Belgisch olympisch teampaard eventing test positief op doping

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Belgisch olympisch teampaard eventing test positief op doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-24 20:50

Bokt Nieuwsredactie
Sport
Ingezonden door meerdere Bokkers

Tine Magnus en Dia van het Lichterveld Z tijdens de Olympische Spelen in Parijs 2024. Foto: © FEI/Benjamin Clark

Dia van het Lichterveld Z, het paard van de Belgische olympische eventingamazone Tine Magnus, testte tijdens de Olympische Spelen in Parijs positief op trazodon. Dit wordt bij mensen gebruikt als antidepressivum, maar het heeft ook een kalmerend effect. Trazodon staat op de lijst van verboden middelen van de FEI.

Twee maanden geschorst
Als gevolg van deze positieve test, raakt het Belgische team (Tine Magnus, Lara de Liedekerke-Meier en Karin Donckers) haar vierde plaats kwijt. Daarnaast zijn Magnus en haar paard Dia voor twee maanden geschorst door de FEI, terwijl hun testresultaten worden onderzocht.

Als Tine Magnus door de FEI schuldig wordt bevonden, kan ze een schorsing van twee jaar krijgen.

Verbaasd
Tine Magnus is heel verbaasd over de positieve dopingtest. "Met de grootste verbazing en verdriet heb ik kennis genomen van een positief dopingresultaat bij mijn paard. Samen met de Belgische Ruitersportfederatie en mijn team gaan we op zoek naar de oorzaak van dit ook voor mij verrassende resultaat. "Ik verzeker jullie dat ik of iemand van mijn team nooit enige vorm van doping gebruikt hebben. Ik ben een sportvrouw die eerlijkheid hoog in het vaandel draagt en zal er alles aan doen om dat te bewijzen", schrijft de 32-jarige amazone op Instagram.

Ook de Belgische Ruitersportfederatie geeft aan 'erg verrast' te zijn. "Hoewel alle paarden op voorhand getest werden, er alles aan gedaan werd om precies dit te vermijden, staan we nu jammer genoeg voor deze situatie, die een impact op het hele team. We zoeken opheldering en analyseren de feiten. We willen alle details kennen en vissen samen met Tine uit wat er precies gebeurd kan zijn."

Gebruikte bronnen:

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Belgisch olympisch teampaard eventing test positief op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 07:53

Weer een groom die in de stal geplast heeft?

*Burp*

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:44

_San87_ schreef:
Weer een groom die in de stal geplast heeft?

:D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie