Wielrenner klopt paard tijdens Winkel Koerse

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Wielrenner klopt paard tijdens Winkel Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 23:12

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Kortebaandraverij. Dit is niet de Winkel Koerse in Sint-Eloois-Winkel. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De Belgische wielrenner Tim Declercq was dit jaar de uitdager van het paard tijdens de Winkel Koerse in het Belgische Sint-Eloois-Winkel. Op dinsdag 8 oktober 2024 werd dit jaarlijkse drafsportevenement alweer voor de 168e keer gereden. Tim Declercq, die maandag 7 oktober 2024 nog de wielerkoers in Oostrozebeke won, nam het op tegen een draver en wist het paard te verslaan. De wielrenner kwam met een kleine voorsprong over de finish.

Tim volgt Johan Museeuw op, die vorig jaar een poging waagde. Voorgaande jaren gingen ook Yves Lampaert, Alec Segaert en Nico Mattan de strijd met het paard aan. Declerq, met de bijnaam ‘El Tractor’, vertelt aan KW en VRT dat hij wel wat zenuwachtig was, én dat hij tips had gekregen van Mattan en Lampaert. Volgens hem was het wel iets speciaals om het tegen een paard op te nemen. “Zij en nog andere mensen hadden mij laten weten dat je echt wel stevig moet starten, want zodra dat paard op dreef is, is het knokken om aan kop te blijven. In de laatste 100 meter haal je het dier niet meer in. Tijdens de koers zag ik het paard van uit mijn ooghoeken komen, maar ik ben dus toch nog, met duidelijke voorsprong, als eerste geëindigd”, zo vertelt hij aan de VRT. En zo geschiedde, Tim schoot fanatiek uit de startblokken en wist te winnen van de draver. Na de koers bleef Tim Declerq nog even in Sint-Eloois-Winkel om na te praten met de fans. Aan de VRT laat hij weten: “mijn seizoen zit erop, dus ik heb daar nu wel ruimte voor. Bovendien is de sfeer hier geweldig!” Een van de aanwezige supporters was zijn vader, de Belgische cabaretier Karel Declerq. Hij mocht voor de koers nog even plaatsnemen in een dubbele sulky, een eer die eigenlijk was voorbehouden aan de Nederlandse cabaretier Jan Jaap van der Wal. Die was helaas verhinderd en dus nam Karel Declerq het stokje over. “Ik heb Jan Jaap even ontmoet, maar hij moest plots weg”, zo laat hij optekenen door de KW. “Ik vind het een grote eer om de plaats van een collega in te nemen. Ondertussen kon ik ook eens het parcours verkennen voor Tim.”

De Winkel Koerse begon rustig, maar na 16:00 uur stroomde het publiek toe. Onder hen ook de bewoners van wijk 21 en de Smissestraat, waar de koersen gehouden werden. Zij hadden de straat versierd met een leuke banner en ze hadden leuke petjes laten maken. Wijkburgemeester Arne Creas vertelde dat ze afgelopen zomer al een buurtfeest hadden georganiseerd, als opmaat naar de koersen. Dit jaar waren er ook enkele nieuwe onderdelen: de Montékoers, waarbij het paard wordt gereden door een jockey in plaats van een pikeur op de sulky erachter, en het Wimpelen.

Gebruikte bronnen:

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:00

En nu tegen een renpaard {:}

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:10

Werd in Nederland jaaaaren geleden al gedaan :+

MarliesV

Re: Wielrenner klopt paard tijdens Winkel Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:34

WendyBZ dit doen ze jaarlijks in Winkel Koerse, dus dat het vaker is gedaan is logisch.

Je moet idd hard van start, daar win je het op. Ooit zelf met mijn broertje op de mtb en ik op de pony geprobeerd. Je komt als fietser sneller weg, paard haalt je langzaam in. Dus winst is grotendeels afhankelijk van de afstand.