Algemeen

Op 10 oktober vond een opmerkelijke rechtszaak plaats. Een 68-jarige paardenpensionhouder uit Locquignol (departement Nord, vlak onder België), stond voor de rechter vanwege beschuldigingen van seksueel misbruik van een merrie. De feiten kwamen in maart dit jaar aan het licht toen Julie (pseudoniem), de eigenaresse van het paard, de pensionhouder met zijn broek op zijn hielen betrapte bij haar dier. Hij probeerde zich snel aan te kleden, maar Julie meldde het incident bij de politie.
Er was geen trapje voorhanden
De pensionhouder had een drinkbak omgedraaid om erop te zitten, om hoogte te winnen. Hij had de merrie vastgezet en geblokkeerd met de tractor. Tijdens de rechtszaak gaf de man toe dat hij het paard had aangeraakt, maar ontkende elke penetratie en zei: "ik heb mijn geslachtsdeel er niet in gestopt, ik heb alleen maar met mijn vingers gewreven". Dit excuus maakte echter weinig indruk op de rechter. Onderzoek van de dierenarts toonde geen vloeistoffen aan in de vulva van de merrie.
Zielige man, maar geen excuus
De psychologische evaluatie van de pensionhouder toonde geen mentale stoornissen aan, en het risico op herhaling werd als laag beoordeeld. Deze zaak roept veel vragen op over de eenzaamheid van de alleenstaande man, die door zijn advocaat werd beschreven als "een man met een tragisch verleden, maar de ernst van zijn daden valt niet te ontkennen".
Verbod op houden van paarden
Uiteindelijk veroordeelde de vrouwelijke rechter de pensionhouder tot 8 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf. Ze gaf hem een verbod om ooit nog met paarden te werken. Hij werd niet opgenomen in de registratie van het strafregister voor zedendelinquenten, maar moest wel een schadevergoeding van 800 euro betalen aan de eigenaresse van de merrie en alle proceskosten vergoeden.
Bronnen: