vaak vastgesnoerde sperriemen en neusriemen, en nog wat vaster snoeren als paard even de mond wil openen. %)

Edit, ik heb even een mail gedaan naar organisatie met de vraag. Ik hoop spoedig een antwoord te hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 02:38

Elisa2 schreef:

Nou ja, geen contact…die telefoonpaal die er vaak inhangt hoef je maar een millimeter te bewegen om flink contact te hebben…

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:36

Wat geweldig dat die keuze er is voor Zweedse dressuurruiter. Hoe mooi zou het zijn als je kon starten met de optoming waar je paard het meest blij van wordt? Ook in de western, want daar is het zo jammer dat je ook op en bepaald niveau met scharenbit moet starten. We hebben nog een eind te gaan, maar het begin is er. Piepklein.. in Zweden. Koplopers!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:51

Nieuw Zeeland had al de mogelijkheid om zonder neusriem te starten!