Algemeen

De man die tienduizenden euro's van De Kruidhof in Buitenpost zou hebben weggesluisd, lichtte eerder mensen op. Dat zeggen personen die in 2010 met hem in contact kwamen. "Ongelooflijk. Hij kwam zo betrouwbaar over."
Hij had grootse plannen, een zorgmanege in het Noord-Brabantse Baarle-Nassau. In eerste instantie kwam die er ook. Maar na niet al te lange tijd was de vogel gevlogen en liet hij de mensen in verwarring achter. Het gaat hier om de man die de botanische tuin De Kruidhof onlangs zou hebben bedonderd. Volgens de verhalen op internet liet hij een spoor van vernieling achter. Enkele mensen die eerder met hem te maken kregen, doen een boekje open.
Mensen met beperking
In 2010 besteedde TROS Opgelicht aandacht aan de vermeende oplichter. Hij zette in dat jaar zorgboerderij de Amidahoeve op. Dat was een zorgmanege waar mensen met een fysieke of mentale beperking in contact konden komen met paarden.
Een echtpaar dat een koetsenmakerij runde, vertelt erover. "Hij zei dat hij een hippisch centrum wilde opzetten. Wij maakten onder andere huifbedden en knielwagens. Die bestelde hij bij ons."
Eerder had hij een demomodel van een huifbed in bruikleen gekregen. De bestelde exemplaren moesten nog worden gemaakt. "Daar zou ik pas mee beginnen als ik de aanbetaling binnen zou krijgen. Maar dat duurde en duurde maar", vertelt het stel dat liever anoniem blijft. De namen zijn bij de redactie bekend. Van de bedrijfsleider hoorden ze na een tijdje dat het niet in de haak was. Zo was er iemand in loondienst genomen, maar die kreeg niet uitbetaald. "De bedrijfsleider waarschuwde ons, want zij vertrouwde die man niet." Ze wilden het demomodel er toen zo snel mogelijk weg hebben, maar konden niet meteen komen. De bedrijfsleider heeft toen het huifbed bij een boer, die in dezelfde straat woonde, op het erf gezet. Daar konden ze het de volgende dag ophalen.
De man was volgens de twee heel wat van plan. En dat geloofden ze in eerste instantie ook. "Het is ongelooflijk. Hij kwam heel betrouwbaar over. De gesprekken waren zo leuk." Maar hij bleek een masker te dragen. De aanbetaling kwam nooit, en de man was met de noorderzon vertrokken. "Gelukkig hebben wij er geen financiële schade aan overgehouden. Maar we hoorden later ook andere verhalen, waarbij niet iedereen er zo goed vanaf kwam." Het echtpaar volgde hem de tijd daarna nog even. "We lazen dat hij in de Achterhoek actief was, en nu dus ook weer in Buitenpost. Die vent is zo gehaaid. Het is ongelooflijk dat hij dit veertien jaar later nog steeds doet."
Paardenhandel
De twee waren niet de enigen die toen met de man van doen kregen. Hij zocht namelijk ook contact met een paardenhandelaar, die eveneens samenwerkte met de Amidahoeve. "Het was een man in nette kleding die heel rustig zijn verhaal vertelde", zegt de handelaar, die anoniem wil blijven (ook zijn naam is bij Omrop Fryslân bekend). De man wilde enkele paarden kopen voor de Amidahoeve.
In de paardenhandel is het gebruikelijk dat de mogelijke koper twee weken bedenktijd heeft. "Ik vermoed dat hij die paarden wilde krijgen, om ze vervolgens binnen die twee weken weer te verkopen. Waarschijnlijk hoopte hij dat ik de eigendomspapieren erbij zou doen. Maar dat deed ik niet", vertelt hij. "Volgens mij was hij niet zo thuis in deze wereld."
Terwijl de paarden bij de Amidahoeve stonden, zette de man ze in de verkoop. "Dat werd me namelijk verteld door andere handelaren. Hij wilde ze van de hand doen zonder papieren, want de paspoorten had hij niet. En dat is in deze handel heel raar."
Argwaan
De handelswijze wekte argwaan. Toen het niet mogelijk bleek om de man te spreken, wist de paardenverkoper genoeg. Hij startte meteen de vrachtwagen en reed naar de Amidahoeve.
"We zijn gewoon de poort doorgereden en hebben alle paarden ingeladen", zegt hij. "En gelukkig maar, want naderhand hoorden we dat hij niet te vertrouwen bleek."
Goede babbel
Paul Logemann uit Leeuwarden is strafrechtadvocaat en gespecialiseerd in fraudezaken. Hij behandelt geregeld zaken met bedriegers. "Zulke mensen dichten vaak het ene gat na het andere."
"Ze komen betrouwbaar over, hebben een goede babbel. Dat is hun sterke punt, contact maken met anderen", zegt Logemann.
"Meestal zijn ze sociaalvaardig. 'Hij heeft het goede met me voor', denken mensen vervolgens. En daar zijn velen ontvankelijk voor." Vervolgens ontstaat er een vertrouwensband. En zo weten fraudeurs mensen voor zich te winnen en hen uiteindelijk slachtoffer te maken. "Ze gaan steeds een stapje verder. Last van gewetensbezwaren hebben ze zelden. Vaak komt er een stukje narcisme bij kijken en hebben oplichters een gebrekkige gewetensontwikkeling."
Logemann vertelt dat dader, naast het krijgen van een straf, ook een vordering kan wachten. Dan moeten ze het bedrag terugbetalen dat ze een persoon of bedrijf hebben ontnomen.
Niet terug te vinden
"In dat geval start een incassoprocedure. Het slachtoffer wordt zodoende schadeloos gesteld. Als de dader ook maar enig vermogen heeft, dan wordt dat bedrag gevorderd."
De daders zijn volgens de advocaat niet terug te vinden in een computersysteem.
Logemann zegt dat de kans groot is dat de persoon in kwestie doorgaat met de vermeende praktijken. "Het is heel hardnekkig. Ze vallen meestal terug in oude patronen", zegt de advocaat. "Ondanks de ellende die ze veroorzaken."
Op de website van Omrop Fryslân is een filmpje te zien.