Duitse oplichters verkopen zieke paarden vanuit Limburg

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Nieuwsredactie

Duitse oplichters verkopen zieke paarden vanuit Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-24 18:36

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Twee Duitse vrouwen hebben vanuit Midden-Limburg in Nederland zieke paarden verkocht. Ze zeiden dat de paarden gezond waren, en hebben gezondheidsverklaringen vervalst. Uit onderzoek van de Duitse krant Aachener Zeitung blijkt ook dat een van de verdachten mogelijk in Heel woont.

Chip van een overleden paard
Een van de paarden die door de verdachten is verkocht, is Baya. Ze werd verkocht als een ’trainingspaard van topklasse’, maar een dierenarts ontdekte na de verkoop dat de merrie verschillende aandoeningen had: koliek, een ernstige aandoening aan de ruggengraat, zieke eierstokken, maagzweren en een ‘volledig misvormde vagina’ bij het paard. Een osteopaat stelde vast dat bij eerdere bevallingen de veulens van de merrie letterlijk ‘uit haar baarmoeder moeten zijn gerukt’. Volgens de eigenaresse hebben de behandelingen door een veearts al ongeveer 15.000 euro gekost.

Een ander paard, Sevillana, bleek na de verkoop veel pijn te hebben, en de vacht viel uit. Maar het opmerkelijkst was dat het paard een chip droeg van een paard dat al was overleden. Haar eigenaren hebben intussen al zo'n 18.000 euro uitgegeven aan veeartskosten.

De paarden die hierboven worden genoemd, zijn geen uitzondering. Alle gevallen komen overeen: een paard wordt op internet te koop aangeboden, bij bezichtiging lijkt alles in orde en de problemen komen na de verkoop: ze worden kreupel, of blijken ziek te zijn. De chips kloppen niet, of zijn soms zelfs van overleden dieren. De man van een van de vrouwen is of was slager, en hij zou de chips gegeven hebben.

Vrijspraak
De aangeklaagde vrouw is echter nooit veroordeeld, omdat de naam van de andere verdachte op het koopcontract stond. Die vrouw vluchtte, en de andere verdachte ontkende alle betrokkenheid. De vrouwen konden niet in verband worden gebracht met de vervalste dierenartsdocumenten.

De aangeklaagde vrouw kwam na de vrijspraak met een opvallende uitspraak: "het echtpaar uit Herzogenrath zou bijzonder dom zijn en zelf schuld hebben aan de ziekte van het paard". Het opvallende aan de uitspraak is dat de vrouw ontkende iets met de verkoop te maken te hebben gehad.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Banjer op 28-09-24 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Elisa2

Re: Duitse oplichters verkopen zieke paarden vanuit Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:30

Die paarden waren dan zeker niet gekeurd bij aankoop?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:34

Jee zeg, die man heeft die chip er uit gesneden bij die paarden die hij dan geslacht had en dat word dan weer gebruikt.
Jeetje zeg ,wat een oplichters -O-

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:51

Dit stond ook in de Limburger, maar dan met de namen erbij om wie het gaat. Daarin stond:
Citaat:
- Een in Duitsland gezochte oplichtster houdt zich mogelijk op in de regio Midden-Limburg. Nicole T. zou in Baexem met partner in crime Beatrix C. ernstig zieke dieren verkopen als gezonde rijpaarden. Daarbij worden volgens het openbaar ministerie vervalste gezondheidsverklaringen gebruikt.

Wellicht handig om te weten voor als iemand er onverhoopt mee te maken heeft gehad of dreigt te krijgen.

Elisa, in het artikel van de Limburger staat dat het paard onderzocht was door een dierenarts, maar ook dat papieren vervalst zijn.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:57

ellepel schreef:
Jee zeg, die man heeft die chip er uit gesneden bij die paarden die hij dan geslacht had en dat word dan weer gebruikt.
Jeetje zeg ,wat een oplichters -O-

Je hebt geen idee, hoe vaak dit gebeurt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:38

beert schreef:
Dit stond ook in de Limburger, maar dan met de namen erbij om wie het gaat. Daarin stond:
Citaat:
- Een in Duitsland gezochte oplichtster houdt zich mogelijk op in de regio Midden-Limburg. Nicole T. zou in Baexem met partner in crime Beatrix C. ernstig zieke dieren verkopen als gezonde rijpaarden. Daarbij worden volgens het openbaar ministerie vervalste gezondheidsverklaringen gebruikt.

Wellicht handig om te weten voor als iemand er onverhoopt mee te maken heeft gehad of dreigt te krijgen.

Elisa, in het artikel van de Limburger staat dat het paard onderzocht was door een dierenarts, maar ook dat papieren vervalst zijn.

Ja dat begreep ik wel, leek me alleen dat de DA wellicht ook wel het ea van de kwalen die genoemd worden opgevallen zou zijn. Maar goed, wellicht waren de dieren ook gedrogeerd. Een smerig zaakje is het wel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:26

Als ze al gekeurd zijn natuurlijk. Als ze ze in Nederland laat keuren en in Duitsland verkoopt, is het voor Duitsers toch wat lastiger om zo’n rapport te controleren op echtheid en inhoud.

Ze zouden in Horst gecontroleerd zijn overigens.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:20

Er zijn een hoop paarden via Baexem naar Duitsland verkocht... en velen met een nieuw passport vanuit een Nederlandse stamboek.
Bei 2 heb ik toen geholpen bij het onderzoek... fijn detail : merrie kwam uit Irland, had 2 chips
(een Ierse die zogenaamd kapot was en een Nederlandse ... maar die hoorde ook niet bij dit paard)

Zogenaamd was de verkeerde passport per ongeluk mee gegeven.
Zou omgeruild worden, maar voor de zekerheid zou eigenaresse toch nog even foto's naar verkopster sturen
zodat die zeker het goede paspoort vind...

Het "omgeruilde " passport kwam ...
Maar nu komt het :

a) uitegeven met datum 5 weken nadat het paard al lang en breed in Duitsland stond

En

b) de aktuele foto's die eigenaresse aangeleverd had - naar verkopster IN het passport geplakt

En het allerleukste : het stamboek die het passport opgemaakt heeft, bleef steenvast zeggen, dat ze het paard persoonlijk gezien en geschetst hebben...
Dat hele verhaal is inmiddels ook bij de rechter en de RVO

Dus ik hoop dat ze tenminste het stamboek aanpakken, want die hebben meer als een paspoort op die manier uitgegeven... maar uiteraard altijd voor paarden die dan naar Duitsland verkocht werden...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:43

Het is toch allemaal weer verschrikkelijk om te lezen. Wat is de paardenwereld verrot op sommige plekken -O- .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:47

paars schreef:
Het is toch allemaal weer verschrikkelijk om te lezen. Wat is de paardenwereld verrot op sommige plekken -O- .

Precies dat.
Voor de centen paarden zoveel extra pijn.

En uiteraard de nieuwe eigenaren die zo gedupeerd zijn.

Je zou tegenwoordig alleen nog maar een veulen durven kopen zo onderhand

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:48

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:34

DuoPenotti schreef:
@sasja
Die deden dan ook weer samen met die uit Meijel afkomstige Jan T. of dat weer niet?

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2670502/ ... -in-snacks

Geen idee, maar een " handelaar" uit België heeft legio's paarden illegaal geslacht in zijn "achtertuin", chips uitgesneden en die weer andere paarden ingedrukt.
Als goed is, is die vent nu eindelijk van het toneel.

Er is toen een in Duitsland opggedoken, dat was een "8" jaarige merrie met een chip van een shetlander die er al 24 moest zijn...zelf had die merrie nog een brandmerk en hier kwam uit dat zij ook al 17 was.

Ik was in 2020-2022 veel in de bepaalde groepen onderweg. Toen was er in Duitsland een soort hype vanwegen "redding van slachtpaarden " advertenties in de trant van "paard staat bij een slager, heeft nog tot bla bla,"
Natuurlijk alles in het lage segment
Daar zijn veel ingetrapt

Wat ik daar alles tegengekomen ben, pffffft.

En het overgrote deel heeft dus nieuwe paspoorten gekregen uit Nederland...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:52

Pff, je kunt dus echt het beste zelf je paard laten in slapen of zelf laten slachten als ze kapot zijn zonder tussenkomst van louche verzeker maatschapijen of handelaren!
Ook niet weg geven aan opvang of als weidemaatje want hoe vaak lees je niet paarden toch weer door gegeven worden. Mensen moeten hun verantwoording over hun eigen dier nemen! Niemand maar dan ook nienand is te vertrouwen.

Kan daar zo kwaad om worden als ik ook weer sneue berichten op sm voorbij zie komen over waar is dit paard..waar is dat paard..
Mensen doen maar graag alles weg als het stuk is zodat zij er vanaf zijn. Geen kosten en geen zorgen meer hebben.
Daar moet eens verandering in komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:06

Welk stamboek heeft die paspoorten uitgegeven Sasja?

En mee eens Popstra, sowieso geen ongezonde of extreem lastige paarden verkopen. Die zijn beter af als ze ingeslapen worden. Zo'n lijdensweg in de handel van hand tot hand gaan gun ik geen enkel paard.

-Kurt Albrecht-

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:58

Dat is dus precies waarom wij al zo lang lopen te aarzelen om ons paard te koop te zetten terwijl het eigenlijk veel verstandiger zou zijn ivm persoonlijke omstandigheden. Maar een gezonde 18-jarige in laten slapen waar je nog jaren als recreatiepaard plezier van kan hebben doe/kan je ook niet zomaar.
Hij ziet er mooi uit maar is niet meer geschikt voor wedstrijden omdat hij zijn aanleuning niet lang genoeg vasthoudt. We zouden het adres ook zelf controleren maar ja, geen garanties natuurlijk dat hij niet doorverkocht wordt en in de handel komt. Ook met bruikleencontract moet je al voorzichtig zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:01

Ja moeilijk is dat.
Ongezond vind ik simpel, zelf houden of inslapen.
Maar een nog goed recreatiepaard, ja hoe gaan andere ermee om.
Ook paarden die met goed management gezond blijven maar waarvan je weet dat als mensen dat niet doen een paard wel ongezond word.

Maar dat is met aankoop net zo
Soms zou ik wel een derde willen.
Want ga nu te weinig met mijn 17 jarige ruin weg. Mijn merrie is te onrustig als hij weg is.
Nu kan het nog met hem, je weet ook nooit hoe lang.

Maar zijn mensen eerlijk met verkoop?
Dure dierenarts kosten die eigenlijk de oud eigenaar zou moeten hebben maar verzwijgen?
Of dat hij op bepaald gebied niet braaf is oid
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-09-24 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:12

Daarom wilde mijn vriendin persé bij het doden zijn van haar paard ook al brak het haar hart.

Geëmigreerd naar Zuid Frankrijk de Limousin

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:15

pien_2010 schreef:
Daarom wilde mijn vriendin persé bij het doden zijn van haar paard ook al brak het haar hart.

Dat zou ik sowieso altijd willen.
Bij al mijn dieren, hoe moeilijk ook.
Want ik weet niet wat ze voelen op dat laatste moment, dan wil ik toch dat er een vertrouwd persoon bij ze is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:16

Dat wil ook, tot de laatste snik.

Martie, ik snap het dilemma..wellicht is een leaser dan interessant?

-Kurt Albrecht-

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:45

We willen het liefst hem echt verkopen en ook de hele verantwoordelijkheid overdragen zodat we er niet meer mee bezig hoeven zijn. Vandaar dat bruikleen met maatcontract nog een optie kan zijn maar lease lijkt me niet. We hebben een stalgenoot die momenteel hem deels rijdt en verzorgt maar zij heeft al een eigen paard en kan hem niet helemaal overnemen helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:56

Volgens mij is er een facebookgroep waar paarden in bruikleen met contract worden aangeboden. Wellicht is dat interessant dan. Het blijft inderdaad allemaal wel een risico. In dit geval is het denk ik belangrijk om te kijken naar..wat gebeurd er met het paard als deze toch zo gereden wordt wat eigenlijk niet kan?

-Kurt Albrecht-

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:01

Elisa2 schreef:
Welk stamboek heeft die paspoorten uitgegeven Sasja?

En mee eens Popstra, sowieso geen ongezonde of extreem lastige paarden verkopen. Die zijn beter af als ze ingeslapen worden. Zo'n lijdensweg in de handel van hand tot hand gaan gun ik geen enkel paard.

Ik hoop op jouw begrip, dat ik de naam hier niet openbaar neer zet.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:10

Luguber, chip van een overleden paard ineens terug vinden in een nog levend paard.

Welk stamboek heeft die vervalste paspoorten verwerkt?

Het is makkelijker een gewond lichaam te helen dan een gewonde ziel!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:47

Martie schreef:
We willen het liefst hem echt verkopen en ook de hele verantwoordelijkheid overdragen zodat we er niet meer mee bezig hoeven zijn. Vandaar dat bruikleen met maatcontract nog een optie kan zijn maar lease lijkt me niet. We hebben een stalgenoot die momenteel hem deels rijdt en verzorgt maar zij heeft al een eigen paard en kan hem niet helemaal overnemen helaas.

Dit paard wordt nog normaal gereden dus. Dan kan hij toch verkocht worden aan iemand die nog gewoon een rijpaard wil?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 14:02

Jawel, daar gaan we ook naar zoeken. Iemand die wat wil dressuren en buitenritten maken en weet hoe je met een paard moet omgaan. Zoals onze instructrice zegt: Er zijn heus meer mensen zoals jullie, ;)

Mijn zorg is dat iemand hem snel doorverkoopt. Kijk, het kan natuurlijk altijd zijn dat het niet klikt en ze dan een ander goed huis zoeken maar ik ben een beetje wantrouwig. Te vaak gelezen dat iemand zich voordoet als particulier en handelaar blijkt te zijn. Vooral omdat we een goed adres belangrijker vinden dan de prijs maar als je dat meteen aangeeft er dan juist mensen op afkomen die denken voor meer door te kunnen verkopen. Daarom ook geen idee wat we als vraagprijs moeten zetten. Als we wat filmpjes gemaakt hebben wil ik ook vragen of er een paar ervaren mensen hier zijn die daar een advies over willen geven. Als je kennis hebt gemaakt en het lijkt een fijne plek dan is immers veel bespreekbaar maar hoe krijg je de juiste mensen om te komen kijken. Mogen ook gerust meerdere keren rijden etc., liever wat meer tijd maar de goede persoon.