Geld voor onderzoek naar biodiversiteit bij paardenhouderijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geld voor onderzoek naar biodiversiteit bij paardenhouderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 16:44

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Uit een onderzoek van eerder dit jaar blijkt dat de biodiversiteit vergroot kan worden door de omgeving van paardenhouderijen anders in te richten.

Door het veranderen van de inrichting ontstaat ruimte voor insecten en vogels en er komen schuilplekken voor muizen en egeltjes.

Bij het onderzoek is onder andere Aeres Hogeschool Dronten betrokken. Inga Wolframm is verantwoordelijk voor het onderzoek. Zij is lector op Hogeschool Van Hall Larenstein in Gelderland en is te gast in de studio om meer over het onderzoek te vertellen.

Bekijk hier de video.

Daihyo

Re: Geld voor onderzoek naar biodiversiteit bij paardenhouderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:24

Super interessant. En goede ontwikkeling!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:28

Wel een beetje een schot voor open doel. Iedereen met een beetje gezond verstand kan dit toch zelf ook bedenken.
Wat overigens niet betekend dat ik de niet toejuich. Hoe afwisselender de wei, hoe interessanter voor alle diersoorten inclusief de paarden.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:45

Mijn merrie staat op een natuurinclusieve paardenhouderij, heerlijke plek. Zou inderdaad zo mooi zijn als er meer van dit soort plekken zouden komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:32

Alleen maar goed denk ik dat er onderzoek naar gedaan wordt, dit kan in de toekomst wellicht voorkomen dat paardenhouderijen verplicht moeten verdwijnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:33

lizy29 schreef:
Wel een beetje een schot voor open doel. Iedereen met een beetje gezond verstand kan dit toch zelf ook bedenken.
Wat overigens niet betekend dat ik de niet toejuich. Hoe afwisselender de wei, hoe interessanter voor alle diersoorten inclusief de paarden.

Niet alleen de wei, maar ook het toevoegen van bloemenstroken en bossages zijn nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:39

Het is wel een herhaling van zetten, want hetzelfde onderzoek is allang gedaan voor veehouderijen. Zowel intensieve veehouderij (want ook daar kan het erf 'verbiodiversificeerd' worden) als traditionele en biologische veehouderij. Waarom paardenhouderijen dan nog eens apart opnieuw ook onderzocht moeten worden is me eigenlijk een raadsel...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:05

Daihyo schreef:
lizy29 schreef:

Niet alleen de wei, maar ook het toevoegen van bloemenstroken en bossages zijn nodig.

De bossages staan bij ons in de weides

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:09

Ibbel schreef:
Het is wel een herhaling van zetten, want hetzelfde onderzoek is allang gedaan voor veehouderijen. Zowel intensieve veehouderij (want ook daar kan het erf 'verbiodiversificeerd' worden) als traditionele en biologische veehouderij. Waarom paardenhouderijen dan nog eens apart opnieuw ook onderzocht moeten worden is me eigenlijk een raadsel...

Werkverschaffing, beperkt generalisatie vermogen bij lezers, subsidies, etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:19

Ik denk dat het als overal is, niet alles spik en span hard maken voor het gemak.
Of dat nu een paardenhouderij is, of gewoon in de hobbytuin bij mensen.

Hier staat bijvoorbeeld een veldschuur, met een houthok er aan aan vast.
Achter die veldschuur staan bomen en struiken. De bladeren die er vallen blijven liggen, er zitten openingen richting het houthok.
En daar zitten elk jaar weer egeltjes, muizen zitten het er het hele jaar.
En zo lang ze daar blijven en niet de echte stal in komen doen we er niks aan de muizen.
Nog nooit een plaag geworden want paardenvoer is er niet, alleen beschutting.
De uil zit in een nestkast bij de schuilstal, maar zit zo altijd weer in die bomen en houd het zo ook weer beheersbaar.