Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Nieuwsredactie

Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 19:20

Omroep Gelderland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Gerrita van Roekel uit Wekerom en haar gezin zijn zaterdagochtend niet op de beste manier wakker geworden. “Ik werd vanochtend wakker van allerlei berichtjes en belletjes van buren.” Die zagen pony Zwartje van haar dochter dood liggen op het weiland.
Gerrita’s dochter ging na het horen van het nieuws gelijk kijken op het weiland aan de Roekelseweg waar Zwartje zich bevindt. Daar lag de pony helemaal bebloed en vol wonden. “Volgens taxateur Karel Verplak, die zaterdagmiddag wat monsters afnam, is 'ie half opgegeten. Mijn kinderen zijn wel wat gewend, maar het is natuurlijk erg verdrietig”, vertelt Gerrita.

Wolf

De familie weet vrijwel zeker dat de dood van de pony het werk is van de wolf. Op hun camerabeelden is namelijk te zien dat de wolf zich om 08.00 uur op hun erf bevond. “Waarschijnlijk komt het inderdaad door de wolf", zegt Verplak. "Maar dat moet DNA-onderzoek eerst nog uitwijzen.”
Verplak zag de kinderen van Gerrita bedroefd. “De kinderen waren best verdrietig. Ze waren erg gek op de Shetlander in de wei.”
De familie heeft nog andere dieren op het erf, waaronder nog een andere pony en wat kalfjes. Er is wel bescherming in de vorm van prikkeldraad met stroom, maar voor Zwartje mocht dat niet baten. "Het is een beetje van de zotte dat er onderhand meer wordt gedaan om de wolf te beschermen dan pony’s, schapen en kalveren", zegt Gerrita.

Burgemeester heeft 'ernstige zorgen'

Burgemeester René Verhulst van Ede heeft ook hoogte gekregen van het incident en vindt het ‘verschrikkelijk’, laat hij zaterdag weten. “Dat wolven nu op klaarlichte dag door bewoond gebied verplaatsen en daar andere dieren aanvallen, in een gebied waar ook kinderen spelen, daar maak ik mij ernstige zorgen over.”
Daar is Van Roekel het mee eens. “Het is vooral vreselijk voor het dier zelf. Maar mijn kinderen durven straks niet meer naar buiten."

Snel maatregelen

Wethouder Jan Pieter van der Schans van Ede laat weten dat er op korte termijn andere regels nodig zijn ‘om wolven af te mogen schrikken en te verjagen’. “Als we dat niet doen, leert de wolf steeds meer verkeerd gedrag aan. Het is zaak dat de Rijksoverheid hier zo snel mogelijk werk van maakt.”
Verplak verwacht over vijf à zes weken een DNA-uitslag.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Ibbel

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:55

tienus63

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:03

En het algemene wolventopic, kun je hier Wolf nl be du deel 3 terecht.
Gruwelijke foto’s zijn daar in niet zichtbaar!
Wel een overzicht om je gemakkelijk naar subsidie regelingen, wat te doen bij een aanval, sites en pagina’s van de pro wolf clubs en de kritische en faliekant tegen clubs te helpen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:42

Ik snap werkelijk niet dat mensen die kwetsbare dieren houden in bewezen wolvengebieden, hun dieren onbeschermd buiten laten staan ;( Kippen en konijnen bescherm je toch ook tegen vossen, marters en roofvogels? Of 'horen' die roofdieren ook 'niet thuis in ons land'?

Schapen, geiten, ezels, veulens en kalveren komen zo allemaal op het menu van wolven. Als ze een klap stroom krijgen leren ze iig dat vee geen gemakkelijke prooi voor ze is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:45

Wranglerbutt schreef:
Schapen, geiten, ezels, veulens en kalveren komen zo allemaal op het menu van wolven. Als ze een klap stroom krijgen leren ze iig dat vee geen gemakkelijke prooi voor ze is.

Hoe naief ben je?
Je kent de filmpjes niet van wolven die 'gewoon' over wolfwerende hekken met stroom klimmen? Wolven zijn niet onder de indruk van wat stroom. Ook niet van hoge hekken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:53

Dat is de eeuwige discussie inderdaad. Jammer dat mensen zich niet inlezen over de wolf en wat ze kunnen, die beesten houden zich niet tegen, is het hek 2meter gaan ze eronderdoor. En stroom trekken zich echt niets van aan. Het is geen konijntje in je achtertuin waarvan je de deur kan sluiten 's nachts. Al zet je ze 's nachts binnen, gebeurt het wel overdag, die beesten moeten toch eten en ''eerlijk'' wild is hier niet.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:56

Wolven klimmen niet over hekken waarop voldoende stroom staat.
Waarom geloven mensen dat? Oh, misschien omdat je op sociale media wordt doodgegooid met fake/ overtrokken/ uit verband getrokken anti-wolf filmpjes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:01

Wranglerbutt schreef:
Waarom geloven mensen dat? Oh, misschien omdat je op sociale media wordt doodgegooid met fake/ overtrokken/ uit verband getrokken anti-wolf filmpjes.

Klimmen misschien niet, maar met de vaste raster met een beste klap stroom, gaan ze alsnog tussen de draden door. Kop er door en dan heel rap er door.

Men raadt raster van 1.20 hoog aan, daar springen wolven gemakkelijk over.

Welke fake/ overtrokken en uit verband getrokken filmpjes bedoel je?

Staatsbosbeheer en andere natuurbeheerders plaatsen schapen, ponies, runderen en veulens en kalfjes in hun wolventerritoria. Dus misschien die ook even aan de mouw trekken, want dat zorgt er voor dat ze dieren in de wei ook als prooi zien.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 28-09-24 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:03

Dit is een wolfwerende omheining. Hier kunnen wolven niet overheen klimmen en ze kunnen er ook niet onderdoor graven.
Afbeelding

Tot zover ik weet hebben alle provincies met wolvenpopulaties een ruim subsidiebudget. Ik las van de week in een krant dat er nog veel geld in die subsidiepotten zit, dus dat er niet massaal gebruik van wordt gemaakt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:05

Wintu schreef:

Bv die van wolven die over een 2 m hoog gaashek klimmen.
Die heb ik overal gedeeld zien worden als 'wolven klimmen over wolfwerende omheining'.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:06

Wranglerbutt schreef:
Dit is een wolfwerende omheining. Hier kunnen wolven niet overheen klimmen en ze kunnen er ook niet onderdoor graven.
[ Afbeelding ]

Tot zover ik weet hebben alle provincies met wolvenpopulaties een ruim subsidiebudget. Ik las van de week in een krant dat er nog veel geld in die subsidiepotten zit, dus dat er niet massaal gebruik van wordt gemaakt.

Komen ze door en over. Het grappige is, dat ze dat raster ook telkens aanpassen, eerst was het 1.20 en nu 1.35, onderste draad was eerst 20 cm nu 15? En omdat wolven er toch over heen springen, werd er nu aangeraden om buitenom je wolvenraster, ook nog een lage draad te spannen van 20 cm hoog, zodat ie niet kan springen.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 28-09-24 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:07

Wranglerbutt schreef:
Wolven horen geen schapen, pony's, koeien en mensen aan te vallen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 28-09-24 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:07

Ken je het filmpje van die wolven die over 2 meter springen?

Denk je dat een hek van 1.35 hem tegen gaat houden? Heb je gezien achter wat voor hekwerken wolven in een dierentuin zitten? En zelfs daar ontsnappen ze uit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:09

Wranglerbutt schreef:
Wintu schreef:

Die heb ik overal gedeeld zien worden als 'wolven klimmen over wolfwerende omheining'.

Ik weet welk filmpje je bedoeld en dat zijn de hekken van de Hoge Veluwe en de enige artikelen die ik daar over kan vinden zeggen dat de wolven over een hoog hek gaan. Niet over een wolfwerend hek.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:13

Ik rij met mijn paard veel in de buurt van Epe. Daar zie ik dat nog ontzettend veel dieren onbeschermd 24/7 buiten staan.
bv 2 oudere Shetlandpony´s in weiland met wel met extra draad boven en onder de bestaande schrikdraadomheining, maar een gewoon stalen weidehek, zonder stroom.
1 bejaarde Shetlandpony achter 50 cm hoog prikkeldraadomheining.
Kuddes schapen achter schapengaasomheining van 1.20, zonder stroom.
Kuddes schapen achter 2 stroomdraadjes van 20 en 40 cm hoog, op minder dan 1 km van de verblijfplaats van een bekende roedel!

Dat noem ik onbeschermd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:14

Wranglerbutt schreef:
Ik rij met mijn paard veel in de buurt van Epe. Daar zie ik dat nog ontzettend veel dieren onbeschermd 24/7 buiten staan.
bv 2 oudere Shetlandpony´s in weiland met wel met extra draad boven en onder de bestaande schrikdraadomheining, maar een gewoon stalen weidehek, zonder stroom.
1 bejaarde Shetlandpony achter 50 cm hoog prikkeldraadomheining.
Kuddes schapen achter schapengaasomheining van 1.20, zonder stroom.
Kuddes schapen achter 2 stroomdraadjes van 20 en 40 cm hoog, op minder dan 1 km van de verblijfplaats van een bekende roedel!

Dat noem ik onbeschermd.

Misschien moet je die mensen dan eens vragen waarom ze dat doen.
Als men wel de mogelijkheid heeft in de nachten op te stallen en men doet het niet, dan vind ik er ook wat van. Maar misschien gaat het bejaarde shetje in de avonduren wel naar binnen?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 28-09-24 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:14

Als een roofdier honger heeft en zelf en zijn welpen moeten eten is er weinig wat ‘m tegenhoud. Daar kan die wolf dan weer niks aan doen…maar ze horen hier niet. Veel te weinig ruimte voor ze. Idioot dat ze hobbydieren, schapen en honden grijpen. Straks een kind. Het kan die idioten blijkbaar totaal niets schelen. Gaan we nu een omgekeerde wereld creëren waarin alles wat we willen beschermen achter een hek van 135 met een pak stroom erop moet wonen? Gesubsidieerd van o.a. mijn belastinggeld?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:15

Wat is het alternatief dan? Wolfwerend werkt niet. Ik heb mijn dieren liever achter 2 draadjes, dat ze zelf nog een kans hebben om weg te komen, dan achter 10 draden waar ze (en andere dieren) een vreselijke dood in sterven.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:16

Captain schreef:
[ Video ]

Denk je dat een hek van 1.35 hem tegen gaat houden? Heb je gezien achter wat voor hekwerken wolven in een dierentuin zitten? En zelfs daar ontsnappen ze uit.

Dit bedoel ik dus. Dit is GEEN wolfwerend hek. Deze wolf springt niet, hij/zij KLIMT.
Geen enkel dier gaat klimmen in draden waar een klapstroom op staat.

De meest schapen kunnen ook makkelijk over een 1m springen. Waarom denk je dat dat zelden/nooit gebeurt als er stroom op het hek staat?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:17

Wranglerbutt schreef:
Captain schreef:
[ Video ]

Dit bedoel ik dus. Dit is GEEN wolfwerend hek. Deze wolf springt niet, hij/zij KLIMT.

De meest schapen kunnen ook makkelijk over een 1m springen. Waarom denk je dat dat zelden/nooit gebeurt als er stroom op het hek staat?

Nee, dat is het ook niet, staat er ook niet toch?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:19

Wintu schreef:
Nee, dat is het ook niet, staat er ook niet toch?

Dat beweert Captain toch?
Captain schreef:
[ Video ]

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:20

Wranglerbutt schreef:
Captain schreef:
[ Video ]

Bij 1.20 of 1.35 hoeft een wolf niet te klimmen, die springt daar zo overheen.
Wolfwerende hekken zijn niet heilig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:21

Wranglerbutt schreef:
[ Afbeelding ]

Er zitten wel voorwaarden aan het verstrekken van die subsidies.
Het is niet dat iedere dierhouder die zomaar aan kan vragen.
Ook vallen niet alle dieren onder de subsidie regeling.

Een stroomdraad houdt een wolf niet tegen helaas. Of hekwerk is 2.80 hoog, op een betonnen fundering en dan ook nog eens dubbel hekwerk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:22

Ik zeg niet dat het wolfwerend is toch? Ik laat alleen zien waar deze dieren toe in staat zijn. 1.30 is niks voor een wolf. Zelfs een gewone hond springt daar makkelijk overheen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:25

Wranglerbutt schreef:
Dat beweert Captain toch?

Nee, ik lees nergens dat ze zegt dat het wolfwerend is?
Jij bent degene die zegt dat dat soort filmpjes over wolfwerend hekwerk gaan.
Wranglerbutt schreef:
Wintu schreef:

Ik zeg daarna nog, dat bij die filmpjes enkel staat dat de wolven over hoog hekwerk gaan, niet over wolfwerend.