Algemeen

Terwijl om 5.30 uur de kermis nog draait en de geur van verschaald bier om de laatste bezoekers van de Nacht van Zuidlaren heen hangt, wordt een klein eindje verderop gewerkt aan de opbouw van marktkramen. Het is de derde dinsdag van oktober. Dat kan maar één ding betekenen: Zuidlaardermarkt.
Voor de 823ste keer wordt de beroemde paardenmarkt gehouden met paardenhandelaren die vanuit binnen- en buitenland weer in groten getale naar Zuidlaren komen.
Om klokslag 6.00 uur opende burgemeester Marcel Thijsen uur de markt. Altijd een bijzonder moment in Zuidlaren, want direct daarna stormen de bezoekers op hem af voor selfie met de burgemeester. En hij is de beroerdste niet, Thijsen hangt bij verschillende bezoekers zijn ambtsketen om. De burgemeester van Tynaarlo verwacht vandaag zo'n duizenden bezoekers in Zuidlaren. Dat zullen er naar verwachting wel iets minder zijn dan het voorgaande jaar, omdat de Zuidlaardermarkt dit jaar niet in de herfstvakantie valt.
Waar de bezoekers van de nacht in drommen om de burgemeester staan, hebben de paardenhandelaren wel andere dingen aan hun hoofd. Want direct in de vroege ochtend begint de handel. Joris de Jonge staat met twaalf shetlandpony's op de markt. Wat hem betreft is de handel nu al slechter dan vorig jaar: "Afgelopen jaar haalde ik de dieren van de wagen en waren ze vrijwel direct weg. Nu is het 6.30 uur en heb ik nog niets verkocht." De Jonge lijkt er nog niet zoveel vertrouwen in te hebben.
Paardenhandelaar Jelle Dikkema uit Scharmer is hoopvoller. Hij staat met vijftien springpaarden op de markt. Al voor zevenen heeft hij er al zeven verkocht. "Ik verwacht voor het middaguur klaar te zijn met de handel", aldus Dikkema.
Gertjan Timmer is de marktmeester in Zuidlaren. Hij verwacht een mooie dag. In totaal werden er 1.112 dieren aangevoerd. Het gaat om 22 ezels en 1090 paarden. "Dat zijn er net wat meer dan vorig jaar, toen het aantal rond de duizend lag. De markt lijkt weer wat aan te trekken." Tot nu toe is Timmer tevreden over het verloop van de feestelijkheden in Zuidlaren: "Het is vrij rustig verlopen. Er waren wel wat kleine incidentjes, maar die mogen wat mij betreft geen naam hebben."
Video vanaf 4:12
Gerelateerd topic: [PP] Paardenmarkt Zuidlaren