Het effect van 3 verrijkingsproducten op de fysiologie en het gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Het effect van 3 verrijkingsproducten op de fysiologie en het gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 17:30

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dit onderzoek werd uitgevoerd door Miranda Brauns, Ahmed Ali en Amy McLean en gepresenteerd op de ISES-conferentie van 2024.

De samenvatting
De meeste paarden hebben beperkt weidegang en brengen de meeste tijd in de stal door. Daarom werd in dit onderzoek vergeleken hoe verschillende verrijkingen (hooinet, speelbal, spiegel) het gedrag en de fysiologie van paarden beïnvloedden. Verrijking verhoogde de hartslag, grazen en beweging, en verminderde negatief gedrag door lang staan, gebrek aan sociale contacten en frustraties. De gevolgem waren sterker tijdens de middag. Alle items waren effectief, hoewel het hooinet sterkere gevolgen had, en kunnen worden verstrekt om stemming, gedrag, gezondheid en welzijn te verbeteren.

Het onderzoek
Het houden en verzorgen van gedomesticeerde paarden staat in contrast met hun natuurlijke omgeving en gedragsbehoeften. Kleine stallen en voeren op gezette tijden zorgen voor meer stilstaan, minder foerageren en brengen het welzijn in gevaar. Verrijking is bedoeld om een natuurlijke activiteit aan te moedigen. De effecten op de fysiologie zijn echter onvoldoende onderzocht, evenals de invloed van het type voorwerp en het tijdstip waarop het wordt verstrekt op de effecten van verrijking.

In dit onderzoek werden de fysiologie en het gedrag van negen quarterhorses die op stal werden gehouden, geanalyseerd toen ze hooi in een hooinet (16 inh, ongeveer 40 centimeter), speelballen (25 inch, 63,5 centimeter) en spiegels (24x24 inch, ongeveer 61x61 centimeter) kregen om de effecten op het welzijn beter te begrijpen.

Paarden werden willekeurig verdeeld in drie groepen en ze werden in de gaten gehouden tijdens drie proeven, met telkens een controledag en een verrijkingsdag. Elke groep kreeg een ander verrijkingsitem per keer. Observaties van 30 minuten werden vier keer per dag uitgevoerd (ochtend, tussen de middag, middag, avond). De verrijking werd verwijderd tussen de observaties en tijdens een een periode van vijf dagen tussen de proeven. Hart- en ademhalingsfrequentie werden tijdens de observaties ongeveer om de 21 seconden geregistreerd; gedragingen werden gescoord via video-opnames in het systeem BORIS met behulp van focal instantaneous scan sampling (methode die wordt gebruikt bij de observatie van gedrag, waarbij de waarnemer gedurende een vooraf vastgelegde periode één individu observeert en alle interacties met de groepsgenoten noteert in een protocol - red.) met intervallen van 30 seconden. Waarnemers hadden oog voor probleemoplossingen. Verrijkingseffecten, itemtype, tijdstip van de dag en mogelijke interacties op elke variabele, werden getest met behulp van gegeneraliseerde lineaire gemengde modellen; Tukeys HSD meervoudige vergelijkingsprocedure werd gebruikt voor post-hoc vergelijkingen (statistische significantie p≤0,05).

Verrijking zorgde voor een aanzienlijk verhoogde hartslag ten opzichte van de controle (p=0,03). Van alle verrijkingsitems vertoonde het hooi in een hooinet het sterkste effect. Er werden geen significante verschillen in ademhalingsfrequentie geregistreerd. De tijd van verstrekking had geen invloed op de hartslag bij alle behandelingen, behalve bij de spiegel. De hartslag was hierbij 's avonds significant lager dan op andere tijdstippen (p=0,02).

Verrijking, ongeacht het type, stimuleerde meer natuurlijk gedrag, waaronder significant meer foerageren (p=0,01) en bewegen (p=0,03) en significant minder alert staan (p=0,04), staand rusten (p=0,03), sociale interacties (p=0,02) en frustratiegedrag (p=0,03).

Hoewel alle items veel effecten vertoonden en effectieve verrijkingen leken, varieerde de significantie tussen de individuele onderzoeken. Dit suggereert dat het itemtype verschillende gedragingen kan beïnvloeden. De activiteit van het hooi in een hooinet kwam meer overeen met dat van wilde paarden, wat suggereert dat het effectiever kan voorzien in de algemene gedragsbehoeften.

Effecten traden de hele dag door op, met grotere verschillen ten opzichte van de controlegroep in de middag en tussen de middag, vergeleken met de ochtend en avond. Eigenaren zouden dus prioriteit moeten geven aan het geven van verrijking buiten de routinematige voertijden.

Samengevat heeft het aanbieden van verrijking een positief effect op de fysiologie en het gedrag en het kan de emotionele toestand, gedragsbehoeften, gezondheid en het algehele welzijn van paarden in de stal verbeteren. Verdere studies met een grotere steekproefomvang worden aanbevolen om verschillende items, management en langetermijneffecten te onderzoeken.

Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:34

Een spiegel als verrijking ? Dat is nieuw voor me voor paarden.Las wel eens over een paard wat stopte met weven toen de stal eigenaar een kerstboom met lichtjes neer gezet had.Dat vind ik wel een leuke om te proberen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:36

office schreef:
Een spiegel als verrijking ? Dat is nieuw voor me voor paarden.Las wel eens over een paard wat stopte met weven toen de stal eigenaar een kerstboom met lichtjes neer gezet had.Dat vind ik wel een leuke om te proberen.

Zodat ze, als ze naar de spiegel kijken, een “ander” paard zien. Op de kliniek in Utrecht hebben de isolatiestallen ook een spiegel, zodat die paarden zich minder alleen voelen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:56

Ja van vogels weet ik dat maar trapt een paard daarin ? De mijne vind zichzelf heel mooi in de spiegel maar die ziet er echt geen ander paard in hoor .Wist dat niet van Utrecht weer wat geleerd.

har166

Re: Het effect van drie verrijkingsproducten op de fysiologie en het gedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:12

Inhoudelijk heb ik er mijn twijfels bij, maar wat een slecht geschreven/vertaalde tekst.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:34

Ik zie een gat in de markt…onbreekbare stal spiegels :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:15

office schreef:
Ja van vogels weet ik dat maar trapt een paard daarin ? De mijne vind zichzelf heel mooi in de spiegel maar die ziet er echt geen ander paard in hoor .Wist dat niet van Utrecht weer wat geleerd.

Juist dieren die "dom" zijn herkennen zichzelf niet in een spiegel en zien dus een soortgenoot.
Er zijn maar enkele dieren die zichzelf herkennen.

Oehlala

Re: Het effect van 3 verrijkingsproducten op de fysiologie en het gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:23

Ja en van paarden is bekend dat zij zichzelf kunnen herkennen, net zoals apen, olifanten en dolfijnen dus of die spiegel nu echt werkt twijfel ik aan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:26

Mijn vorige paard leerde dat zij het zelf was in de spiegel toen ik er naast kwam staan. Ze keek naar mij, naar mijn beeld in de spiegel en ineens leek het kwartje te vallen :D. Daarna moest ze zichzelf altijd in de spiegel bekijken als er ergens eentje hing en bij het losgooien maakte ze de grappigste sprongen pal voor de spiegel, en keek daarbij naar zichzelf. Ik vond dat altijd zo grappig! Mijn hengsten waren wat minder slim, die moest je bij de spiegel weghouden omdat ze er een concurrent in zagen. Maar voor sommigen zie ik de meerwaarde van een spiegel wel in :).

pien_2010

Re: Het effect van 3 verrijkingsproducten op de fysiologie en het gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 07:36

Hahahahaha wat grappig Prompter!

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:50

Een spiegel, nooit en te nimmer bij ons.
Mijn merrie liep los in de rijhal en zag zichzelf in de spiegel, en ze ging ernaar toe en beet.
Resultaat zo'n grote scherf in dr hoofd en je kon gewoon de hoofd in kijken.
Een lange operatie volgde, ze moesten met pincetten de kleine stukjes eruit halen.
Dat heeft ongeveer 4 uur geduurd in de kliniek.
Daarna is alles gehecht, het lidteken was toen zichtbaar.
Daarna een half jaar verder werdt ze nog feller op een spiegel.
Bij ons geen spiegels, bij de paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:53

Spiegelbeeld wordt bij een hengst die ik ken ook als concurrent gezien. Zelfs z'n schaduw tegen een muur :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:53

office schreef:
Ik zie een gat in de markt…onbreekbare stal spiegels :D

Die bestaan al. Rijbaan spiegels

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:11

Art_Ificious schreef:
Spiegelbeeld wordt bij een hengst die ik ken ook als concurrent gezien. Zelfs z'n schaduw tegen een muur :')

Dat is ook waarom rijbaanspiegels eigenlijk altijd gordijntjes moeten hebben, ongelukken met hengsten die zichzelf aanvielen daar zijn genoeg voorbeelden van. Ik heb zelf 25 jaar geleden toen onbreekbare spiegels nog geen gewoonte waren nog eens met mijn komplete vuist letterlijk in de borst van een paard staan wachten op de dierenarts om het bloeden te stelpen. En dat was niet eens een hengst meer maar was er wel ingesprongen.

Begin dit jaar stond een van mijn pony's in isolatiestal in Utrecht maar ik heb toen geen spiegel gezien eigenlijk... vraag me wel af of hij dat als gezelschap zou hebben gezien, als verrijking snap ik het wel. Kippen vinden dat ook echt geweldig, een spiegel in de ren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:31

Voor hengsten geen verstandige optie, spiegels… :( Zelfs een spiegelende ruit kan al dramatische gevolgen hebben.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:03

Dus eigenlijk kan ik voorzichtig concluderen dat ruinen intelligenter zijn dan hengsten aangezien die zichzelf wel lijken te herkennen in spiegels :D

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:00

office schreef:
Dus eigenlijk kan ik voorzichtig concluderen dat ruinen intelligenter zijn dan hengsten aangezien die zichzelf wel lijken te herkennen in spiegels :D

Nou die er bij mij insprong wat ie bijna niet overleefde was toch echt een ruin :+