Amazone Rixt van der Horst blijft dromen van paralympisch goud

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Amazone Rixt van der Horst blijft dromen van paralympisch goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 20:55

Omrop Fryslân
Sport

Rixt van der Horst in Parijs. Foto: © FEI/Liz Gregg

Een gouden medaille op de Paralympics blijft voorlopig een droom voor amazone Rixt van der Horst uit Grou. De teller staat na drie deelnames op zes zilveren en twee bronzen medailles.

De kür op muziek was voor Van der Horst met haar paard Royal Fonq de laatste kans op de hoogste trede van het erepodium. Met een score van 83,007%, een persoonlijk record, leverde ze een topprestatie. De score leek lang goed voor goud, maar het werd uiteindelijk weer zilver. Na individueel zilver en teamzilver, haar derde zilveren paralympische medaille. "Ik heb nog geen gouden medaille en had gehoopt daar in Parijs verandering in te brengen", blikt Van der Horst terug. "Ik kwam hier voor goud. Het is zuur, we zaten er zo dichtbij. Toch mogen wij ook trots zijn op dit resultaat."

Rebecca Hart
Van der Horst moest deze Paralympics drie keer haar meerdere erkennen in Rebecca Hart. De Amerikaanse en haar paard Floratina scoorden 83,534% en wonnen daarmee, na individueel goud en teamgoud, nu ook het kürgoud. Van der Horst: "mijn doel was om haar te verslaan, en ik weet ook dat het kan. In haar proef was ik vreselijk zenuwachtig. Je ziet geen tussenscores, dus je moet echt wachten tot het einde. Toen duurde het ook nog een eeuwigheid voor ons gevoel, voordat haar score bekend werd. Dat was echt zenuwslopend."

Royal Fonq
Van der Horst vormt met haar paard Royal Fonq nog maar sinds acht maanden een combinatie. En dan drie keer op de een na hoogste stap van het podium is bijzonder knap. Helemaal ontevreden kijkt ze daarom ook niet terug op deze Spelen: "ik ben ontzettend trots op mijn paard, hij is voor mij de winnaar."

"Toen ik hem voor het eerst zag, was het liefde op het eerste gezicht. Ik heb het idee dat we nog maar net zijn begonnen. Er zit nog zoveel meer in ons als combinatie. Ik kijk uit naar de toekomst, we kunnen nog groeien, dus we gaan zeker door naar de volgende Spelen over vier jaar in Amerika."