Sport

Foto: ©FEI/Leanjo de Koster
Imhotep, Charlotte Dujardins medaille winnende toppaard, is verkocht naar Oostenrijk.
De 11-jarige ruin zal zijn sportieve carrière voortzetten onder Diana Porsche.
Van videobeelden gekocht
Imhotep is een 11-jarige Nederlandse warmbloed van Everdale uit Della D'Ottie (v. Vivaldi x Sandro Hit). Hij is gefokt door Tineke Huizing en Albert Van Dijk in Nederland.
Eigenaar Carl Hester kocht Imhotep, ook bekend als "Pete", vanaf een video van de Britse dressuurruiter Henry Boswell en had het paard in eigendom samen met Carol Ingham.
Ingham kwam als meerderheidsaandeelhouder aan boord na een telefoontje van Hester. Ze zei: “Carl en ik gaan een lange weg terug. Ik heb vele jaren met Carl getraind en liet hem mijn Grand Prix-paard Wanadoo rijden. Toen daar een natuurlijk einde aan kwam, vroeg Carl of ik interesse had om een ander paard te bezitten. ‘Ik heb een vierjarige, waarom kom jij niet even kijken?’”
Barker en Smit
Als jong paard werd Imhotep voor het eerst getraind door assistent-ruiter Rob Barker. Hij bracht het paard één seizoen uit bij de 4-jarigen en eindigde als 9e in de voorronde op de Britse jonge paarden kampioenschappen 2017.
In 2018 was Sadie Smith aan de beurt en reed ze Pete tot en met 2020 van basis- naar M-niveau. Ze werden vierde in de basisdivisie op de Britse dressuurkampioenschappen van 2019.
Charlotte Dujardin
Vanaf de zomer van 2020 begon Charlotte Dujardin met het uitbrengen van Imhotep en ze bracht hem snel van M-niveau naar de Grand Prix.
In 2021 wonnen ze het Britse Lichte Tour kampioenschap en in maart 2022 namen ze deel aan hun eerste nationale Grand Prix-proef. Het tweetal debuteerde op internationaal GP-niveau op het CDIO Compiègne, waar ze met 72,804% vierde werden in de GP. Van daaruit gingen ze naar het CDI Wellington Heckfield en bereikten het Britse team voor de Wereldkampioenschappen 2022 in Herning, waar ze teamzilver wonnen en 6e eindigden in de Special en 10e in de Kur. In 2023 reden ze op het EK in Riesenbeck en behaalden teamgoud en dubbel brons.

Charlotte Dujardin met Imhotep - EK Riesenbeck 2023. Foto: ©FEI/Leanjo de Koster
Daarna wonnen ze bij CDI's in Londen, Hagen, Hickstead en Wellington. Ze waren genomineerd voor het Britse team voor de Olympische Spelen van 2024, maar werden vervangen door eerste reserve Becky Moody en Jagerbomb, na de publicatie van een video waarin te zien is dat Charlotte een paard mishandelt.
Verkocht naar Oostenrijk
Imhotep is inmiddels verkocht aan Diana Porsche.
"We kwamen eerder dit jaar voor het eerst in contact met Charlotte en Carl in Hagen toen we op zoek waren naar een ander Grand Prix-paard", vertelt Diana exclusief aan Eurodressage. "Ze zeiden dat Imhotep goed bij mij zou passen, maar ze wilden hem houden tot de Olympische Spelen voor Charlotte."
De in Salzburg gevestigde Porsche beschikt over een ultramoderne paardensportaccomodatie met ruime velden, weilanden en paddocks om een goed paardenleven te garanderen.
"Het was heel belangrijk voor hen om ervoor te zorgen dat hij een goede ruiter heeft en het leven kan blijven leiden dat hij gewend is, door elke dag op het weiland te staan", legde Diana uit. “Het was voor mij een grote eer om hem te proberen en vanaf het moment dat ik op hem ging zitten, klikte het meteen. Ik ben er echt trots op dat ik met een paard als Imhotep mag groeien.”
Diana wordt gecoacht door de Nederlander Diederik Wigmans en heeft met succes Dahoud en Douglas uitgebracht op internationaal Grand Prix-niveau. Imhotep heeft zich nu bij haar reeks paarden aangesloten.

Diana Porsche met Dahoud - The Dutch Masters 2024. Foto: Marlies Trap Fotografie
"Charlotte en Carl hebben fantastisch werk met hem geleverd, en Diederik en ik zullen nauw contact met hen houden om ervoor te zorgen dat hij ook een goede combinatie gaat vormen met mij", vertelde Diana aan Eurodressage. "Ik wil zoveel tijd nemen als ik nodig heb, zonder druk, om ervaring met hem op te doen. Ik wil ook de eigenaar, Coral Ingham, evenals Charlotte en Carl, bedanken voor het vertrouwen in mij met dit prachtige paard."

Gerelateerd bericht:
[PP] Charlotte Dujardin uit Olympisch team