Wolf bijt jonge hengst dood in Stinstedt, Niedersaksen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Wolf bijt jonge hengst dood in Stinstedt, Niedersaksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 20:54

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Duitse Stinstedt, Landkreis Cruxhaven in de deelstaat Niedersaksen, is een 1,5-jarige hengst doodgebeten door een wolf. Op 12 september werd de Hannoveraner hengst, 1.60 hoog en zo’n 400 kilo zwaar, in de keel gebeten en deels opgegeten. Het dier liep de in wei met nog 18 andere paarden, toen het roofdier toesloeg. Klaus Steffens, paardenfokker en burgmeester van Stinstedt, vertelt aan Bild dat paarden zo’n 50 meter van zijn huis af liepen. Hij hoorde ’s nachts hoe de paarden erg onrustig waren, ging kijken en stond toen oog in oog met de wolf. Hij maakte lawaai en wist zo het roofdier te verjagen. Een aantal paarden ontsnapte, kwam in een nabijgelegen paddock terecht en bleef gelukkig ongedeerd. “Ik fok al 48 jaar paarden en er is nog nooit een paard uitgebroken. Nu pas, toen de wolf kwam”, zo vertelt hij aan Bild. Hij pleit ook voor wolvenbeleid zoals dat in Zweden geldt.

Aan de krant Abendblatt vertelt hij dat hij zich, net als andere fokkers, zorgen maakt. Volgens hem gaat dit vaker gebeuren als het aantal wolven verder toeneemt. In de buurt werd, kort na de aanval bij Klaus Steffens, ook een rund gedood. “Maar we zijn eigenlijk hulpeloos. Het zijn er gewoon te veel”, stelt hij. Het beeld van zijn dode en opengereten paard in de wei krijgt hij niet van zijn netvlies. “Verschrikkelijk” zegt hij tegen Abendblatt. “Ik heb niets tegen wolven. Ze stillen gewoon hun honger. Maar als de jonge dieren nu leren van de oudere dieren dat dit veel makkelijker kan zijn met boerderijdieren dan met wild - dan hebben we een enorm probleem.” Wolfwerende hekken zijn volgens hem niet de oplossing voor dit probleem: “ik zou nooit een wolfbestendige omheining voor kuddes paarden bouwen. Dat is levensgevaarlijk voor de dieren. We hebben al een dier in de buurt er ernstig door verwond zien worden.” Volgens hem is het ook onmogelijk om de paarden elke avond op stal te zetten. De diersoort is volgens Steffens niet geschikt voor opsluiting in een stal en het is praktisch ook niet mogelijk om dit te realiseren. Dit geldt dan vooral voor de hengsten.

Ook zorgen bij olympische ruiter
Andreas Dibowski, olympische ruiter en paardenfokker, deelt deze zorgen van Klaus Steffens. Hij heeft een onbehaaglijk gevoel bij het in de wei laten lopen van zijn paarden. In de buurt van de Irenehof, zijn boerderij in Döhle, zijn ook al wolven gezien. Ook is er recent een aanval geweest op schapen. “We hebben de wolf hier al vaak gezien, het is een groot probleem voor paardeneigenaren”, zo stelt hij in Abendblatt. In de zomer beviel een van zijn toppaarden van een veulen, wat eigenlijk een reden was om blij te zijn. “Maar we durfden het niet buiten te laten.” Paardenfokker Olaf Hagemann vertelt aan Bild dat ook bij hem al twee keer paarden zijn uitgebroken zijn, vermoedelijk omdat de dieren in paniek raakten van een wolf. Hij is blij dat zijn dieren daarbij niet op de weg zijn beland.

Gebruikte bronnen:

Suzanne F.

Re: Wolf bijt jonge hengst dood in Stinstedt, Niedersaksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:00

Jeetje pakken ze dus ook al grote dieren? Dan pakken ze dus ook zo een mens. Het is echt wachten tot het een keer gebeurt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:03

Suzanne F. schreef:
Jeetje pakken ze dus ook al grote dieren? Dan pakken ze dus ook zo een mens. Het is echt wachten tot het een keer gebeurt.

In Nederland sinds 2019 al 25 paardachtigen/ponys/veulens DNA bewezen wolf.

Plus wat rundvee ook, daar heb ik de cijfers even niet van uit mijn hoofd.
(En heel veel schapen, ergens rond de 4000 inmiddels uit mijn hoofd maar zou ik moeten nakijken)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:05

Een dier reageert instinctief met wegrennen en een wolf met daarop jagen. Zodra een mens niet nadenkt en hard gaat rennen kan dat gebeuren. Er wordt niet voor niets gezegd dat je gewoon rustig moet blijven bij een ontmoeting met de wolf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:06

BigOne schreef:
Een dier reageert instinctief met wegrennen en een wolf met daarop jagen. Zodra een mens niet nadenkt en hard gaat rennen kan dat gebeuren. Er wordt niet voor niets gezegd dat je gewoon rustig moet blijven bij een ontmoeting met de wolf.

Leg dat een paard ook even uit ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:06

En dan leert een wolf heel snel: hé, da's een gave prooi, die rent niet eens weg!

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:07

Wat verschrikkelijk om je paard zo aan te moeten treffen!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:10

Ibbel schreef:
En dan leert een wolf heel snel: hé, da's een gave prooi, die rent niet eens weg!

Men heeft het dan ook altijd maar over een enkele wolf, maar tegenwoordig lopen ze in roedels, dan kan je wel inpakken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:12

Femke_Tweety schreef:
Suzanne F. schreef:

(En heel veel schapen, ergens rond de 4000 inmiddels uit mijn hoofd maar zou ik moeten nakijken)

Maar dit is wel het grootste paard geloof ik. Grotere paarden zijn wel aangevallen en gewond geraakt maar gedood nog zeer zelden.
Shetjes en pony's zijn steeds vaker de sjaak.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:15

BigOne schreef:

Ben je wel eens in een wolven opvang geweest. Ga maar eens tussen die wolven staan of zitten.. eerste minuten houden ze afstand maar ze komen steeds dichter bij en zitten binnen een half uur in je nek. Het is niet zo dat stil blijven staan ze afschrikt , ze zijn nieuwsgierig en komen steeds dichterbij .. dus al zou een vlucht dier tegen ale instincten in niet wegrennen dan is hij nog niet veilig ..een prooi blijft een prooi .. zelfs als die niet rent

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:15

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 06-10-24 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:16

Nyaleti schreef:
Femke_Tweety schreef:

Maar dit is wel het grootste paard geloof ik. Grotere paarden zijn wel aangevallen en gewond geraakt maar gedood nog zeer zelden.
Shetjes en pony's zijn steeds vaker de sjaak.

Hier in het DFW hebben ze al een Sayuguesa rund gepakt, die wegen ongeveer 650 kilo

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:32

Grappig dat er nog steeds mensen verbaasd zijn.
Is al het zoveelste paardachtige in Europa.
In andere landen worden al langere tijd koeien, stieren en paarden aangevallen, vaak met succes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:33

Ik dacht dat het vooral schapen en kleine pony’s waren. Echt grotere dieren had ik nog niet van gehoord. Maar blijkbaar gebeurt dat al langer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:37

Oh vreselijk! Een roedel kan gemakkelijk een groter dier neerleggen en het worden er steeds meer.

Dit is ook mijn grootste angst, sluiten de paarden s,nachts maar goed en langer op. :-(

Hopelijk gaan ze snel eens inzien dat de wolf beheerd moet worden!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:42

Elisa2 schreef:
Oh vreselijk! Een roedel kan gemakkelijk een groter dier neerleggen en het worden er steeds meer.

Dit is ook mijn grootste angst, sluiten de paarden s,nachts maar goed en langer op. :-(

En ze worden steeds brutaler dus ook overdag zijn de paarden niet meer veilig

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:43

Suzanne F. schreef:
Ik dacht dat het vooral schapen en kleine pony’s waren. Echt grotere dieren had ik nog niet van gehoord. Maar blijkbaar gebeurt dat al langer.

Deze aanval is al gemeld in het algemene wolventopic, de dag dat het gebeurd is of een dag later.
Zichtmeldingen en aanvallen worden daar gemeld en er kan daar in dat topic gediscussieerd worden.
In de opening-post van dat topic staan wellicht handige links.

Helaas pakken ze niet alleen wild, maar zoals al opgemerkt ook groot vee, koeien, paarden.
Deze week een flinke fokstier.
Er staat in het bericht dat het om een stier van 600 kg gaat.

Algemen topic is te vinden via mijn onderschrift.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:38

Suzanne F. schreef:

Er zijn in DL al eerder paarden gepakt . Zelfs een volwassen paard .

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 05:55

BigOne schreef:

Ben benieuwd hoe rustig jij blijft als een wolf heel dichtbij je komt, instinctief ren je dan echt wel weg!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 07:18

Wat me nu wel verbaast is dat deze wolf een kudde van 18 paarden in is gegaan. Dat had ik niet verwacht. Verder vind ik het vooral heel erg dát ik me niet meer verbaas over dit soort berichten. Elke ochtend ben ik weer gerust als er geen appje in de groepsapp van onze stal staat over een mogelijke wolvenaanval. Als straks de welpen groot en sterk zijn, en ze gaan in roedels jagen vrees ik dat geen enkel dier meer veilig is voor ze.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:18

Elisa2 schreef:

In Yellowstone legt een hele roedel een buffel neer. Ze jagen ze op tot ze uitgeput zijn en gaan dan voor de keel om ze te doden. Dus dat ze geen volwassen koeien of paarden zouden pakken heb ik altijd een fabel gevonden.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:23

Suzanne F. schreef:

Al jaren, in Anti-wolvengroep vele video's gezien dat 1 (maar zeker als ze met 2-en zijn) wolf met gemak grote runderen, Paarden, Ezels en Elanden neer krijgt.

Ook een zgn. Wolfwerende omheining is een lachertje. Gevaarlijk voor het vee en de wolf komt er met gemak overheen (of onderdoor)

Ander nieuwsbericht: 2 paarden en taxichauffeur komen om bij ongeluk.
Was in dezelfde hoek als deze door wolf vermoorde hengst.

Zou niet voor het eerst zijn dat weidedieren in paniek voor rondstruinende wolven uitbreken en zo alsnog verongelukken.

De problemen zijn er al vele jaren in Duitsland, oostenrijk, italië etc.
Er worden na rechtzaken ook af-en-toe wolven voor afschot vrijgegeven maar de wolvenvriendjes hinderen vervolgens de jagers.

En deze problematiek gaat in NL nog veel worden. De Zoogdierenvereniging en andere natuurclubs lachen zich kapot.
Een jaren en jaren zorgvuldig geplande route om wolven de hand boven de kop te houden en veehouders van elke soort te minderen.
En mensen tzt uit de bossen en velden te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:25

Hier een grote Eland.
Still uit een filmpje.
Hij legt hem uiteindelijk niet neer in zijn uppie.
Maar kan niet anders dat het dier flinke wonden heeft.
Dus bang voor grote zijn ze niet.
Afbeelding

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:12

Suzanne F. schreef:

Dat komt omdat het allemaal in de doofpot moet dus via mainstream media hoor je nooit iets. Als je er niet bovenop zit als medebetroffene houd men je lekker dom. Fijn dat een regionale krant in Dld zo'n artikel plaatst

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:27