Algemeen

In het Belgische Winksele, bij Herent, is een paard overleden nadat het wortels gevoerd kreeg van een voorbijganger.
De 27-jarige Flikka stond in haar wei aan de Warotstraat toen een voorbijganger haar één of meer wortels gaf. Waarschijnlijk was het een van de buren die de paarden even wou verwennen. Eigenaresse Lauranne vond de merrie op zondag ziek in de wei.
Verstopping
Zondagnacht ging het zo slecht, dat Flikka naar de kliniek moest. Daar werd vastgesteld dat ze een verstopping had, die werd veroorzaakt door de wortels. De veearts slaagde erin deze te verwijderen, maar Flikka heeft het helaas toch niet gered, ze is gisteren overleden. "De wortel had te veel schade aangebracht en haar gevecht om beter te worden was te zwaar, ze was te moe en uitgeput", aldus een verdrietige Lauranne.
Geef NOOIT zomaar eten
"Lieve mensen, praat met de eigenaars van dieren die je op je weg tegenkomt en vraag wat je hen mag geven! Geef een dier NOOIT zomaar eten, het kan fataal zijn voor een dier. Deze wortel was voor ons wel een hele dure en bittere wortel, eentje die ons vandaag gebroken heeft. Na 27 jaar moest ik afscheid nemen van mijn beste maatje", roept Lauranne op.
Ze neemt niemand iets kwalijk, maar ze hoopt wel dat degene die de wortels heeft gegeven, even langs wil komen om te praten. "Zodat ik kan uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn. Hoe goed bedoeld ook, eten geven aan een dier dat je niet kent, kan dodelijk zijn. Dieren kan je ook op een veilige manier vertroetelen, dat wil ik graag aan iedereen uitleggen, zodat dit pijnlijke voorval zich zeker niet meer herhaalt."
Op de website van Leuven Actueel is een foto van Flikka en Lauranne te zien.
Gebruikte bronnen: