Doe je mee aan onderzoek naar paard-mens relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Doe je mee aan onderzoek naar paard-mens relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 19:03

Enquete UU.nl
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Doe je mee aan een onderzoek naar paard-mens relatie?
In de politiek en de maatschappij zien we een toenemende belangstelling voor paardenwelzijn. Als Faculteit Diergeneeskunde dragen we graag bij door onderzoek te doen naar de mens-paard relatie en de effecten hiervan op het welzijn van paarden. Hiervoor zijn we op zoek is naar paardeneigenaren. Ben jij 18 jaar of ouder, heb je je paard of pony al langer dan 6 maanden in je bezit, en wil je meedoen? Vul de vragenlijst in door te klikken op onderstaande link. De enquete bestaat uit 20 vragen en zal ongeveer 10 minuten in beslag nemen.

Klik hier voor de enquete: https://survey.uu.nl/jfe/form/SV_4GUeUfjgGYhQ9b8
Laatst bijgewerkt door Firelight op 24-10-24 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Doe je mee aan onderzoek naar paardenwelzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:28

Onderzoek 183.000, ben maar gestopt bij pagina 2

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:46

Ik heb hem ingevuld. Vond juist dat er eens andere vragen gesteld werden dan bij andere onderzoeken. Wel pas na pagina 2 haha
Heb ook aangegeven wel mee te willen werken aan het vervolgonderzoek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:02

Wat een rare vragen soms. Kan er niet veel mee.

Hoe vaak koop je spullen voor je paard. Mijn antwoord is bijna nooit, maar mijn paard heeft gewoon alles al, en tja, met 4 zadels hoeft er geen 5e bij en met 3 dekens en 5 halsters en 10 hoofdstellen heb je ook daarvan genoeg lijkt mij. Alsof je te kort doet door niets meer te kopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:23

Waarom staat net dit ene onderzoek op de voorpagina :?

Met vragen als: knuffelt/kust u uw paard en hoe vaak?
Is dit een serieus onderzoek? In de tekst staat dat het gaat over paardenwelzijn. In de infotekst op de beginpagina gaat het over relatie mens/paard. Maar blz 2 en 3 gaan vooral over ruiterwelzijn en hoeveel een paard daar emotioneel aan bijdraagt. En blz 4 over hoe het vervelend het wel is om een paard te hebben. En blz 5 over het paard als bezit.
En toen was het klaar.
Waar ging het nu over paardenwelzijn?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:32

Daihyo schreef:

Is dit een serieus onderzoek? In de tekst staat dat het gaat over paardenwelzijn. In de infotekst op de beginpagina gaat het over relatie mens/paard. Maar blz 2 en 3 gaan vooral over ruiterwelzijn en hoeveel een paard daar emotioneel aan bijdraagt. En blz 4 over hoe het vervelend het wel is om een paard te hebben. En blz 5 over het paard als bezit.
En toen was het klaar.

Wellicht om beeld te krijgen hoe mensen met paarden omgaan. Hoe dichtbij ze zijn komen te staan.
Op zich geen gekke vragen als je een penny gehalte wil filteren.
met dit soort vragen gaan lobbyen is wat minder serieus te nemen maar ach, dat maakt tegenwoordig ook geen zak meer uit.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 23:46

Tja, ken ook teveel mensen waarvan hun paard ''alles voor hun betekend!!"' en ze 24 uur op stal zetten en ''met pijn in hun hart'' verkopen als het dier te oud is voor wedstrijden. Uitzonderingen daar gelaten.
Vind zulke onderzoeken vaag. Knuffel mijn paard echt niet dood en krijgt echt niet iedere maand een nieuw hoofdstel maar heeft wel alles dat een vrij paard nodig heeft. Ik denk dat we al heel ver zouden komen als mensen hun dier van de simpele basis behoeftes zouden voldoen, of ze paarden nou enkel als ''sport en hobby'' zien of gezinslid, maar die tijd is nog ver weg...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:05

Daihyo schreef:

En toen was het klaar.

En dat is dan ook nog van de Universiteit Utrecht :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:58

En dan de vraag over of je een bijrijder of iemand hebt die het dier verzorgt en dan hoe vaak je zelf komt, alsof je paard te kort komt als je niet elke dag komt. Dat hoeft helemaal niet.

En natuurlijk is een paard bezitten vervelend als je kijkt naar het financiele vlak ;) Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze sterven valt er niets te erven. En omdat de overheid ook geld ziet in het houden van dieren denk ik dat er steeds minder mensen komen die nog een paard bezitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:25

Anastasia24 schreef:
Tja, ken ook teveel mensen waarvan hun paard ''alles voor hun betekend!!"' en ze 24 uur op stal zetten en ''met pijn in hun hart'' verkopen als het dier te oud is voor wedstrijden.

Deze is gaaf inderdaad..... :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:32

Ik ben afgehaakt, wat een vreemde vragen met hoe vaak je je paard knuffelt of kust.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:38

Ninx schreef:
Anastasia24 schreef:
Tja, ken ook teveel mensen waarvan hun paard ''alles voor hun betekend!!"' en ze 24 uur op stal zetten en ''met pijn in hun hart'' verkopen als het dier te oud is voor wedstrijden.

Deze is gaaf inderdaad..... :')

Maar dan even wat olie op het vuur, is het verkeerd om een dier te verkopen als het niet meer voor jou voldoet en een ander er dan nog veel plezier van kan beleven? Is dat niet eerlijker dan het zelf met tegenzin houden?
Velen zullen hier je moet het houden zeggen. Maar er kunnen gewoon heel veel dingen veranderen met de jaren waardoor een paard niet meer past.
En vergeet niet doordat mensen een paard verkopen om eventueel zelf weer opnieuw te beginnen zijn er ook voor de minder ervaren mensen paarden te koop. De leermeesters worden meestal verkocht omdat er toch weer met een ander begonnen wordt.

Het 24 uur op stal zetten is de laatste 15 jaar echt wel verbeterd, soms is het ook onwetendheid, of je hebt geen keuze omdat een stalhouder het bepaalt en je niet zomaar naar een andere stal kunt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:42

janderegelaa schreef:
Onderzoek 183.000, ben maar gestopt bij pagina 2

_O- _O- Dat had ik ook. Ik vind t een flutonderzoek.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:45

Ach kon in de opmerking mooi kwijt dat mijn manier van paarden houden, wordt bedreigd door de wolf en dat paarden houden op deze manier mentaal wel zwaar wordt.
Normaal had je alleen de zorgen over de gezondheid van je paarden en of je het wel goed doet. Nu ook nog hoe je voorkomt dat ze worden verscheurd en het toch nog leuk houdt voor hun (dus niet 24/7 op stal en onder toezicht eruit).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:12

Ik heb het onderzoek gewoon ingevuld zonder projecties en oordelen..ik kus mijn paard ook weleens hoor. :D

Hoe ze gehouden worden heb ik ook even de wolf bij genoemd, want dat heeft invloed.

Alleen maar goed dat ze onderzoek doen nu welzijn van paarden een punt van aandacht in de politiek en maatschappij is geworden. Hier zijn ze dan ook welkom voor vervolgonderzoek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:18

Ik heb hem ook ingevuld.
Sommige vragen idd wat Penny achtig hihi

Maar tijdens het invullen dacht ik aan een ander onderzoek betreft emotie wat ze onderzoeken. Zou dit onderzoek samenhangen met het andere onderzoek?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:20

De vragen komen inderdaad lekker penny over, maar er zitten wel wat dingen in verstopt die nog best interessante resultaten kunnen geven. Ben benieuwd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:20

Eens met Elisa.
Zo heb ik het ook ingevuld.

Er worden hier heel veel dingen ingevuld voor de onderzoekers, of voor wat jullie denken dat de onderzoekers ermee gaan doen, maar daarmee projecteer je alleen je eigen visie over paarden houden op het onderzoek.

Ik heb stalgenoten die oprecht denken hun paard "te verwennen" met een nieuw dekje of halster.
Mogen zij zo vinden, ik denk dat mijn pony niet blijer wordt van een nieuw dekje dan wanneer ik een oud (niet versleten, goed passend) dekje blijf gebruiken.
Ik koop dus ook zelden nieuwe spullen, behalve als het kapot gaat en vervangen moet worden, want ik heb alles al.
Maar ik neem aan dat de onderzoekers een bepaald model hebben waarin ze deze antwoorden zullen scoren.

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomsten en vind het juist wel eens leuk dat er op een andere manier wordt uitgevraagd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:21

Ik heb er 1 die niet geknuffeld en gekust wil worden... is dat dan slecht voor mijn welzijn?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:23

Dat mag je zelf invullen, toch?

Ik denk trouwens, dat je uiteindelijk het paard krijgt/uitzoekt/vindt dat bij je past.

Ik heb weliswaar 2 heel verschillende pony's gehad, maar uiteindelijk is de tweede met bepaalde dingen wel op de eerste gaan lijken.
En ik denk dat daar de invloed van de verzorger (ik dus) om de hoek komt kijken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:24

Er staat nergens dat knuffelen etc goed is voor welzijn he? Kan ook best te maken hebben met het verminderen van welzijn als je een paard knuffelt zoals een mens terwijl dat niet past bij het dier (je zou best een argument kunnen maken dat knuffelen zoals om de hals hangen meer een predator gedrag is dan sociaal gedrag tussen paarden).

Al denk ik dat een paar van de bijzondere vragen vooral zijn om een indeling te maken van of de houder het paard als gezin/huisdier/sportpartner/investering ziet. En wat daar dan de consequenties van zijn in hoe het dier gehouden wordt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:29

Anastasia24 schreef:
Tja, ken ook teveel mensen waarvan hun paard ''alles voor hun betekend!!"' en ze 24 uur op stal zetten en ''met pijn in hun hart'' verkopen als het dier te oud is voor wedstrijden. Uitzonderingen daar gelaten.
Vind zulke onderzoeken vaag. Knuffel mijn paard echt niet dood en krijgt echt niet iedere maand een nieuw hoofdstel maar heeft wel alles dat een vrij paard nodig heeft. Ik denk dat we al heel ver zouden komen als mensen hun dier van de simpele basis behoeftes zouden voldoen, of ze paarden nou enkel als ''sport en hobby'' zien of gezinslid, maar die tijd is nog ver weg...

Maar niemand gaat toch eerlijk zeggen hoe het er werkelijk aan toe gaat? Bijvoorbeeld dat een paard 'lekker buiten' staat zodat ze zelf fijn bij de warme kachel kunnen blijven zitten als ze even geen zin hebben om heen te gaan. Of dat er een man, vrouw, vriendje, vriendin het allemaal zo ongezellig vindt als je telkens naar je paard gaat. Of dat er van de 5 paarden er 3 hoefbevangen zijn en dat je maar niet weet hoe dat nou zo komen. Of men 'traint' heel paardvriendelijk R+ en nu is zo'n beestje overgevoelig geworden voor suikers en moet men weer op zoek naar wonderhooi en toverbrokjes waar het allemaal niet in zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:33

Nou ik heb net de lijst ingevuld en zie er geen rare vragenlijst staan.
Ik denk dat deze vragen juist een heel goed beeld kunnen gaan geven over wat een paard voor een mens is of kan doen.
En ik hou van paard knuffelen <3

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:40

Ik heb hem ook ingevuld, gewoon naar waarheid. En die neus van mijn pony is gemaakt om te kussen. En dat maakt mij heel gelukkig.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:58

Qimm schreef:
Ik heb er 1 die niet geknuffeld en gekust wil worden... is dat dan slecht voor mijn welzijn?

Ja, dat is zeer slecht voor jouw welzijn :D :')