[BE] Paard overleden na het eten van wortels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[BE] Paard overleden na het eten van wortels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 22:25

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Hippo Foto/Dirk Caremans/FEI

In het Belgische Winksele, bij Herent, is een paard overleden nadat het wortels gevoerd kreeg van een voorbijganger.

De 27-jarige Flikka stond in haar wei aan de Warotstraat toen een voorbijganger haar één of meer wortels gaf. Waarschijnlijk was het een van de buren die de paarden even wou verwennen. Eigenaresse Lauranne vond de merrie op zondag ziek in de wei.

Verstopping
Zondagnacht ging het zo slecht, dat Flikka naar de kliniek moest. Daar werd vastgesteld dat ze een verstopping had, die werd veroorzaakt door de wortels. De veearts slaagde erin deze te verwijderen, maar Flikka heeft het helaas toch niet gered, ze is gisteren overleden. "De wortel had te veel schade aangebracht en haar gevecht om beter te worden was te zwaar, ze was te moe en uitgeput", aldus een verdrietige Lauranne.

Geef NOOIT zomaar eten
"Lieve mensen, praat met de eigenaars van dieren die je op je weg tegenkomt en vraag wat je hen mag geven! Geef een dier NOOIT zomaar eten, het kan fataal zijn voor een dier. Deze wortel was voor ons wel een hele dure en bittere wortel, eentje die ons vandaag gebroken heeft. Na 27 jaar moest ik afscheid nemen van mijn beste maatje", roept Lauranne op.

Ze neemt niemand iets kwalijk, maar ze hoopt wel dat degene die de wortels heeft gegeven, even langs wil komen om te praten. "Zodat ik kan uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn. Hoe goed bedoeld ook, eten geven aan een dier dat je niet kent, kan dodelijk zijn. Dieren kan je ook op een veilige manier vertroetelen, dat wil ik graag aan iedereen uitleggen, zodat dit pijnlijke voorval zich zeker niet meer herhaalt."

Op de website van Leuven Actueel is een foto van Flikka en Lauranne te zien.

Gebruikte bronnen:

veranadautje

Re: [BE] Paard overleden na het eten van wortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:51

Wij hebben er ook een op stal. Een handje brok en ze zit verstopt. Het kan zo gevaarlijk zijn.

Sterkte voor de eigenaar

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:53

Of het paardje had een slecht gebit vanwege zn leeftijd zodat die de wortels niet goed kon kauwen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:56

Triest..

Wij hebben het ook weleens meegemaakt vroeger op de pensionstal dat de demente eigenaresse kippenvoer had gegeven aan een van de paarden. Daar waren ze gelukkig op tijd bij. Maar het kan ook maar zo heel anders aflopen.

Kan me inderdaad ook maar zo voorstellen dat zo'n oudje wortels niet goed meer weg krijgt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:15

Wat sneu. Toevallig vorige week nog iemand weggestuurd die bij het hek het paard van mijn stalgenootje aan het voeren was. Was wel geplukt gras, maar waar haar kind dat plukte was net een buxus gesnoeid , je raad het al inderdaad blaadjes zaten er tussen. We hebben bordjes dat er niet gevoerd mag worden, maar die zag ze niet.

Ik uitgelegd dat we dat echt niet willen en verteld dat buxus dodelijk kan zijn, liep ze weg en zei ze tegen haar kind * kom maar ze is niet zo aardig *.......
Tsja je mag een dier dus niet meer in bescherming nemen tegen het plezier van een kind, dan ben je niet aardig.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:28

Heeeeeel lang geleden stond mijn (eerste) paard ergens waar ook, ondanks bordjes, vaak gevoerd werd door voorbijgangers.
Op een dierendag (4 oktober) kwam ik gelukkig toevallig net naar de wei toen er net 4 kisten appels (!!!!)
in gegooid waren, een kist per paard als "dierendag cadeautje".
Eerst heb ik als een randdebiel alle appels uit de wei gegooid, daarna (uit voorzorg) de dierenarts gebeld, en na buurtonderzoek ontdekt wie het gedaan had.
Daar naar toe gegaan om uit te leggen dat dit echt geen goed idee was. Was een minder begaafd iemand met goede intenties die heel fout af hadden kunnen lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:39

Wij hebben een perenboom op stal en die van mij met slecht gebit heeft er ook al eens een slokdarmverstopping van gehad…die kan dat niet kauwen.
Was toen trouwens gewoon door mezelf hoor dat ik haar iets te snel dikke stukken gaf :o
Ik zeg dus ook tegen stalgenootjes, van doe dat maar maar niet aan die van mij geven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:52

Bij mijn eerste pony ook slokdarmverstopping gehad door een wortel doordat een ander paard hem wegjoeg en mijn pony een stuk wortel daardoor inslikte.

Gelukkig goed gekomen, maar heb sindsdien altijd schrik omdat mensen echt niet op die "niet voeren" bordjes letten of het negeren.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:07

Bij de kudde die ik verzorg inderdaad ook al een aantal keer aan moeten geven van: niet voeren. Hier komt er gelukkig vaak wel begrip van wanneer ik rustig uitleg waarom niet.
Een keer een huilend kindje gehad aantal jaar terug, maar dat is dan niet anders. Gewoon niet andermans dieren voeren. Klinkt heel simpel, maar helaas is dat niet voor iedereen zo simpel.
Op stal hebben we een ezel met cushing. Dit gaat goed gelukkig met medicatie, maar van de zomer toch wel echt een moeder aan moeten spreken om de ezels niet te voeren (hun wei grenst aan de weg).

Mijn pony's staan gelukkig op het prive terrein achter het huis waar je als voorbijganger niet bij kunt komen. Heel blij mee want mijn 10 jarige is chronisch bevangen (gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven).
Dan wil ik echt niet hebben dat voorbijgangers hem zomaar een wortel o.i.d. voeren.
Dat geeft echt zoveel rust dat ik mij er geen zorgen om hoef te maken dat ze iets verkeerds binnen krijgen van een vreemde.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:37

Cinnepin schreef:
Ik uitgelegd dat we dat echt niet willen en verteld dat buxus dodelijk kan zijn, liep ze weg en zei ze tegen haar kind * kom maar ze is niet zo aardig *.......
Tsja je mag een dier dus niet meer in bescherming nemen tegen het plezier van een kind, dan ben je niet aardig.

Zo eigenwijs zijn mensen dus. Ik heb soms ook wel het geoel alsof een bordje met "niet voederen" sommige mensen juist op een idee brengt.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:42

Bij ons ook, brood en handen vol suikerklontjes, in het zand van de paddock gegooid. 2 x dezelfde mensen betrapt.
Toen schoot ik heul erg uit mijn slof, nooit meer gebeurd.