U25-paard Hummer onverwacht overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

U25-paard Hummer onverwacht overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 21:39

Eurodressage
Sport

Quinty Vossers en Hummer tijdens het NK U25 in 2023. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Nederlandse U25-amazone Quinty Vossers heeft afscheid moeten nemen van haar paard Hummer, waarmee ze internationaal in de U25 uitkwam. De ruin is op 1 oktober 2024 overleden.

Hummer was een 12-jarige KWPN-ruin van Charmeur uit de merrie Caresia (Daddy Cool x Ferro). Hij werd gefokt door KJ Duivenvoorde.

Van jong paard naar U25
JJ Schalekamp kocht Hummer als veulen voor 16.000 euro tijdens de Prinsjesdag Veulenveiling 2012. Als 3-jarige werd hij gereden door Stephanie Kooijman. Zij werd derde met hem tijdens de finale van de VSN Trofee in 2015.

De bruine ruin stond later bij De Randhoeve, waar hij tijdens de Nederlandse Indoorkampioenschappen 2017 werd uitgebracht door Britney Schut. Daarna bracht Emma Laarkamp het paard af en toe uit. Zij werd tweede bij de KWPN Zuid-Holland Cup.

Vossers kocht Hummer over van Schalekamp in januari 2018, via handelaar Nikay van Duren. Zij ging trainen bij Adelinde Cornelissen.

Cornelissen stond begin 2018 bij de FEI te boek als de eigenaar van het paard, maar in juli 2018 werd dat veranderd en werd de familie Vosser eigenaar.

Zowel Adelinde als Quinty bracht de vijfjarige Hummer uit tijdens de Nederlandse selectiewedstrijden voor de Wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden 2018, maar hij werd eerste reserve met Adelinde.

De start van hun samenwerking was niet gemakkelijk, want Vossers ging van de pony’s gelijk naar de jonge paarden, zonder eerst ervaring bij de paarden op te doen met een leermeester.

In 2019 reed Emma Laarkamp hem naar Prix St Georges-niveau, voordat Quinty hem uitbracht tijdens de selectiewedstrijden voor het Nederlandse team voor de 7-jarigen tijdens de Wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden 2019.

Teampaard voor de Nederlandse Young Riders
In 2020 maakten ze hun internationale debuut op Young Riders-niveau tijdens een concours in Hagen. Quinty en Hummer werden geselecteerd voor het Nederlandse team voor de Europese kampioenschappen Young Riders 2020 in Pilisjaszfalu. Daar wonnen ze teamgoud en eindigden individueel als 13e bij de afsluitende Kür op Muziek.

In 2021 kwamen ze opnieuw in het team voor de Europese kampioenschappen in Oliva Nova. Opnieuw wonnen ze teamgoud en werden ze 13e in de individuele proef. Ze mochten niet meedoen aan de Kür op Muziek, als vierde Nederlandse teamlid. Tijdens de Nederlandse kampioenschappen voor Young Riders in 2021 werden ze zesde.

Daarna verdween Hummer anderhalf jaar van het internationale toneel om opgeleid te worden tot Grand Prix-niveau. Vossers wisselde van trainer, ze ging van Cornelissen naar Diederik van Silfhout, en in april 2023 reden ze hun eerste Medium Tour CDI in Tolbert. Een maand later kwamen ze voor het eerst uit op U25-niveau in Exloo. Vandaaruit gingen ze naar Geesteren en Kronenberg Indoor. Ze werden eerste reserve voor het Nederlandse team voor de Europese kampioenschappen U25 in 2023. Bij de Nederlandse kampioenschappen U25 in 2023 werden ze 8e.

Na Kronenberg volgde een CDI-pauze van 8 maanden, waarna ze tijdens de Nederlandse kampioenschappen U25 in 2024 vijfde werden. Tijdens het CDI Crozet wonnen ze de U25 Kür op Muziek, hun eerste internationale overwinning als combinatie.

Trieste overlijden
Helaas kwam de carrière van de combinatie op 1 oktober abrupt ten einde, toen Hummer een koliekaanval kreeg, die hem fataal werd.

“Ik ben ontroostbaar, mijn hart is gebroken. Mijn Hummie is er niet meer”, liet Quinty weten op Facebook. “Het duurde nog geen 48 uur. Hij was supergezond, vol energie en straalde elke dag. Zondagmorgen begon de nachtmerrie. Vele mensen deden er alles aan om hem te helpen, maar het mocht niet baten. Wat jij had, noemden ze gewoon pure pech. Ik bleef vertrouwen in jou houden tot je jouw laatste adem uitblies. Mijn winnaar, mijn vechter. Wie had dit ooit verwacht, het is zo oneerlijk.”

Vossers, kapot van verdriet, vervolgt: “je laat een gat van leegte achter, dat niets of niemand kan vullen. Hummer, wat was je een bijzonder paard! Mijn beste vriend door dik en dun. We begrepen elkaar volledig.”

Afbeelding

Elisa2

Re: U25-paard Hummer onverwacht overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:16

Wat triest, koliek blijft ook echt zo'n rotziekte. :-(

SansaS

Re: U25-paard Hummer onverwacht overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:46

Wat sneu. Koliek is heel.akelig.