Algemeen

Vianen - Het was gisteren de woensdag vóór de tweede donderdag van oktober en dat betekent: paardenmarkt in Vianen. De eeuwenoude traditie zorgt altijd voor een drukte van jewelste in het stadje. Er wordt niet meer gehandeld op de markt. Maar de keuringen van de paarden, die worden nog altijd héél serieus genomen.
De 14-jarige Mathijs heeft speciaal vrij gekregen van school voor deze dag. "Het paardenmarktcomité heeft een document waarin ze heel vriendelijk vragen aan school of ze mij vrij willen geven, omdat het ook op de UNESCO-lijst staat ofzo. Dat heb ik ingediend en daardoor kreeg ik vrij, dus ik heb geluk."
Hij zit in Gorinchem op school. "Daar kennen ze dit natuurlijk helemaal niet." Mathijs komt al jaren op de markt en doet dit jaar voor het eerst mee aan de keuring. En gelijk heeft hij met twee pony's de eerste prijs gewonnen.
De winst kwam als een totale verrassing voor Mathijs. "Ik heb hier de afgelopen jaren wel gekeken natuurlijk, maar nee, ik had geen verwachtingen."
De jury bestaat uit drie mensen, maar er zijn vier juryleden aanwezig. Zo kan er altijd eentje uitrusten. Ze hebben allemaal een bolhoed op. "Dat was van oudsher zo, en dat willen ze nog altijd graag zien", zegt jurylid Reijer van Woudenberg.
Het mooiste is natuurlijk de traditie op de paardenmarkt, die van ouder op kind wordt doorgegeven. De kleine Johanna doet met een shetlander mee, een van de kleinste pony's. "Mijn paarden en mijn mama vinden het leuk." En moeder knikt: "Ik geniet er ook wel erg van."
Ook de jury wordt helemaal warm als ze Johanna een rondje zien rennen met haar pony. Reijer van Woudenberg: "Dat is toch genieten als je dat ziet met die kinderen."
Op de website van RTV Utrecht zijn een foto en een filmpje te zien.