Sport

"Het is spannender dan ik vooraf gedacht had want ik wil het vooral goed doen voor mijn paard." Deze uitspraak tekent Chaja Kolthoff-Voest (36) uit Ruinerwold misschien nog wel het meest. Ze heeft het over haar EK-debuut in Exloo bij de Iberische paarden waar ze komend weekend haar kür op muziek nog mag laten zien.
Voest is pas sinds een jaar eigenaar van de 10-jarige ruin Felero. een zogenaamde PRE, Pura Raza Española, oftewel het pure Spaanse ras. Hij verhuisde vijf jaar geleden van Spanje naar Nederland en onderscheidt zich met uiterlijke kenmerken.
"Ze zijn vaak iets kleiner. Felero is maar 1 meter 61. Mijn vorige paard was 1 meter 78, dus dat maakt echt uit. Ze hebben vaak een zware hals waardoor ze stoer tonen. En een edel hoofd met een fijne snoet en hele prominente ogen. Ze hebben veel aanleg voor het 'verzamelde werk' zoals piaffe en passage. Het zijn echte krachttrainers wat dat betreft."
Gevoelig paard
Daarnaast is Felero een heel gevoelig paard. "Ik hou daarvan", reageert Voest. "Je hoeft maar te denken: rechtsaf en hij gaat al rechtsaf. Dat betekent dat je heel stil kan zitten en weinig hoeft te doen om iets voor elkaar te krijgen. Het geeft je tegelijkertijd wel veel verantwoordelijkheid: want ze reageren ook op dingen die je per ongeluk doet." Daarnaast prijst Voest zijn werkmentaliteit met 'uitzonderlijk'.
Het is wel een echte trotse Spanjaard. "Als hij de muziek hoort en de knotten in z'n haar heeft en iedereen kijkt naar hem dan wordt hij tien centimeter groter en gaat hij nog stoerder door de baan bewegen."
Kleding
Buiten de technische beoordeling binnen de sport speelt ook 'het plaatje' een rol. En daarmee dus ook de kleding van de ruiter. Zo draagt Voest bij de kür op muziek een witte blouse met een korte Spaanse bolero. Haar broek oogt als een rok die over haar laarzen en de flanken van haar paard valt. Mooie kleding levert extra punten op.
Voorbereiden op meerdaags concours
Felero maakt in Exloo ook meteen z'n debuut op een meerdaags concours en dat vergt de nodige voorbereiding die Voest uiterst serieus neemt. "Normaal staan onze paarden hier hele samen dagen buiten. In Exloo staat hij alleen in een box." En dus gaat er een extra paard van stal mee om de 10-jarige ruin gezelschap te houden.
Omdat Felero na de proef in Exloo ook niet de wei in kan, heeft ze thuis in Ruinerwold haar paard na afloop van een training op een harde ondergrond laten uitstappen. "Dat is goed voor de doorbloeding van z'n benen voor de afvoer van afvalstoffen. Normaal, als hij gewoon naar buiten gaat, hoeft dat niet. Dus dit is een nieuwe routine voor hem, waar ik hem op wil voorbereiden."
Bekijk hier een video van het interview met Chaja Kolthoff-Voest.