Eventingruiter Andrew McConnon beschuldigd van paardenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Eventingruiter Andrew McConnon beschuldigd van paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-24 19:42

The Chronicle of the Horse
Algemeen/Sport

Andrew McConnon, hier met Ferrie's Cello tijdens de FEI Eventing Nations Cup 2022 in Bromont, Canada. Foto: © FEI/Amber Heintzberger

Vorige week zaterdag zijn een paar video's op social media geplaatst, die laten zien hoe een ruiter paarden tijdens trainingen vanuit het zadel tegen het hoofd slaat. Naar verluidt gaat het om eventingruiter Andrew McConnon. De video's oefenen publieke druk uit op de bestuursorganen van de sport om actie te ondernemen in een zaak die ze al sinds mei in behandeling hebben, toen een voormalige groom van de ruiter video- en fotografisch bewijsmateriaal indiende van wat zij beschouwde als mishandelende praktijken tijdens het rijden.

McConnon, Southern Pines, North Carolina, nam afgelopen weekend deel aan de Defender Burghley CCI5*-L (Engeland) met behulp van een Rebecca Broussard International Developing Rider Grant (een beurs - red.) die hem werd toegekend door de U.S. Eventing Association Foundation. Hij blijkt de ruiter te zijn in de video's en close-up foto's die ermee zijn vrijgegeven. Sinds de publicatie is hij al door een handvol sponsors afgewezen.

Aangifte bij de FEI en USEF
Een voormalige groom die jarenlang voor McConnon heeft gewerkt, zei maandag dat zij en twee andere voormalige werknemers hem in mei bij zowel de Fédération Equestre Internationale (FEI) als de U.S. Equestrian Federation (USEF) hebben aangegeven. Bij hun aangifte gaven ze de FEI materiaal, inclusief video's en fotografisch bewijs, van wat zij beschouwden als mishandeling door de ruiter.

“We onderzoeken de zaak momenteel en kunnen daarom op dit moment geen verdere informatie of commentaar geven”, zei een woordvoerder van de FEI maandag via e-mail.

De voormalige groom, die anoniem wil blijven, zegt dat het onderzoek van de FEI langer heeft geduurd dan ze had verwacht, waardoor ze zich zorgen maakte over het welzijn van de paarden die hij onder zijn hoede had. Ze benadrukt dat ze de video's die in het weekend op social media werden gedeeld echter niet heeft gepubliceerd. Ze voegt eraan toe dat ze de persoon die deze video's deelde, die verschillen van de video's die ze bij de FEI heeft ingediend, niet kent. Ze zegt dat zij en de andere voormalige grooms het gevoel hadden, vooral in de nasleep van het Charlotte Dujardin-schandaal, dat het het beste was om de FEI haar gang te laten gaan met het onderzoek zonder de video's openbaar te maken.

Een woordvoerder van de USEF bevestigde dat er een melding over McConnon bij ze was binnengekomen, maar dat de aard van de beschuldigingen buiten de jurisdictie van de federatie viel. Deze jurisdictie - tot 1 december, wanneer een buitengewone regelwijziging die in juni werd aangenomen van kracht wordt - is beperkt tot het onderzoeken van alleen acties die plaatsvinden in samenhang met een wedstrijd. “USEF neemt alle meldingen van paardenmishandeling zeer serieus en geeft prioriteit aan het waarborgen van paardenwelzijn”, zegt de woordvoerster in een verklaring per e-mail. “Aan het begin van de zomer ontvingen we een anonieme melding over de Amerikaanse eventingruiter Andrew McConnon. Kort nadat de melding was gedaan, kregen we materiaal toegestuurd waarop mishandeling te zien was.”

Jurisdictie
“Nadat was vastgesteld dat USEF geen jurisdictie had over deze zaak, omdat het niet ging om wangedrag tijdens een USEF-wedstrijd, verwees USEF de zaak onmiddellijk door naar de FEI, waar de zaak wordt onderzocht”, gaat de verklaring verder. “De FEI heeft meer jurisdictie en mogelijkheden om disciplinaire maatregelen te nemen als het gaat om gerapporteerde incidenten van dierenmishandeling, die plaatsvinden buiten competities waarvoor een licentie is afgegeven. Deze zaak valt onder de jurisdictie van de FEI en de USEF zal eventuele disciplinaire maatregelen handhaven.”

Ze merkte op dat de regelwijziging, die op 1 december van kracht wordt, USEF in staat zal stellen om in de toekomst op te treden in dergelijke gevallen. “Deze regel verbreedt de jurisdictie die de USEF kan uitoefenen over meldingen van mishandeling die plaatsvinden buiten USEF-wedstrijden om”, schrijft ze. “Het biedt ook een bijgewerkte beschrijving van wat onethische behandeling van een paard inhoudt, en geeft definities voor zowel 'deelnemers' die gebonden zijn aan de regel als een 'paard waar het over gaat', waardoor de mogelijkheden van USEF om paarden te beschermen worden uitgebreid.”

Gezamenlijke verklaring
Bestuursleden van de U.S. Eventing Association (USEA) zeiden dat ze pas zaterdagavond op de hoogte waren van “beschuldigingen van paardenmishandeling en links kregen naar video's van een ruiter die een paard sloeg”, nadat de video's openbaar waren gemaakt. “Het welzijn van paarden is een kernwaarde van onze onderwijsorganisaties en we nemen dit zeer serieus”, staat te lezen in een gezamenlijke verklaring die USEA-voorzitter Lou Leslie, USEA Foundation-voorzitter Hilary Miskoe en USEA-CEO Rob Burke maandag uitbrachten. “De USEA-medewerkers hebben de USEF, het bestuursorgaan van de Amerikaanse eventing, binnen twee uur na het ontvangen van deze video's op de hoogte gesteld.”

“De USEA zal blijven samenwerken met de USEF en FEI, de bestuursorganen die verantwoordelijk zijn voor onderzoeken en disciplinaire sancties volgens de regels van onze sport”, voegt de verklaring eraan toe. “Het bestuur van de USEA luistert naar jullie zorgen, terwijl we meer informatie verzamelen. We zullen zo snel mogelijk meer details geven.”

Verklaring van de familie Broussard
De familie Broussard, die de beurs financiert die McConnon gebruikte om naar Burghley te reizen, plaatste een verklaring op de Facebookpagina van Rebecca Farm. Ze erkenden hierin dat ze op de hoogte waren van de beschuldigingen tegen een van de ontvangers van de beurs.

“De familie Broussard heeft zich jarenlang ingezet om te investeren in de eventingsport en haar atleten en we zijn diep geschokt en bedroefd door deze informatie”, luidt de verklaring. “We keuren paardenmishandeling op geen enkele manier goed. De acties van de ruiter in kwestie komen op geen enkele manier overeen met de waarden waarvan de familie Broussard gelooft dat ze synoniem zijn aan eventing en horsemanship. Op het moment dat een ruiter een aanvraag indient voor een 'Rebecca Broussard Developing Rider Grant', als er open onderzoeken of overtredingen van welke aard dan ook (zoals een waarschuwing) zijn geconstateerd, komt de aanvrager onmiddellijk niet meer in aanmerking. Op het moment dat deze subsidie werd beheerd door de USEA Foundation in december 2023, was er geen informatie aan ons beschikbaar gesteld die deze ruiter op enigerlei wijze zou uitsluiten om een beurs te ontvangen.”

Plain Dealing Farm Eventing
Ondertussen bevestigde Plain Dealing Farm Eventing in Scottsville, Virginia, de thuisbasis van Lucia en Benita Strini, maandag op social media dat een van de paarden in de video's van hen is. Ze noemden ze McConnon als de ruiter in hun bericht. “We zijn volledig verrast door dit gedrag en zijn er echt kapot van. Zoals sommige mensen misschien al geraden hebben, is een van de vrijgegeven video's van een van onze paarden”, luidde het bericht. “Dit is de manier waarop we dit te weten zijn gekomen - door het zien van deze video die op social media is gepubliceerd. We hadden absoluut geen idee dat onze paarden op zo'n manier werden behandeld. Er is gefaald in het beschermen van deze paarden en dat is onacceptabel. We zijn niet zo uitgesproken op social media, maar we ondernemen actie om deze situatie recht te zetten. Dank aan degenen die de stappen hebben genomen om dit aan het licht te brengen. Dank voor jullie pogingen om alle paarden te beschermen, inclusief de onze. We houden zielsveel van ze en zijn zo dankbaar dat ze veilig bij ons thuis zijn.”

Niet langer sponsoren
Correct Connect, World Equestrian Brands en Gallops Saddlery kondigden zondag allemaal aan dat hun bedrijven McConnon niet langer sponsoren. Equine Bonnets volgde maandag.

McConnon zei maandagmiddag dat hij net terug was uit Engeland en dat hij “zo snel mogelijk een verklaring zou afleggen”. Op woensdag zei hij dat hij volledig meewerkt aan het FEI-onderzoek.

USEA Foundation
De USEA Foundation gaf dinsdagavond ook een verklaring uit over McConnon's selectie voor de 'Rebecca Broussard International Developing Rider Grant', waarin werd uitgelegd dat het beoordelingsproces “persoonlijke interviews, inbreng van de ruitersubcommissie, rapporten van officials en beoordeling van wedstrijdverslagen door een groep vrijwillige beoordelaars omvat”.

“Als onderdeel van het aanvraagproces wordt elke rijder met openstaande onderzoeken of overtredingen, inclusief gele kaarten, automatisch gediskwalificeerd”, luidde de verklaring. “Op het moment dat deze subsidie in december 2023 werd toegekend, waren er geen gegevens of beschikbare informatie waardoor de ruiter niet in aanmerking zou komen voor de beurs.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Boyache

Re: Eventingruiter Andrew McConnon beschuldigd van paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:47

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:52

Wat heeft deze 'correctie' in godsnaam voor zin ook? >;) :?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:54

Nummer zoveel.... Dit soort ruiters maken de paardensport vanzelf kapot, daar heb je geen dierenactivisten voor nodig.

Extremely rare and Beyond Compare

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:56

Ik had het al gezien..is gewoon frustratie wat ie afreageert op zijn paard. :(

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 22:45

Schandalig dit. Doet pijn om te zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 23:18

Het is natuurlijk verschrikkelijk om dit te zien, maar het is echt goed dat dit soort beelden steeds meer naar buiten komen. Dat hopelijk steeds meer mensen inzien dat het echt niet door de beugel kan.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 00:33

prompter schreef:
Nummer zoveel.... Dit soort ruiters maken de paardensport vanzelf kapot, daar heb je geen dierenactivisten voor nodig.

Inderdaad, weer eentje die de sport kapot maakt.

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 07:02

Sport?

Dit is het spreekwoordelijke topje van de ijsberg die aan het afbrokkelen is.
Ik zou het woord “ sport “ niet in mijn mond durven te nemen.
Om welke vorm van paardrijden het dan ook gaat.

Het heeft veel te lang geduurd, dit soort boeren en buitenlui vermaak.
En mooi om te zien dat de glans er van af gaat, en de werkelijkheid bij de mensen binnen komt.

Niet zeuren maar lééf!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 07:11

Wat ik eng vind is dat er steeds weer nieuwe gevallen opduiken.
In al mijn naïviteit dacht ik misschien dat het er maar een paar waren. Maar veel mensen zijn gewoon zo lomp met dieren.
Wat bijvoorbeeld ook steeds weer blijkt uit slachthuisfilmpjes.

Je kunt dierenrechtenorganisaties soms goed begrijpen dat ze vinden dat mensen hun kansen verspeelt hebben met dieren.

Aan de schandpaal met al deze mensen. Ver weg van dieren blijven!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 07:25

7ofhearts schreef:
Sport?

En mooi om te zien dat de glans er van af gaat, en de werkelijkheid bij de mensen binnen komt.

Hoezo is het geen sport?

De werkelijkheid is ook nog steeds dat niet iedereen zo achterlijk met dieren omgaat. Deze slechte moet je keihard aanpakken, zowel als bond maar ook het land waar ze wonen of waar het plaatsvindt en de straffen moeten fiks zijn.

Overal heb je mensen die zulk achterlijk gedrag hebben, niet alleen bij paarden of dieren, maar op elk gebied in het leven. Je zou bijna willen kunnen ontdekken waar het 'fout' gaat in het brein. :=
Net als bij sommige psychopaten en moordenaars waar ze beginnen met dieren mishandelen en vermoorden geloof ik niet dat deze ruiters op geen enkel ander vlak ook geen vergelijkbaar gedrag vertonen... Het gebrek aan geduld, aan kennis en vooral gevoel zal toch echt op meerdere vlakken het probleem zijn?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:05

Dat paard springt en krijgt alsnog een draai om zijn oren. Waarom dan?

Deze jongen krijgt dat paard binnen no time kopschuw. wat een idioot!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:21

MyWishMax schreef:
7ofhearts schreef:
Sport?

Hoezo is het geen sport?

De werkelijkheid is ook nog steeds dat niet iedereen zo achterlijk met dieren omgaat. Deze slechte moet je keihard aanpakken, zowel als bond maar ook het land waar ze wonen of waar het plaatsvindt en de straffen moeten fiks zijn.

Overal heb je mensen die zulk achterlijk gedrag hebben, niet alleen bij paarden of dieren, maar op elk gebied in het leven. Je zou bijna willen kunnen ontdekken waar het 'fout' gaat in het brein. :=
Net als bij sommige psychopaten en moordenaars waar ze beginnen met dieren mishandelen en vermoorden geloof ik niet dat deze ruiters op geen enkel ander vlak ook geen vergelijkbaar gedrag vertonen... Het gebrek aan geduld, aan kennis en vooral gevoel zal toch echt op meerdere vlakken het probleem zijn?

Ik vind het geen sport nee.
Het dier heeft geen keuze.
En het begint vaak leuk en onbedwongen en met een prettige ruiter paard relatie, maar ga eens kijken op een gemiddelde wat voor een wedstrijd dan ook.
Er wordt meer van de ruiter gevraagd en die doet het zelfde van zijn paard.
Een tik, een spoor, ruwer in de mond ……….
Hoezo keuze.
En het klapvee maar joelen want dat is me toch knap.
Zoveel kilo paard over een obstakel jagen in een opgedirkt pakje.

Tja en dat het beest wel eens een been of erger breekt bij een rare sprong, dat ligt altijd aan de grond, de organisatie of wie dan ook.
Maar nooit aan de ruiter die het onmogelijke van het beest vraagt gewoon omdat de sprong verkeerd beoordeeld is.

En uiteraard komen hier heel wat “ wetenschappelijke antwoorden “ op.
Of ik ben een Peta of een wappie.
Wat ik dan doe op een paardenforum want ik reageer alleen maar negatief.
Simpel.
Ik kijk graag naar een paard
En het liefst nog een bloot natuurlijk paard.
Zonder setjes, en onnatuurlijk gepruts.
Maar dat wordt steeds meer een sport.
Een sport om ze te vinden.

Niet zeuren maar lééf!!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:36

Ik keur dit absoluut niet goed maar ik vrees wel dat als we ruiters om dit soort gedrag gaan diskwalificeren we eigenlijk de hele top kunnen diskwalificeren. Als ruiter heb je een machtspositie en dat in combinatie met prestatiedruk (intrinsiek maar ook van eigenaren en sponsoren) kan er gewoon voor zorgen dat grenzen verlegd worden.

Ik denk dat er een ruimere discussie gevoerd moet worden want hoe kunnen we voorkomen dat topsport en veel geld ten koste gaan van paarden welzijn. Ik denk dat dat lastiger is dan gedacht. Zelfs amateur ruiters waarbij er geen zak vanaf hangt geven hun paard weleens een draai om de oren dat je later op de bank dacht, goh was dat wel nodig... Als zulke zaken bestraft worden vrees ik dat alles in de paardensport helemaal afgeschermd gaat worden waardoor de excessen juist minder snel zichtbaar worden. Ik denk dat gewoonweg aanpakken en niet verder kijken ons niet gaat helpen. En paarden alleen als recreatie, dan wordt het vrees ik onbetaalbaar en zet je ook een stop op innovatie. Ik vind het echt een hele lastige.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 12 [PR 198,5] Z1 + 1 ~ Pensioen vanwege PPID

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:37

7 of hearts:
Ja jij kijkt graag naar een bloot en natuurlijk paard, en anderen doen graag wel wat met een paard en er zijn zelfs paarden die het leuk vinden om iets te doen! :+

Ik vindt dit altijd net zo'n vergelijk als met kinderen, die vragen er ook niet om om geboren te worden. De een heeft geluk en komt in een veilig en stabiel gezin terecht. De ander heeft pech en heeft een ouder die hem/ haar mentaal of fysiek mishandeld. Idem voor honden en andere dieren. Geen van allen vraagt er om.

Het feit dat het nieuws is geeft gelukkig aan dat dit geen algemeen beeld en gedrag is. Neemt niet weg dat ook ik vind dat het teveel gebeurd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:40

Dee_Es schreef:
Ik keur dit absoluut niet goed maar ik vrees wel dat als we ruiters om dit soort gedrag gaan diskwalificeren we eigenlijk de hele top kunnen diskwalificeren. Als ruiter heb je een machtspositie en dat in combinatie met prestatiedruk (intrinsiek maar ook van eigenaren en sponsoren) kan er gewoon voor zorgen dat grenzen verlegd worden.

Ik denk dat er een ruimere discussie gevoerd moet worden want hoe kunnen we voorkomen dat topsport en veel geld ten koste gaan van paarden welzijn. Ik denk dat dat lastiger is dan gedacht. Zelfs amateur ruiters waarbij er geen zak vanaf hangt geven hun paard weleens een draai om de oren dat je later op de bank dacht, goh was dat wel nodig... Als zulke zaken bestraft worden vrees ik dat alles in de paardensport helemaal afgeschermd gaat worden waardoor de excessen juist minder snel zichtbaar worden. Ik denk dat gewoonweg aanpakken en niet verder kijken ons niet gaat helpen. En paarden alleen als recreatie, dan wordt het vrees ik onbetaalbaar en zet je ook een stop op innovatie. Ik vind het echt een hele lastige.

Ik denk dat het begint met bewustwording, bij instructeurs, trainers en bij ruiters.

Wat doe je als je gefrustreerd raakt? Dat is de vraag denk ik. De ene doet een stapje terug, beseft dat het niet aan het paard ligt en gaat nadenken over oplossingen. De ander die niet voldoende rem heeft op emotie regulatie en die impulsief reageert die geeft het paard een klap. DAAR gaat het imo mis.

Zoiets kan best in lessen geleerd worden, mensen moeten ook willen werken aan zichzelf en het paard alleen als de spiegel blijven zien. Het is niet altijd leuk wat er in die spiegel te zien is maar het ligt toch echt nooit aan het paard.

-Kurt Albrecht-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:48

Je bent natuurlijk vrij om een mening te hebben over deze sport 7ofhearts.

Maar ongevallen en dergelijke worden gewoon keurig bijgehouden en ook de oorzaken worden grondig bestudeerd en daar worden continue maatregelen voor genomen. Het is een sport die erg in ontwikkeling is. Al jaren.
Een goede eventing ruiter jaagt dan ook echt geen paard over een hindernis. Daar gaat heel wat training in het kleine werk in zitten juist om vertrouwen op te bouwen.
Ik zou je echt willen uitnodigen om eens te gaan kijken op een eventing wedstrijd. Als dit je beeld van de sport is beloof ik je dat je positief verrast wordt. Zeker weten.

Dit geval: Balen! Jammer! toch altijd een teleurstelling als je (weer) een ruiter vind die het niet netjes op weet te lossen.
Hier is het dan niet eens zulke heftige fysieke mishandeling maar dat paard snapt er na klap 1 natuurlijk geen drol meer van. Daarna is het alleen nog maar frustratie van de ruiter.

En ook de haperingen in het meldingsproces zijn wel 'interessant' om te volgen.
Oké, de ene organisatie kán er nog niks mee omdat ze hun regels dan nog niet in hebben laten gaan. Dan 'kun' je ook niet echt iets. Maar dan wordt het doorgespeeld aan de volgende en die is dan ook (nog) niet bij machte om tijdig enige actie te ondernemen. Dat MOET echt beter gaan worden de komende tijd. Dit soort meldingen mogen niet zo lang blijven liggen ergens op een bureau. Al snap ik best dat het lastig is om dit correct te doen.
Voorlopig ben ik dan (met een zuur gezicht) 'blij' dat het dan uiteindelijk gelekt wordt en dat oa sponsoren en 'het publiek' dan maar voor een maatregel zorgen. Het signaal is in ieder geval duidelijk: nee, dit is niet wat 'we' willen zien. Zorg er voor dat je niet zo betrapt kunt worden, pas je methodes aan.
Maar uiteindelijk hoop ik dat de juiste instanties glashelden kunnen gaan ingrijpen bij meldingen. Dit moet je als sport zelf regelen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-09-24 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:50

[quote="Dee_Es"]Ik keur dit absoluut niet goed maar ik vrees wel dat als we ruiters om dit soort gedrag gaan diskwalificeren we eigenlijk de hele top kunnen diskwalificeren.

En wat is daar mis mee???

Wanneer je je geld denkt te kunnen verdienen aan dierenleed is dat de enige oplossing. Ruiter in dit filmpje geeft zijn eigen brevet van onvermogen af.

Goede ruiters/trainers/coaches werken VOOR en met hun paarden en dan zijn paarden graag bereid als goed opgeleide atleten een prestatie te leveren.

Maar wanneer er geen kennis en kunde bij ruiters/trainers/coaches is, is disqualificatie de enige en duidelijkste manier.
Laatst bijgewerkt door mce op 20-09-24 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:59

7ofhearts schreef:
Ik vind het geen sport nee.
Het dier heeft geen keuze.
En het begint vaak leuk en onbedwongen en met een prettige ruiter paard relatie, maar ga eens kijken op een gemiddelde wat voor een wedstrijd dan ook.
Er wordt meer van de ruiter gevraagd en die doet het zelfde van zijn paard.
Een tik, een spoor, ruwer in de mond ……….
Hoezo keuze.
En het klapvee maar joelen want dat is me toch knap.
Zoveel kilo paard over een obstakel jagen in een opgedirkt pakje.

Tja en dat het beest wel eens een been of erger breekt bij een rare sprong, dat ligt altijd aan de grond, de organisatie of wie dan ook.
Maar nooit aan de ruiter die het onmogelijke van het beest vraagt gewoon omdat de sprong verkeerd beoordeeld is.

En uiteraard komen hier heel wat “ wetenschappelijke antwoorden “ op.
Of ik ben een Peta of een wappie.
Wat ik dan doe op een paardenforum want ik reageer alleen maar negatief.
Simpel.
Ik kijk graag naar een paard
En het liefst nog een bloot natuurlijk paard.
Zonder setjes, en onnatuurlijk gepruts.
Maar dat wordt steeds meer een sport.
Een sport om ze te vinden.

Ik denk dat ik veel vaker op wedstrijden kom en herken jouw bericht gelukkig niet bij 99 procent van de combinaties. Ik heb net zo'n afkeer van de slechten, alleen ik ben van mening dat het juist ook wel een heel fijne samenwerking kan zijn. En ja, dan heeft het paard gewoon een keuze. Dus ik ben blij dat ik blijkbaar in een betere omgeving zit. Wil niet zeggen dat die hele 99 procent zo omgaat met paard zoals ik graag zou zien, maar niet op de manier die jij benoemt.

Ik snap dat je bepaalde dingen niet prettig vind om te zien. Ik ook niet. Ik heb verder geen idee wat je onder onnatuurlijk gepruts verstaat. Niks wat wij doen is natuurlijk. Sommige dingen zijn juist beter voor een paard, terwijl het onnatuurlijk is, maar zoals gezegd ik heb geen idee wat daar voor jou onder valt.
Maar zo'n afkeer vanwege een setje vind ik wel overdreven en apart ook. Daar doe je geen enkel paard kwaad mee en is gewoon smaak. Sommige mensen vinden het leuk om er verzorgd en netjes uit te zien, anderen willen alles bij elkaar passend en weer andere boeit het niks. Allemaal kunnen ze slecht of goed voor hun paard zorgen en dat zie je niet aan de buitenkant.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-09-24 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:00

@dee_es: samen bepalen wat wel en niet kan is zeker een flinke uitdaging. En die discussie heb je nog niet zomaar geregeld.

In dit specifieke voorval: als dit paard niet bang was op het moment van de langsloper maar gewoon dwars door de hulpen heen liep mag je best 1 keer ingrijpen van mij. Dan zou ik geen moord en brand schreeuwen als je hem een 1 stomp op zijn hals had gegeven. Maar dan zou IK de grens daar ook trekken.
Is het paard wel bang of onzeker waren een kleine pauze en even uitblazen met een schouder klopje betere maatregelen geweest.
Maar daar zal niet iedereen hetzelfde over denken. Voor mij zit verkeerd gedrag hem er vooral is als het paard het niet meer kan volgen. Niet perse altijd in hoe je hem dat duidelijk maakt.

Dát moet je gaan uitwerken. Anders krijg je dus wat er nu gebeurt. Tsja, wat moeten we hier mee? Is dit mishandeling? En als we dit mishandeling vinden, wat is een passende straf? Wat moet de hoogte van die straf zijn? Mag 1 tik? En 2? Of ligt de grens bij 10? Of ligt de grens bij iedere 'éh'? Of als je een bepaalde teugeldruk geeft?

Maar ik ben wel voorstander van die afspraken. En ben ook helemaal niet zo bang dat er dan niks overblijft. De meeste doen het behoorlijk netjes. En zelfs bij de mensen die het nu netjes doen zul je incidenten tegen komen waarbij ze wél net over de schreef gaan. Maar dan zijn ook de mensen die met een beetje meer nadenken en bewustzijn die randjes er af kunnen schaven en altijd aan de juiste kant van netjes kunnen blijven.

Best mogelijk overigens dat dat bij deze ruiter zelfs aan de hand is. Dat hij 95% van de paarden keurig rijdt en opleid. Maar dat dit een paard was waar hij geen klik mee had en hij een slechte dag had. Dan kan hij de volgende keer die slechte dag gewoon even cancelen en afstappen. Of dit paard iets eerder terug brengen naar de eigenaar met de boodschap: deze past niet bij mij.
of het is gewoon een hork en hij is niet bij machte om zich aan te passen. Dan is het jammer voor hem en voor alle ruiters die zo zijn. Die kunnen we gewoon missen als kiespijn. Doei!
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-09-24 09:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:02

Dee_Es schreef:

Maar vergelijk je zo'n amateur voorbeeld met deze filmpjes en de anderen van de afgelopen tijd? Ik kan eerlijk zeggen dat ik nooit maar dan ook nooit zo gereageerd heb tegen mijn pf überhaupt een paard.

In de rensport zijn er gewoon regels waardoor je het niet zo af kan schermen. Als het daar kan waar er nog veel meer geld in omgaat, waarom niet bij de Engelse sport?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:06

Ik durf best te zeggen dat ik ook weleens een paard een onterechte tik heb gegeven uit frustratie. Ben niet heiliger dan de paus. Denk dat 99% van de mensen met een paard dit weleens gedaan heeft. Denk zelf wel dat er een verschil in zit of iemand zoiets doet, er van leert en het niet meer wilt doen. Of iemand die het doet, er niet van leert en het structureel blijft doen. In deze filmpjes vind ik het vrij ver gaan omdat ie best wel flink lang door gaat.

-Kurt Albrecht-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:10

Een keer, maar niet doorgaan. En de manier waarop je die ene klap geeft maakt voor mij ook uit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:16

mishandeling of niet het is een zinlose correctie, als je de filmpjes goed bekijkt zie je dat het een ruiterfout is bij de langsloper - kijk naar gebruik teugels - en een pijnlijk verstappen van het paard na de sprong zodat het zich even moet herstellen, dus imo duidelijk gebrek bij de ruiter aan kennis en kunde.

zeker kun je een tik geven - we hebben allemaal wel eens terecht of onterecht een tik gegeven, niets mis mee, alleen de manier waarop en de reden waarom maken het mishandeling of niet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:07