Paardencoach radeloos door vuurwerkterreur: stoerdoenerij met gevolgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardencoach radeloos door vuurwerkterreur: stoerdoenerij met gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 18:10

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Paardencoach Jerome van der Schaar is de overlast van zwaar vuurwerk helemaal beu. Vorige week is er door schooljeugd tot twee keer toe zwaar vuurwerk richting zijn paardenstallen in Oirschot gegooid. "Het leken wel mortierbommen", zegt hij.

De overlast van vuurwerk is tegenwoordig heel het jaar door volgens Jerome, maar de afgelopen weken was het zo erg dat het niet meer houdbaar is voor de paarden. "Kijk dat de jeugd af en toe een rotje afsteekt, we zijn allemaal jong geweest. Maar het lijkt op complete mortiergranaten, er zitten gewoon kuilen in de weg", aldus Jerome.

"Paarden raken volledig in paniek, die komen de box uit en proberen te vluchten. Op het moment dat ze dat niet kunnen, proberen ze toch links of rechtsom weg te komen. Een veulen is bij een vluchtpoging door het geknal al gewond geraakt."

"Ik denk dat het een soort van stoerdoenerij is."
Jerome wil dat de vuurwerkoverlast stopt. "Ik heb met de gemeente gebeld en gevraagd om handhaving. Ik snap dat ze onderbemand zijn, maar wat gaat er dan gebeuren? De daders zijn terugkerende jongeren van school. Meestal 's middags tussen vier en vijf."

Jerome zegt dat hij heeft geprobeerd om ze aan te spreken, maar ze waren te snel weg op hun elektrische fietsen. Op de vraag wat hij tegen ze zou zeggen, begint hij te lachen. "Laat ik dat maar niet zeggen hier", is het tactvolle antwoord.

"Het gaat mij om alle dieren en niet alleen om de paarden", stelt Jerome: "soms zien we onze katten dagen lang niet na het geknal. Hiernaast hebben ze honden, iets verderop ezels en die dieren raken allemaal in paniek".

Jerome denkt overigens niet dat de schooljeugd bewust met vuurwerk gooit: "ik denk dat het een soort van stoerdoenerij is en dat ze niet in de gaten hebben wat het doet met dieren".

"Het was zo hard, echt carbid in het kwadraat."
Zijn vrouw stond erbij toen er donderdag met heel zwaar vuurwerk werd gegooid. "Ik heb de knal gevoeld, want ik stond er acht meter vandaan. Als ik iets dichterbij had gestaan, dan was ik waarschijnlijk hartstikke doof geweest. Het was zo hard, echt carbid in het kwadraat. Ik heb het nog nooit zo meegemaakt, dat de zonnepanelen en ramen zo stonden te trillen." Ook zij zag de jongeren snel vertrekken op hun elektrische fiets.

Als ze de jeugd had kunnen aanspreken, had ze ze meegenomen: "gewoon om te laten zien wat ze veroorzaken. Ik ga ervan uit dat ze helemaal niet bezig zijn met de schade die het veroorzaakt en dat dat hun bedoeling ook niet is, maar ze veroorzaken het wel".

Voor de komende maanden houdt ze haar hart vast. "Ja ik ben er echt heel de dag mee bezig. Ik was altijd heel relaxed met die paarden bezig en nu ben ik alleen nog maar bang dat er weer zo'n klap komt als de paarden binnen staan. Als je zo'n knal hoort is het net of het leger hier oefeningen houdt."
Laatst bijgewerkt door Firelight op 22-10-24 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

GabberGill

Re: Paardencoach radeloos door vuurwerkterreur: dtoerdoenerij met gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:14

Typefout titel

Mando

Re: Paardencoach radeloos door vuurwerkterreur: dtoerdoenerij met gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:21

Waarom geen voorlichting gaan geven op de school.

Celebi

Re: Paardencoach radeloos door vuurwerkterreur: stoerdoenerij met gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:34

Hier een aantal weken terug ook bewust zwaar vuurwerk afgestoken naast de paardenweide om vervolgens heel hard weg te scheuren. Vloog nog in brand ook. Gelukkig waren er snel fietsers bij (ik zag het vanaf het erf verderop gebeuren) die begonnen met het doven van het aanwakkerende vuurtje. Echt waar zit het verstand en opvoeding vraag ik me dan weer af. Paarden over de zeik willen helpen en daarmee nog bijna een bosbrandje aansteken. :=

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:34

@mando dat was ook mijn gedachte en dan borden langs de weg oid. Maar je houdt fiets-volk dat het ook gewoon doet om de reactie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:54

Het lijkt ook wel steeds eerder te worden met dat rot vuurwerk.

Gewoon echt niet meer verkopen en enorm zware straffen op zetten.

Shimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:57

Nou Jerome misschien kun je ze een paar keer opwachten, in camouflagepak -op een plek waar je ze goed kan raken- met een paar emmers natte mest of een waterslang.
Of als dat niet mag met een megafoon en zo’n voetbal gastoeter. Nét voor ze het lontje afsteken kneiterhard toeteren. Het liefst met 10 man uit meerdere hoeken tegelijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:03

Het is gewoon verboden. Zou niet zelf iets doen zoals Shimar zegt, dan wordt het mogelijk alleen maar gerichter.

Hier hebben we ook last van vuurwerk, maar niet in verhouding tot wat ik hier lees bij de TS.

De wijkagent kan misschien iets doen en ondertussen kun je misschien 'bewijs' verzamelen. Geluidsopnames met de tijd erbij, en mogelijk kun je erachter komen wie het zijn.

Je zou ook scholen kunnen benaderen, en vragen of je voorlichting mag geven

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:33

Mag je het niet filmen en dan een burgerarrest doen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:36

Voorlichting is het enige dat helpt. Op scholen, tik tok via influencers en andere kanalen die de jeugd bereiken. Misschien Max Verstappen vragen om mee te werken en andere helden voor de jeugd.
De jongeren denken dat ze ondeugend zijn maar hebben glad niet door dat ze dieren mishandelen. Als dat besef indaalt zal er al een grote groep afvallen met kattekwaad uithalen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:53

Ik weet niet of voorlichting echt helpt, het interesseert ze toch geen moer. Hier zijn ze ook al weer 2 weken bezig met vuurwerk afsteken. We moeten nog even tot aan oud en nieuw.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:56

Cookies schreef:
Ik weet niet of voorlichting echt helpt, het interesseert ze toch geen moer. Hier zijn ze ook al weer 2 weken bezig met vuurwerk afsteken. We moeten nog even tot aan oud en nieuw.

Dat.
Ze vinden die harde knallen stoer. En dat er dan beesten op de hobbel gaan is alleen maar grappig.

Laatst op het losloopveld. Ook vier jongens van 13/14/15 jaar.
Mijn man in donkere kleding er achter aan. "Politie!! Stil staan!"
Ze schrokken zich kapot!
"Precies,en dat doen dieren ook... Zo kapot schrikken. Weg wezen hier of ik bel daadwerkelijk politie!"

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:57

Zoals ik het ken is dit inderdaad vaak een groep jongeren die niet perse open staan voor informatie en voorlichting. Alles weglachen, niet luisteren, herrie schoppen tijdens zo'n les. Mijn vermoeden is dan ook dat voorlichting niet perse een oplossing is.

Maar er gaat toch echt wat mis in de opvoeding (en cultuur, de bovenkamer, wat dan ook?) als je denkt dat zwaar vuurwerk gebruiken oké is, je dit vervolgens doet buiten de tijden waarop vuurwerk überhaupt mag en je vervolgens ook naar dieren gaat gooien. En met name dat laatste gaat echt een grens over hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:00

Ik denk ook dat jongeren vaak bezig zijn met grensoverschrijdend gedrag en grenzen testen en dat voorlichting misschien een enkeling helpt (niet geschoten is altijd mis) maar dat het gros onder stoerdoenerij het alleen maar leuker vindt.

Ik zou zeggen, zet er flinke straffen op..jongeren die gepakt worden terwijl ze vuurwerk afsteken. Laat ze een paar maanden voor bureau Halt werken. Wellicht een geldboete er bij zodat de ouders er goed kwaad van worden. Dat is tenminste iets wat ze zelf voelen en vaak geen herhaling van willen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:07

Het is denk ik erg moeilijk om hierop te handhaven. En de pakkans is dus erg klein. Onze hond durft 's avonds nog maar amper naar buiten. En als ik op de socials weer een berichtje lees over vermiste huisdieren, moet ik gelijk aan dat klote vuurwerk denken.
Nu is het herfstvakantie en het is doordeweeks nu net zo erg als anders in het weekend.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:15

pien_2010 schreef:
Voorlichting is het enige dat helpt. Op scholen, tik tok via influencers en andere kanalen die de jeugd bereiken. Misschien Max Verstappen vragen om mee te werken en andere helden voor de jeugd.
De jongeren denken dat ze ondeugend zijn maar hebben glad niet door dat ze dieren mishandelen. Als dat besef indaalt zal er al een grote groep afvallen met kattekwaad uithalen.

Nee, voorlichting alleen gaat niet helpen. Naast de voorlichting moet ook handhaving plaatsvinden en wel zo dat de pakkans groot is. En vergeet ook de opvoeding niet vanuit de ouders.
Toevallig hier ook een stuk in de krant. Vuurwerkverbod blijft van kracht ondanks dat ze niet kunnen handhaven???????? Daarbij als men rondloopt met een tas vol met vuurwerk kan de dienst handhaving er niets mee.
Vuurwerkverbod heeft dus geen zin, er wordt meer afgestoken dan ooit eerder. Daarbij is het vuurwerk van tegenwoordig geen vuurwerk meer maar oorlogsmateriaal. Ik was nooit anti vuurwerk maar nu mogen ze van mij een volledig verbod invoeren.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:19

Het is echt verschrikkelijk. Afkloppen, maar het valt hier (Friesland, klein dorpje) nog mee. Even terug wel ineens een belachelijk harde knal, nou dan zit je eigen hart al in je keel, laat staan wat de dieren voelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:27

Cookies schreef:

Een presentatie met plaatjes van afgeschoten handen, dieren die creperen, huizen die zijn afgefikt, kosten die het kan geven, boetes en straffen. Zou dat niet helpen? Zou vast niet mogen voor de 'tere zieltjes van kinderen', maar schrik mogeljk wel een hoop af.

Leuk die kinderen dje zoveel vrije tijd en geen opvoeding krijgen.... arme dieren!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:48

Van mij mogen ze allemaal hun klauwen eraf schieten.
Heel lief en aardig geschreven artikel ze weten niet beter, echt wel!
Juist daarom bij de paarden, wat is er mooier dan die dieren aan het rennen.

Pakkans is klein, maar de straffen nog kleiner.
Ze moeten de boetes op vuurwerk zo enorm hoog maken, ja en bij de ouders innen als ze 12 zijn, dat er ineens wel opgevoed kan worden.
Gewoon 2500 euro bij gepakt worden en dan elke knaller die voorhanden is en ook dus onder het bed ligt, 100 euro erbij.
Ja dan denken er ineens wel ouders na. En niet kunnen betalen, loon/uitkeringsbeslag erop.
Softie gedoe met die bommen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:51

Voorlichting helpt niets. In een andere situatie in NL voorlichting gegeven vanuit een instantie aan jongeren. Helpt geen r*.

Er ontbreekt gewoon een stuk opvoeding in empathie.

Ik zou als ik die meneer was camera's ophangen en met de beelden naar de politie gaan. Alleen zwaar (financieel) straffen helpt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:51

Dat denk ik ook, ze zijn gewoon wat aan het uitproberen qua grenzen en jongens stoerdoenerij onder elkaar.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:44

Duo Penotti: dat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:53

Ik denk niet dat voorlichting op school gaat helpen. Ik denk dat de sleutel vooral bij opvoeding door ouders ligt. Ik kan me ook niet voorstellen dat schooljeugd onder de 18 zomaar aan zwaar vuurwerk kan komen, dus in hoeverre spelen ouders een rol in het mogelijk maken hiervan. Handhaving en astronomisch hoge boetes, lijkt me het enige momenteel. Laat ouders het maar goed voelen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:49

Het is hier ook al weer een paar weken raak, elke f#cking avond.
En het zijn jochies van 14/16. Hoezo weten die ouders niet waar die kinderen zijn rond 20:00?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:08

DuoPenotti schreef:
Van mij mogen ze allemaal hun klauwen eraf schieten.
Heel lief en aardig geschreven artikel ze weten niet beter, echt wel!
Juist daarom bij de paarden, wat is er mooier dan die dieren aan het rennen.

Pakkans is klein, maar de straffen nog kleiner.
Ze moeten de boetes op vuurwerk zo enorm hoog maken, ja en bij de ouders innen als ze 12 zijn, dat er ineens wel opgevoed kan worden.
Gewoon 2500 euro bij gepakt worden en dan elke knaller die voorhanden is en ook dus onder het bed ligt, 100 euro erbij.
Ja dan denken er ineens wel ouders na. En niet kunnen betalen, loon/uitkeringsbeslag erop.
Softie gedoe met die bommen

Dit 100%