Julia Krajewski winnares in Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Julia Krajewski winnares in Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 20:07

Persbericht Military Boekelo-Enschede
Sport

De top drie op het podium bij de prijsuitreiking, van links naar rechts Laura Collett, Julia Krajewski en Hallie Coon. Foto: © Ashley Claus

BOEKELO – De 53ste editie van Military Boekelo-Enschede is gewonnen door Julia Krajewski. De Duitse, in Tokyo in 2021 de eerste vrouwelijke olympisch kampioene eventing en eerder winnares in Boekelo in 2018, sloot haar springproef met de tienjarige ruin Nickel 21 (v. Numero Uno) foutloos af en klom daardoor van de derde naar de eerste plaats.

De nationale titel ging net als de voorgaande twee jaren naar Janneke Boonzaaijer, die met I’m Special N.O.P. (v. I’m Special de Muze) de concurrentie uit eigen land een straatlengte voorbleef.

Julia Krajewski, woonachtig in het bij Münster gelegen Langenhagen, kon haar geluk na afloop niet op. “Ik kwam hier met het idee dat ik in de top vijf wilde eindigen. Maar Nickel 21 was gewoon geweldig. Hij kwam superfit uit de cross en sprong vandaag fantastisch. Ik vind het altijd prettig als er wat druk op zit. En die was er natuurlijk, want ik moest foutloos blijven. Mijn paard pakte prima aan en hield op elke hindernis ruimte over. Heel mooi om hier na zes jaar weer te winnen op maar anderhalf uurtje rijden van huis.”

Laura Collett van één naar twee
Na de crosscountry moest Julia Krajewski nog twee amazones voorrang verlenen. Op de slotdag verspeelde de leidende Engelse Laura Collett, winnares in 2019 in Boekelo, haar leidende positie met Dacapo. Ze eindigde op een half punt van de Duitse als tweede na een springfout. De Britse Sarah Bullimore zakte zelfs van de tweede naar de vijfde plek met Corimiro.
De Nederlands kampioene Janneke Boonzaaijer. Foto: © Ashley Claus

De Amerikaanse Hallie Coon, zaterdag al een van de vijf deelnemers die de crosscountry foutloos binnen de tijd aflegde, schoof op naar de derde positie.

Janneke Boonzaaijer prolongeerde met de elfjarige bruine merrie I’m Special N.O.P. (v. I’m Special de Muze) uiteindelijk met speels gemak haar nationale titel, waarmee ze na 2022 (toen nog met Bouncer) en 2023 haar trilogie in drie opeenvolgende jaren voltooide.

De amazone uit Heerde mocht zich in de afsluitende springproef vijf fouten veroorloven om toch te winnen en die opgave was voor haar geen enkel probleem. Nickel 21 sprong royaal over alle obstakels. “Ik wilde echt een hattrick maken en als dat dan lukt en ook nog eens binnen de tijd, is dat ontzettend gaaf”, reageerde Janneke Boonzaaijer na haar geslaagde optreden, dat uiteindelijk goed was voor de 23ste plek in het eindklassement. “Ze was totaal niet moe, heeft zoveel vermogen en doet het zo simpel. Het was wel een parcours waar je duidelijk je lijnen moest bepalen. Dit kampioenschap is voor mij de kers op de taart.”

Ruimte voor verbetering
Toch is er volgens Janneke Boonzaaijer nog voldoende ruimte voor verbetering in haar samenwerking met I’m special NOP. “Mijn grote doel is hier een keer mee te doen om te winnen. Daarvoor moet de dressuur nog veel beter en in de cross moet het nog een stuk sneller.”

Het winnende Ierse team. Foto: © Ashley Claus

Ook had ze liever gezien dat uit eigen land de tegenstand groter was geweest. “Ik vind het oprecht heel jammer dat mijn voorsprong in het NK zo groot was. Ik houd ervan als er concurrentie is. Als je elkaar triggert, worden we daar allemaal beter van. Ik denk dat we nog heel erg aan de bak moeten om allemaal die aansluiting te kunnen maken.”

Het zilver in de nationale titelstrijd was voor Beau Posthumus met haar veertien jaar oude schimmelruin Smokie (v. A Quidam M) en het brons voor Stephan Hazeleger met zijn één jaar jongere bruine ruin Gold Rush (v. Quality Time TN).

Ierland wint bij landen
De laatste wedstrijd uit de cyclus om de FEI Nations Cup werd een prooi voor het team van Ierland. De Verenigde Staten en Duitsland werden tweede en derde. Nederland moest tevreden zijn met de negende positie. Frankrijk was al voor de eindstrijd in Boekelo zeker van de finalewinst.

Voor de uitslagen, zie http://www.military-boekelo.nl/Actueel/StartsResults.

Afbeelding
Julia Krajewski. Foto: MamaMiesje

Afbeelding
Julia Krajewski. Foto: MamaMiesje

Afbeelding
Janneke Boonzaaijer. Foto: MamaMiesje

Afbeelding
Janneke Boonzaaijer. Foto: MamaMiesje
Laatst bijgewerkt door Banjer op 13-10-24 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's toegevoegd

MamaMiesje

Re: Julia Krajewski winnares in Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:22

Ik heb nog foto's van de winnares, mochten jullie die hier willen plaatsen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:29

Nou ze mogen vanuit de Military hun eigen persbericht nog wel even nakijken. Janneke komt niet uit Heerde maar uit Renswoude. Ook heet haar paard geen Nickel 21. Ik denk dat ze iets door elkaar gehad hebben.

Ik geef haar wel gelijk wbt de aansluiting. Je hebt Janneke en dan een hele tijd niks. Natuurlijk is voor de 3e keer 1e worden echt heel knap en ik vind haar ambitie echt heel mooi om te zien. Maar het verschil met de rest is erg groot nu.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:31

Nickel is het paard van Julia inderdaad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:31

SusanH schreef:
Nou ze mogen vanuit de Military hun eigen persbericht nog wel even nakijken. Janneke komt niet uit Heerde maar uit Renswoude. Ook heet haar paard geen Nickel 21. Ik denk dat ze iets door elkaar gehad hebben.

Ik geef haar wel gelijk wbt de aansluiting. Je hebt Janneke en dan een hele tijd niks. Natuurlijk is voor de 3e keer 1e worden echt heel knap en ik vind haar ambitie echt heel mooi om te zien. Maar het verschil met de rest is erg groot nu.

Verkeerde kampioenspaard inderdaad :+

Zonde van de Nederlandse deelnemers wederom. Al lijken er best stappen gezet te worden. Alleen niet consequent en duurzaam.

Ik las nog ergens een leuk engels artikel over de cross die nog een heel stuk geschreven hadden over de bodem. Dat die voor publiek zo dramatisch was (was het ook) maar dat de cross er wonder boven wonder zo goed bij lag. https://eventingnation.com/the-right-si ... hGdsaBB_gw

En dan zie ik beelden van strzegom waar helemaal geen publiek te zien is. En dan de hordes die hier langs de kant marcheren. Toch een heel mooi event.

En het verslag na cross country: https://eventingnation.com/nickel-and-p ... ekelo-win/

Van mij mogen er in Nederland meer van dit type verslagen geschreven worden. Ze schijnen zo'n mooi licht op het teamwork wat er in gaat zitten:

"It’s a little exciting coming from where we were last year to this time, and God, she’s just right there with me,” says a beaming Hallie. “She’s been giving me her all — she’s been picking up my slack; I made a mistake or two yesterday, and she was just right there with me. So today, I don’t think I made any mistakes — I made it up to her! I’m just so proud of her, and I’m so lucky to ride her.”

Those mistakes yesterday, she continues, came largely from her still expecting to have to protect the mare, who merrily proved that she no longer needs her hand held in that phase.

“I expected the ground to take more away from her than it did, and I expected to have to hold for some distances that I couldn’t hold for,” she laughs. “And she said, ‘Hang on, we’re going!’ She’s just really coming into herself and is so confident now, and it’s just so wonderful. She’s loving it now, which I never felt when I first got her. It’s really rewarding.”

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:52

pol013 schreef:
Zonde van de Nederlandse deelnemers wederom. Al lijken er best stappen gezet te worden. Alleen niet consequent en duurzaam.

Ben ik oprecht heel nieuwsgierig wat je hiermee bedoelt.

De stukken van Tilly - Eventing Nation zijn absoluut goud. Heerlijk leesvoer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:03

De aansluiting met de absolute wereldtop lijkt vooralsnog alleen Janneke te maken op dit moment. Dat is iig hoe ik het zie. Consequent en ook met meerdere paarden bovenin mee rijden bij internationale wedstrijden op 4 sterren niveau over een langere periode, en ze lijkt ook alleen maar beter te worden. Zij heeft ook uitgesproken dat ze echt die ambitie ook heeft. Andere ruiters hebben dan toch vaak niet de paarden die langer op dat niveau blijven, of hebben om andere reden wisselende resultaten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:08

Dat er best positieve uitschieters bij zitten. Of combinaties die een tijd best goed presteren maar dan weer weg vallen. Alleen het valt nooit eens samen. Dat er meer NL combinaties tegelijk lekker bezig zijn.

Tim heeft ooit een tijd best goed meegedraaid. Merel ook. Janneke nu.
Had je dat team ooit in vorm samen gehad, konden ze best nog iets gemaakt hebben.

Maar ze liggen er allemaal na een tijdje weer uit om variërende redenen (al denk ik dat geld daar misschien wel de rode draad doorheen is). Dus niet duurzaam.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:27

Okay, ja het stuk van de aansluiting missen is natuurlijk duidelijk. Meer wat voor stappen er gezet worden. En wie dat dan zou moeten doen.

Geld is er natuurlijk altijd tekort. Veel goede paarden vertrekken naar het buitenland. De paarden die het goed doen moeten vaak veel lopen, wat het nog eens niet beter maakt.

We hebben hier nu eenmaal niet de steun die andere landen wel hebben, vanuit de staat, de bond of vanuit de liefhebbers zelf. Janneke heeft met ACSI een grote kracht achter zich staan. En nu natuurlijk nog meer met de eigenaar van een deel van haar paarden, die er bij in het bedrijf gestapt is. Er zijn weinig anderen die dat kunnen zeggen.

Maar ik ben wel nieuwsgierig wat er volgens jullie verder nog gedaan kan worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:12

Dat heeft ze bereikt door hard werken op eigen titel. Imo zou ook de knhs hier iets in moeten doen. En wat natuurlijk meespeelt, eventing paarden leveren weinig op voor de handel tov springpaarden bijvoorbeeld. Dat maakt het ook voor geldschieters minder interessant.

Dat de paarden veel moeten lopen is trouwens echt niet waar. Als jij je topper op 4 sterren niveau wil houden zul je echt een goede planning aan moeten houden. Dan kun je ze goed houden. Na een wedstrijd zoals Boekelo hebben ze echt even de tijd nodig om weer te herstellen. Je kan maar een klein handjevol van dat soort wedstrijden rijden verdeeld over een heel eventing seizoen. Daarom heb je meerdere paarden nodig die op dat niveau kunnen acteren. En heb je ook meerdere paarden nodig die je weer opleidt tot dat niveau.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:10

Akkoord en mee eens, maar genoeg mensen die ook hard werken komen niet in dezelfde situatie.

Wat denk je dat de KNHS doet en wat vind je dat ze zouden moeten doen?

In verhouding met andere takken van sport lopen eventing paarden weinig. Maar als de top breder zou zijn, dan zouden het niet steeds dezelfde paarden en ruiters zijn die voor het team moeten strijden. Individueel is het een stuk makkelijker om je hand op te steken als het even niet zo loopt als gepland. Om maar een voorbeeld te noemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:41

Dat weet ik ook niet zo goed, wat ze zouden moeten doen. Ik denk toch vooral de regionale eventing fora gebruiken om idd die basis te verbreden. Misschien ook meer in de breedtesport? Weet dat wij vroeger een crossbaan hadden bij de manege en wij sprongen ook af en toe een boomstammetje en gingen door de waterbak. De manege organiseerde eens per jaar een cross wedstrijd. Op veel maneges wordt weinig tot niet gesprongen. Als je jong begint kun je mensen misschien ook eerder enthousiast maken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:36

Verbetering van de crossbouw in de basissport (met name de M/Z-wedstrijden) zou ook kunnen helpen om ruiters en paarden met meer vertrouwen op te leiden en door te kunnen laten stromen.

Maar dan nog kost het allemaal een enorme bak geld en vrije dagen als je internationaal wilt rijden en de markt voor eventers is over de hele linie wel beduidend anders dan die voor springpaarden.
Ik heb best een aantal paarden met potentie voor de eventingsport, we hebben er nu 2 uitgekozen die daar de kans krijgen. De rest gaat opgeleid worden als springpaard, hopelijk kunnen die de eventinghobby dan een beetje bekostigen :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:02

Dat is ook een goede gomir. Het verschil is soms ook wel groot met de ene of de andere wedstrijd. En ik heb ook wel dingen gezien waarvan ik dacht, dat kan anders/beter/veiliger. Maar vooral het verschil met de ene of de andere wedstrijd. Mijn man heeft ook op M niveau gereden. Dus herken het zeker. En idd je schrikt van wat het kost om internationaal te starten. En het levert niet veel op. Het moet dus echt je passie zijn. En je moet er wat naast doen.