Miskramen bij paarden bieden inzicht op miskramen bij mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Miskramen bij paarden bieden inzicht op miskramen bij mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 21:51

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Een recent onderzoek heeft aangetoond dat 42% van de miskramen en spontane abortussen bij paarden tijdens de eerste twee maanden van de dracht veroorzaakt worden door triploïdie, een aandoening waarbij sprake is van een extra set chromosomen. Deze aandoening komt zelden voor in de vroege zwangerschap bij andere dieren dan mensen. Dit is een belangrijke bevinding, omdat paarden en mensen veel chromosomale en zwangerschapsgerelateerde overeenkomsten hebben.

Vergelijking met miskramen bij mensen
Bij mensen komen miskramen in 10-20% van de zwangerschappen voor. Ze worden vaak in verband gebracht met fouten in de chromosomen. In dit onderzoek wordt gekeken naar de oorzaken van miskramen bij paarden, maar het werpt ook licht op de oorzaken van miskramen bij mensen.

Voor het onderzoek werden 256 monsters van foetussen en placenta's onderzocht. Deze werden in tien jaar tijd verzameld bij dierenartsen. De monsters werden geanalyseerd om de prevalentie (de verhouding van het aantal personen dat op een bepaald moment ziek is, gedeeld door alle personen die de aandoening hadden kunnen ontwikkelen - red.) te bepalen van verschillende chromosomale afwijkingen die in verband worden gebracht met zwangerschapsverlies.

Bij 57,9% van de miskramen die plaatsvonden voor dag 55 van de dracht werden afwijkingen in de chromosomen gevonden. Bij een miskraam tussen dag 56 en 100 was dat het geval bij 57,2% van de miskramen. Bij miskramen tussen dag 111 en het einde van de dracht werd bij 1,4% een chromosoomafwijking gevonden. Het onderzoek toonde ook aan dat aneuploïdie, waarbij een heel chromosoom verloren gaat of erbij komt, voornamelijk geassocieerd werd met miskramen in de eerste 10 weken, terwijl gedeeltelijke chromosoomdeleties (bij een deletie is het chromosoom gebroken en er is een stukje erfelijk materiaal weg - red.) of -duplicaties verband hielden met miskramen na 110 dagen.

Deze bevindingen komen sterk overeen met die uit grote onderzoeken naar menselijke zwangerschappen, wat de relevantie van paarden als model voor menselijke chromosoomfouten versterkt. Het bepalen van de oorzaken van vroege miskramen bij mensen was een uitdaging omdat de meeste foetussen in deze periode thuis verloren gaan. Hierdoor konden wetenschappers niet over het benodigde materiaal en gegevens voor onderzoek beschikken.

Gevolgen voor behandeling
De bevindingen van het onderzoek hebben praktische gevolgen voor de gezondheid van paarden, met name voor de klinische behandeling van zwangerschappen. Als er bijvoorbeeld een significante chromosoomfout wordt ontdekt, zouden artsen het gebruik van hormonen om de dracht te verlengen kunnen heroverwegen.

Het onderzoek maakt ook de weg vrij voor de ontwikkeling van nieuwe diagnostische tests voor chromosoomafwijkingen bij paardenfoetussen en verder onderzoek naar de moleculaire mechanismen achter deze afwijkingen.

Het onderzoek verbetert niet alleen het begrip van dracht bij paarden, maar het biedt ook waardevolle inzichten in de reproductieve gezondheid van de mens en benadrukt dat paarden een belangrijk model kunnen zijn voor het bestuderen van zwangerschapsverlies door chromosomale afwijkingen.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: Miskramen bij paarden bieden inzicht op miskramen bij mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:28

Zolang ze dan maar niet op een vervelende manier als proefkonijn gebruikt gaan worden..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:37

Elisa2 schreef:
Zolang ze dan maar niet op een vervelende manier als proefkonijn gebruikt gaan worden..

Is een dure grap. Dan is een koppeltje muizen goedkoper en praktischer.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 23:23

Interessant om te lezen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:49

troi schreef:
Elisa2 schreef:

Is een dure grap. Dan is een koppeltje muizen goedkoper en praktischer.

Maar muizen hebben niet dezelfde chromosomen als ik het goed begrijp.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:42

Even los van dat het interessant is; hoe mooi/efficiënt is het op een natuurlijke manier geregeld, dat het lichaam dus al in zo'n vroeg stadium zelf een chromosale afwijking herkent en daarmee de zwangerschap/dracht afbreekt.

Ik begrijp goed dat het voor onderzoekers ontzettend lastig is om aan menselijke embryo's te komen waarbij het zo vroeg is misgegaan, dus dan is het goed om te weten dat ze ook veel informatie kunnen achterhalen aan hoe het bij paarden gaat.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:17

Zeker zeer interessant, maar ik weet niet of ik achter de eindconclusie kan staan. Weten ze al wat die chromosomale afwijking zou kunnen betekenen voor het kind/veulen als ze wel op de wereld gezet worden? Met welke aandoeningen gaat het gepaard?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:31

Gaabje schreef:
Zeker zeer interessant, maar ik weet niet of ik achter de eindconclusie kan staan. Weten ze al wat die chromosomale afwijking zou kunnen betekenen voor het kind/veulen als ze wel op de wereld gezet worden? Met welke aandoeningen gaat het gepaard?

Je bedoeld deze zin, Gaabje?
"Als er bijvoorbeeld een significante chromosoomfout wordt ontdekt, zouden artsen het gebruik van hormonen om de dracht te verlengen kunnen heroverwegen."

Wat is in jouw ogen de eindconclusie daarmee? Want ik zie nu dat je het op twee manieren zou kunnen lezen...
1. artsen die voorheen hormonen voorschreven om de dracht te verlengen, heroverwegen dit nu / doen dat nu niet omdat ze weten dat de (aanstaande) miskraam veroorzaakt wordt door chromosomale afwijkingen waarmee het veulen niet levensvatbaar zou zijn
2. artsen die voorheen de (aanstaande) miskraam op het beloop lieten, heroverwegen dit nu / schrijven nu hormonen voor om de dracht behouden?

Ik dacht aan 1, maar misschien wordt er inderdaad 2 bedoeld?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:46

Indy_Mouse_9 schreef:
Gaabje schreef:

Je bedoeld deze zin, Gaabje?
"Als er bijvoorbeeld een significante chromosoomfout wordt ontdekt, zouden artsen het gebruik van hormonen om de dracht te verlengen kunnen heroverwegen."

Wat is in jouw ogen de eindconclusie daarmee? Want ik zie nu dat je het op twee manieren zou kunnen lezen...
1. artsen die voorheen hormonen voorschreven om de dracht te verlengen, heroverwegen dit nu / doen dat nu niet omdat ze weten dat de (aanstaande) miskraam veroorzaakt wordt door chromosomale afwijkingen waarmee het veulen niet levensvatbaar zou zijn
2. artsen die voorheen de (aanstaande) miskraam op het beloop lieten, heroverwegen dit nu / schrijven nu hormonen voor om de dracht behouden?

Ik dacht aan 1, maar misschien wordt er inderdaad 2 bedoeld?

Hmm inderdaad, ik dacht 2 maar beide zou kunnen. Ik hoop dat het 1 is.