Markant figuur 'is alles kwijt' na brand, honderden mensen doneren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Markant figuur 'is alles kwijt' na brand, honderden mensen doneren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 19:34

Omroep West
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

DELFT - De veewagen van koetsier Toon Paap ging vorige week in vlammen op. Vrijwilligers van zijn Stalhouderij Delftse Hout zijn een inzamelingsactie gestart voor de 72-jarige Delftenaar, om hem aan een nieuwe bus te helpen. Inmiddels staat de teller op 10.000 euro, maar Toon heeft meer geld nodig. "Dit is niet zo 1, 2, 3, op te lossen."

Vorige week dinsdag stond de veewagen amper vier uur op het terrein van Toons stalhouderij geparkeerd, toen er 's nachts brand uitbrak. Daardoor was het bekende gezicht in Delft zijn cruciale vervoersmiddel in één klap kwijt, wat essentieel is voor het vervoeren van zijn paarden.
Vrijwilligers besloten gelijk in actie te komen en startten een crowdfundingsactie. De teller staat inmiddels op bijna 10.000 euro, maar dat is nog lang niet genoeg om een nieuwe veewagen aan te schaffen, stelt de aangeslagen Toon. "Ik zit nu naar vrachtwagens te kijken, maar die kosten 25.000 euro", zegt hij.

Bovenop dat bedrag komt nog btw én moet Toon de vrachtwagen naar alle waarschijnlijkheid flink verbouwen. "Ik had in de vrachtwagen namelijk net een nieuw instrumentarium ingemaakt, met bedden en een keukentje", vertelt hij in het radioprogramma Menno in de Middag van Omroep West.
Daarnaast spelen de nieuwe milieuregels die vanaf 1 januari volgend jaar gelden een rol. Vervuilende vrachtwagens zijn dan niet meer welkom in het centrum van Delft, waardoor diverse modellen bij voorbaat afvallen.

De brand die de veewagen volledig verwoestte, is volgens Toon aangestoken. De politie is naar aanleiding van de brand een onderzoek gestart. "Ik hoorde van een vrouw dat een huis en een aantal andere paardenstallen onlangs ook is aangestoken. Ik weet niet wat deze mensen bezielt, maar ze veroorzaken zo verschrikkelijk veel schade. Dit is niet zo 1, 2, 3, op te lossen. Gelukkig neemt de politie het hoog op."

"Je kunt dus niet zoveel, omdat we in die energietransitie zitten. Het komt allemaal heel slecht uit", vervolgt Toon, die als koetsier vaak ritjes door het centrum van Delft rijdt en zich inzet als vrijwilliger om dak-, thuislozen en gehandicapten te helpen.
Behalve de vrachtwagen verloor Toon nog veel meer. "Mijn telefoon, bankpasjes en centjes zijn weg", zegt hij. Tot overmaat van ramp moest hij een van zijn acht paarden vlak voor de brand uitbrak, laten inslapen. "Hij had een maagzweer, iets dat maar zeldzaam voorkomt. Ik ben alles kwijt."

Toon is dankbaar dat de vrijwilligers van zijn stalbedrijf er alles aan doen om hem een nieuwe vrachtwagen te bezorgen met het bedrag dat tot nu toe is ingezameld. "Veel mensen hebben het beste met me voor, maar uiteindelijk ben ik het die het moet doen", besluit de 72-jarige Delftenaar.
De mensen die doneren, laten mooie berichten achter voor Toon. "Never give up, Toon", schrijft een van de donateurs. "Sterkte Toon, en hopelijk snel weer een nieuwe bak", zegt een ander. Nog iemand zegt: "op goede hoop dat er snel weer een wagen komt en het goed komt met alle paarden".

Op de website van Omroep West zijn foto's en een filmpje te zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:47

Ik vind het echt heel sneu voor hem, maar waarom moet weer gecrowdfund worden? Was de wagen niet verzekerd dan?

troi

Re: Markant figuur 'is alles kwijt' na brand, honderden mensen doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:39

Zal wel minimaal verzekerd zijn. All-risk is voor veel mensen niet te betalen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:45

Een maagzweer zeldzaam?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 06:45

Suzanne F. schreef:
Ik vind het echt heel sneu voor hem, maar waarom moet weer gecrowdfund worden? Was de wagen niet verzekerd dan?

Omdat er ook mensen zijn die het fijn vinden een ander met een kleine bijdrage te kunnen helpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 07:17

In laten slapen vanwege een maagzweer?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:59

Zal wel meer meegespeeld hebben dan alleen een maagzweer lijkt me..artikel is natuurlijk geinterpreteerd door een journalist.

Vind het wel sneu voor hem, die vrachtwagens zijn peperduur en als hij denkt dat de brand aangestoken is dan zou ik ook bang zijn voor de volgende vrachtwagen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:44

Tja, dat heet verzekeren....

Als je dat niet (goed) doet en het gaat mis, moet je zelf op de blaren zitten ipv een crowdfunding opzetten.

Ik heb een "simpele Panda" maar deze is gewoon wa+ beperkt casco en dus tegen brand enz verzekerd.

Je krijgt nooit het volledige aankoopbedrag terug, maar het deel wat je wél terug krijgt, is altijd méér dan als je uitsluitend een wa verzekering zou hebben. In mijn geval is de dagwaarde €2800 en een vervanger rond de €3600. Zou €1000 bijleggen zijn, ipv de volle €3500.

Dat zal voor de vrachtwagen van meneer natuurlijk een ander bedrag zijn, maar nu "moet" hij €250000 bij elkaar zien te sprokkelen, terwijl dat bedrag waarschijnlijk "maar" om enkele duizenden zou gaan als de vrachtwagen gewoon goed verzekerd zou zijn geweest, maar niet de volledige €25.0000

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:48

Wat een zure reacties zeg! Het is toch fijn dat mensen iemand willen helpen. Het klinkt als iemand die zelf ook anderen helpt. Achteraf gezien was een volledige verzekering handiger geweest, maar er zijn zo veel mensen die dat niet hebben.

En mvdende, je hebt een 0 te veel in je bedragen, het gaat om €25.000.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:06

Ik vind het heel vervelend voor deze meneer. Maar hij heeft het over de milieu mbt de wagen die dan het centrum niet meer in mag. Daar de wagen niet (ga ik nu van uit) verzekerd was denk ik dat het om een ouder model gaat. Had hij dit probleem dan sowieso niet gehad. :x

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:17

Vergeet ook niet dat voordat de verzekering eens gaat uitkeren, zeker bij vandalisme, het nog wel eens een flinke tijd kan duren. Als je een bedrijf hebt wat afhankelijk is van zo'n vrachtwagen, kan je niet je bedrijf stil leggen tot de verzekeraar uitkeert.

Het is heel erg in de omgeving de laatste tijd. Rand delft/Rijswijk al 2 paardenstallen in de hens, ook (waarschijnlijk) aangestoken/vandalisme. Nu dit weer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:21

Nou nou, de gun factor is weer ver te zoeken hier zeg!
Buiten dat je NIKS hoeft te doneren willen er idd mensen wel hem een steuntje in de rug geven. Dat is alleen maar mooi.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:53

Ik maak me dan weer meer zorgen om de hoeveelheid stal en auto branden in die regio.Ik hoop niet dat dit de nieuwe trend gaat worden in die regio.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 13:14

Voor mijn gevoel zijn er wel steeds meer ( aangestoken? ) branden. Best eng.

Ik snap de weerstand tegen crowdfunding niet zo. Soms vind ik het ook niet nodig, maar heb er totaal geen last van als anderen wel geld willen geven. Laat dat mensen lekker doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 13:17

mvdende schreef:

Als je dat niet (goed) doet en het gaat mis, moet je zelf op de blaren zitten ipv een crowdfunding opzetten.

Ik heb een "simpele Panda" maar deze is gewoon wa+ beperkt casco en dus tegen brand enz verzekerd.

Nou zo is het! Boeten zal hij!
Waar halen mensen het vandaan om elkaar te helpen in tijden van nood?

:7

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:53

mvdende schreef:

Je krijgt nooit het volledige aankoopbedrag terug, maar het deel wat je wél terug krijgt, is altijd méér dan als je uitsluitend een wa verzekering zou hebben. In mijn geval is de dagwaarde €2800 en een vervanger rond de €3600. Zou €1000 bijleggen zijn, ipv de volle €3500.

Dat zal voor de vrachtwagen van meneer natuurlijk een ander bedrag zijn, maar nu "moet" hij €250000 bij elkaar zien te sprokkelen, terwijl dat bedrag waarschijnlijk "maar" om enkele duizenden zou gaan als de vrachtwagen gewoon goed verzekerd zou zijn geweest, maar niet de volledige €25.0000

Je beseft je dat die simpele panda qua verzekeringspremie heel wat minder duur is dan een dure vrachtwagen all risk verzekeren?
Wat een kromme vergelijkingen trekken mensen toch vaak :')

Bovendien lijkt tellen niet je sterkste punt :')
2800 naar 3600 is 800 euro en geen 1000 euro.
Maar van 0 is het plots maat 3500 tot je aan 3600 komt... :j
En is de vrachtwagen van meneer plots 250 duizend waard ipv 25 duizend :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:03

Voor brandschade hoef je jezelf helemaal niet all risk te verzekeren. Beperkt casco is al voldoende. En gezien hij aangeeft dat het een duur ding is en er zelfs al flink aan geklust is, vind ik het echt erg dom dat er niet een paar euro meer uitgegeven is aan een beperkt casco (wa plus).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:07

Iris82 schreef:
Voor brandschade hoef je jezelf helemaal niet all risk te verzekeren. Beperkt casco is al voldoende. En gezien hij aangeeft dat het een duur ding is en er zelfs al flink aan geklust is, vind ik het echt erg dom dat er niet een paar euro meer uitgegeven is aan een beperkt casco (wa plus).

Maar wie zegt dat hij niet beperkt casco verzekerd is?
Hij heeft misschien niet de mogelijkheid te wachten tot de verzekering het onderzoek afgerond heeft en eindelijk uitbetaald?
Bovendien is niet hij de crowdfunding gestart hé...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:54

Iris82 schreef:

Tenzij het vandalisme is (bewust in de brand gestoken door iemand) dan ben je daarvoor niet verzekerd met WA+.