Algemeen

DELFT - De veewagen van koetsier Toon Paap ging vorige week in vlammen op. Vrijwilligers van zijn Stalhouderij Delftse Hout zijn een inzamelingsactie gestart voor de 72-jarige Delftenaar, om hem aan een nieuwe bus te helpen. Inmiddels staat de teller op 10.000 euro, maar Toon heeft meer geld nodig. "Dit is niet zo 1, 2, 3, op te lossen."
Vorige week dinsdag stond de veewagen amper vier uur op het terrein van Toons stalhouderij geparkeerd, toen er 's nachts brand uitbrak. Daardoor was het bekende gezicht in Delft zijn cruciale vervoersmiddel in één klap kwijt, wat essentieel is voor het vervoeren van zijn paarden.
Vrijwilligers besloten gelijk in actie te komen en startten een crowdfundingsactie. De teller staat inmiddels op bijna 10.000 euro, maar dat is nog lang niet genoeg om een nieuwe veewagen aan te schaffen, stelt de aangeslagen Toon. "Ik zit nu naar vrachtwagens te kijken, maar die kosten 25.000 euro", zegt hij.
Bovenop dat bedrag komt nog btw én moet Toon de vrachtwagen naar alle waarschijnlijkheid flink verbouwen. "Ik had in de vrachtwagen namelijk net een nieuw instrumentarium ingemaakt, met bedden en een keukentje", vertelt hij in het radioprogramma Menno in de Middag van Omroep West.
Daarnaast spelen de nieuwe milieuregels die vanaf 1 januari volgend jaar gelden een rol. Vervuilende vrachtwagens zijn dan niet meer welkom in het centrum van Delft, waardoor diverse modellen bij voorbaat afvallen.
De brand die de veewagen volledig verwoestte, is volgens Toon aangestoken. De politie is naar aanleiding van de brand een onderzoek gestart. "Ik hoorde van een vrouw dat een huis en een aantal andere paardenstallen onlangs ook is aangestoken. Ik weet niet wat deze mensen bezielt, maar ze veroorzaken zo verschrikkelijk veel schade. Dit is niet zo 1, 2, 3, op te lossen. Gelukkig neemt de politie het hoog op."
"Je kunt dus niet zoveel, omdat we in die energietransitie zitten. Het komt allemaal heel slecht uit", vervolgt Toon, die als koetsier vaak ritjes door het centrum van Delft rijdt en zich inzet als vrijwilliger om dak-, thuislozen en gehandicapten te helpen.
Behalve de vrachtwagen verloor Toon nog veel meer. "Mijn telefoon, bankpasjes en centjes zijn weg", zegt hij. Tot overmaat van ramp moest hij een van zijn acht paarden vlak voor de brand uitbrak, laten inslapen. "Hij had een maagzweer, iets dat maar zeldzaam voorkomt. Ik ben alles kwijt."
Toon is dankbaar dat de vrijwilligers van zijn stalbedrijf er alles aan doen om hem een nieuwe vrachtwagen te bezorgen met het bedrag dat tot nu toe is ingezameld. "Veel mensen hebben het beste met me voor, maar uiteindelijk ben ik het die het moet doen", besluit de 72-jarige Delftenaar.
De mensen die doneren, laten mooie berichten achter voor Toon. "Never give up, Toon", schrijft een van de donateurs. "Sterkte Toon, en hopelijk snel weer een nieuwe bak", zegt een ander. Nog iemand zegt: "op goede hoop dat er snel weer een wagen komt en het goed komt met alle paarden".
Op de website van Omroep West zijn foto's en een filmpje te zien.