Pony's schrikken en belanden met menwagen en al in de sloot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pony's schrikken en belanden met menwagen en al in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 12:47

Hart van Nederland
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Foto: Marlies Trap Fotografie

Twee pony's en een menwagen, dat is een voertuig voor paard en wagen, zijn dinsdagavond uit het water gered. Het gebeurde in Nieuwe Wetering, een dorp vlak bij Apeldoorn. De pony's zouden volgens een correspondent ter plaatse zijn geschrokken van een kist langs de weg. Daardoor liepen ze zo de sloot in.

De vrouw op de wagen kon op tijd wegkomen, maar sprong volgens de correspondent daarna toch in het water om de dieren te helpen. De pony's zouden kopje onder zijn gegaan. De brandweer heeft de paarden uit het water getakeld.

De eigenaresse laat aan Hart van Nederland weten dat de paarden door de dierenarts zijn nagekeken en helemaal in orde zijn.

Update: https://www.destentor.nl/apeldoorn/pony ... ~a1b8d19f/

pmarena

Re: Pony's schrikken en belanden met menwagen en al in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:05

Zo jeetje, dat is schrikken! Klinkt alsof het gelukkig relatief goed afgelopen is :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:08

Oh bah, dat blijft toch link met sloten/ kanalen en menpaarden. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:10

Door de oogkleppen hebben de paarden vaak niet door dat er een sloot ligt. Ik rij ook liever ergens waar geen sloot is maar dat is nog niet zo gemakkelijk in het buitengebied.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:16

Voor mij de reden met mijn pony niet te mennen.
Ik heb hier bijna alleen maar smalle landweggetjes met een smalle berm daarnaast aan 2 zijdes sloot.
Als ik onder de man een trekker tegen kom ga ik even in een ingang van een akker of weide staan en dan heb je toch dat tikkie meer ruimte.
Maar met een wagen kan dat niet.
De doorgewinterde menner met menpaard zal vast genoeg kunde hebben net niet met 1 wiel de sloot in te kantelen. Maar ik heb dat niet.
En met deze berichten bevestiging mijn keuze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:41

Nee dat is niet makkelijk, tenzij je de luxe hebt om direct het bos in te gaan. Maar sowieso als ze schrikken door de oogkleppen is het belangrijk om ze goed voor je te houden. En dan nog, een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:54

Je kan nog zo ervaren zijn, het is in een fractie gebeurd.
Wij hebben het ook een keer meegemaakt en mijn man was fanatiek in de sgwm.
Ook Chardon kan er inmiddels over meepraten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:58

Het zal met wagen allemaal nog wat lastiger zijn, maar onder het zadel zonder oogkleppen lopen ze natuurlijk ook al vaak zat richting de sloot uit te wijken voor iets "doodengs" dat veel onschuldiger is dan zo'n sloot :(:)

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:36

De eigenaar is een kennis, de pony's maken het goed. Ze liepen iets opzij om met een grote boog om een trailerkap te lopen en helaas was de weg smal liep de slootkant erg stijl naar beneden. Kwestie van domme pech, gelukkig goed afgelopen. Ze hebben gisteren meteen weer ingespannen en dat ging gewoon weer goed, zowel voor hunzelf als de pony's.

Er kan altijd wat gebeuren, voor mij zou het geen reden zijn om dan maar niet meer te doen wat ik het allerleukste vind <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 22:45

DuoPenotti schreef:
Voor mij de reden met mijn pony niet te mennen.
Ik heb hier bijna alleen maar smalle landweggetjes met een smalle berm daarnaast aan 2 zijdes sloot.
Als ik onder de man een trekker tegen kom ga ik even in een ingang van een akker of weide staan en dan heb je toch dat tikkie meer ruimte.
Maar met een wagen kan dat niet.
De doorgewinterde menner met menpaard zal vast genoeg kunde hebben net niet met 1 wiel de sloot in te kantelen. Maar ik heb dat niet.
En met deze berichten bevestiging mijn keuze.

Een beetje liever voor jezelf :) . Ook Chardon belandt in de sloot hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:58

bloemm schreef:
De eigenaar is een kennis, de pony's maken het goed. Ze liepen iets opzij om met een grote boog om een trailerkap te lopen en helaas was de weg smal liep de slootkant erg stijl naar beneden. Kwestie van domme pech, gelukkig goed afgelopen. Ze hebben gisteren meteen weer ingespannen en dat ging gewoon weer goed, zowel voor hunzelf als de pony's.

Er kan altijd wat gebeuren, voor mij zou het geen reden zijn om dan maar niet meer te doen wat ik het allerleukste vind <3

Oh fijn om te horen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:20

Heel fijn om te horen ja :j
En zeker dat het inspannen daarna weer gewoon goed ging

Haha ja Chardon kan het ook overkomen, maar denk ook vaak voorkomen :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:22

bloemm schreef:

Fijn dat het goed met ze gaat en dat ze over de schrik heen zijn. Op naar weer veilige kilometers!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:22

Gevalletje zeer domme pech met gelukkig goede afloop voor iedereen!
Mennen is gaaf en zou niet meer zonder willen. Hier wel zonder oogkleppen. Ik ben dan weer zekerder op de menwagen dan onder het zadel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:43

Fijn om te lezen dat menner en pony's gezond en wel zijn.

Wij proberen de paarden aan zoveel mogelijk te wennen zodat ze goed bom proof worden maar je kan niet alles voorkomen. Er zullen altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren.

Mijn ervaring is wel dat verkeer, ook zwaar verkeer, minder problemen geeft dan iets wat opeens ergens ligt zoals in dit geval.