Staatsbosbeheer: Mijd boswachterij Gieten-Borger & het Dwingelderveld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Staatsbosbeheer: Mijd boswachterij Gieten-Borger & het Dwingelderveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 18:33

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Wie de komende tijd wil wandelen in boswachterij Gieten-Borger of het Dwingelderveld, kan beter een andere locatie kiezen. Staatsbosbeheer is nog altijd bezig met het opruimen van omgevallen bomen en loshangende takken als gevolg van de storm van anderhalve week geleden. "Het is een behoorlijke klus, misschien wel meer dan we hadden gedacht en gehoopt", vertelt boswachter Linde Veldhoen van Staatsbosbeheer.

Op die bewuste zaterdagavond 24 augustus ging het flink tekeer, met flinke wind en regenval. Staatsbosbeheer schatte begin vorige week dat tegen de tweehonderd bomen sneuvelden door het extreme weer. "In het bosgebied bij het Dwingelderveld - ten noorden van de Spierigerweg - is het echt wel een grote ravage. En bij de boswachterij Gieten-Borger en alles daartussen. Ik denk dat dit wel de plekken zijn waar we nog steeds bezig zijn met het opruimen."

Paden zijn gevaarlijk
Die plekken mijden is het beste, constateert Veldhoen. "Of je nou op de fiets bent, op het paard of met de menkar: alle paden zijn nog heel gevaarlijk. Dringend verzoek om daar niet te recreëren." Er zijn tijdelijke afzettingen geplaatst op plekken waar Staatsbosbeheer aan het werk is. Maar ook als die er niet staan, is de oproep om het gebied te mijden. Er hangen posters om mensen daarop te wijzen.
Er zijn ook plekken in de genoemde bossen waar niets meer op de grond ligt, maar nog wel takken hangen, die zomaar kunnen vallen. "Maandag ging het nog even los met fikse buien. Er hangen nog veel takken hoog in de bomen, die zie je niet direct. Ook hangen er nog veel takken los, dat maakt het heel gevaarlijk. Ook als het rustig weer is. Het blijft nog even spannend."

Boswachterij Gieten-Borger zal waarschijnlijk de tweede helft van september weer vrij toegankelijk zijn. Voor het Dwingelderveld zal het nog de hele maand september gaan duren voordat alles opgeruimd is. "Als de bladeren weer mooi kleuren van de herfst, dan hopen we dat iedereen er weer welkom is. Maar voorlopig nog even wachten dus."

Wintu

Re: Staatsbosbeheer: Mijdt boswachterij Gieten-Borger & het Dwingelderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:38

Ik geloof er geen zak van..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:40

Mijn vaste wandelroute door anserdennen = onderdeel dwingelerveld vanmorgen was omlopen en andere route kiezen ivm hele bomen nog over pad + die ene Y tak die boven pad hangt op andere dikke tak ...
Het is echt een bende nog.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:42

Wintu schreef:

Ik dacht ook, oh dit zal wel over de wolf gaan. :')

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:42

Wintu schreef:

Nu met foto ook niet? Ik werk niet voor SBB of NM, heb wel regelmatig goed contact. Gieten-Borger is niet mijn gebied maar Dwingeloo is een chaos.
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:50

Wintu schreef:

Dan ga je daar toch lekker wandelen, vooral wanneer het een beetje waait !

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:03

Wintu schreef:

Ik ben er vorige week geweest... het is echt een slagveld daar op vele paden. Helpt dit?

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:16

Waar ik rij (Gieten-Borger) kun je over de paden prima rijden.
Ik denk ook aan de wolf. Zag laatst een schattig vossen welpje. Dacht ik. Op het MTB pad. Vroeg me later af of het een vosje was.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:17

Misschien moeten ze de bomen laten liggen en de tussenstukken er uit zagen, zo dat het pad door loopt. Doen ze elders ook. Bomen vallen, dat is natuur. Daar zijn ze toch zo van?
Nu moeten ze de natuur eerst opruimen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:22

Zijn ze al op gang geweest met de kettingzaag?

Ze zijn in ieder geval niet bang voor bosbrand. Er kan geen brandweer auto langs.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:23

tienus63 schreef:

Ze zijn in ieder geval niet bang voor bosbrand. Er kan geen brandweer auto langs.

Ze nemen rustig de tijd in ieder geval..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:46

Wintu schreef:
tienus63 schreef:

Als er 3 bomen als mikado in elkaar hangen op een smal pad waar je geen grote machine kan gebruiken heb je een probleem. Zulke door elkaar verstrengelde soms onder spanning staande bomen heten ook wel widowmakers. Zet je daar zonder kennis een kettingzaag in, kan die boom wel eens heel hard jouw kant op komen, vandaar de naam.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:58

Wintu schreef:
tienus63 schreef:

Vorige week waren ze zeker op verschillende plekken bezig met de kettingzaag/opruimen. Uiteraard eerst op de grote paden ivm evt noodgevallen. Maar er lag echt onvoorstelbaar veel.
Ik vraag me af vanwaar je kritische toon..

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:14

Wintu schreef:
tienus63 schreef:

Ja? Dat denk je of dat weet je? Ik wéét namelijk dat de (fiets)paden en wegen inmiddels weer vrij gemaakt zijn :j

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:34

Wintu schreef:

Ik kan bevestigen als inwoner van Drenthe dat we een korte maar vrij heftige storm hebben gehad. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Op den duur kwam er vrij kort maar een heel sterke wind wat net leek alsof het alles naar beneden drukte.

Nu woon ik dan in een stad in Drenthe ,en was daar minder schade als in de natuurgebieden maar overal liggen nog
steeds enorm veel bomen om. Vanaf de snelweg al te zien.

En ook nu vallen er nog dagelijks beste takken uit de bomen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:36

Olympia96 schreef:
Waar ik rij (Gieten-Borger) kun je over de paden prima rijden.
Ik denk ook aan de wolf. Zag laatst een schattig vossen welpje. Dacht ik. Op het MTB pad. Vroeg me later af of het een vosje was.

De mtb paden daar hebben ook enorm veel schade trouwens. Is nu ook afgeraden om te fietsen. Met alle vallende takken zou ik het nu ook niet willen.

Ik ben eerder bang om mijn leenfiets te beschadigen met al die zooi wat er nu ligt, dan om een wolf tegen te komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:41

Wintu schreef:
tienus63 schreef:

Je dacht dat zoveel bomen binnen een weekje wel zijn opgeruimd? :=
Dat kan echt wel weken duren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:43

tamary schreef:
Als er 3 bomen als mikado in elkaar hangen op een smal pad waar je geen grote machine kan gebruiken heb je een probleem. Zulke door elkaar verstrengelde soms onder spanning staande bomen heten ook wel widowmakers. Zet je daar zonder kennis een kettingzaag in, kan die boom wel eens heel hard jouw kant op komen, vandaar de naam.

Ik neem aan dat ze daar mensen neer zetten met verstand van zaken..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:45

Fudge schreef:
Vorige week waren ze zeker op verschillende plekken bezig met de kettingzaag/opruimen. Uiteraard eerst op de grote paden ivm evt noodgevallen. Maar er lag echt onvoorstelbaar veel.
Ik vraag me af vanwaar je kritische toon..

Omdat men constant van zich laat horen, dat men zo graag weer meer natuur wil, maar constant de natuur staat op te ruimen. Dat wanneer het ze uitkomt het natuur is en wanneer ze het niet uit komt niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:47

Zebrastreep schreef:
Wintu schreef:

Ik kan bevestigen als inwoner van Drenthe dat we een korte maar vrij heftige storm hebben gehad. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Op den duur kwam er vrij kort maar een heel sterke wind wat net leek alsof het alles naar beneden drukte.

Nu woon ik dan in een stad in Drenthe ,en was daar minder schade als in de natuurgebieden maar overal liggen nog
steeds enorm veel bomen om. Vanaf de snelweg al te zien.

En ook nu vallen er nog dagelijks beste takken uit de bomen.

Ik woon in een natuurgebied in Drenthe, waar ze bomen laten liggen en het pad vrijmaken, meer niet, ivm met verwildering.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:49

Cayenne schreef:
Wintu schreef:

Je dacht dat zoveel bomen binnen een weekje wel zijn opgeruimd? :=
Dat kan echt wel weken duren.

Waarom bomen opruimen, is natuur toch, willen ze toch aldoor, zaag het pad vrij zou ik zou zeggen. Paarden en vee in een gebied zetten, want we willen natuur, maar omgevallen bomen gaan we opruimen, waarom? Kunnen ze hout van zagen en dat levert geld op. Heeft helemaal niks met natuur te maken, maar met een verdienmodel. SBB heeft hier alle geloofwaardigheid verloren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:58

Wintu schreef:
Wintu schreef:

Ik woon in een natuurgebied in Drenthe, waar ze bomen laten liggen en het pad vrijmaken, meer niet, ivm met verwildering.

Het ligt er maar net aan wie de beheerder / eigenaar is van het terrein en zijn visie op de manier van handelen met omgevallen bomen.

Geen onderhoud betekend echter wel dat er ook minder gewandeld , gefietst of paardgereden kan worden zonder veilige paden.

Het ene natuurgebied is ook erger getroffen dan het andere. Bij Dwingeloo en bijvoorbeeld Gieten zijn stormen altijd wat heftiger. Gieten bijvoorbeeld omdat het op de hondsrug ligt , als daar een bui overtrekt er vaak meer water valt en ook vaak meer schade is dan dat je andere dorpen neemt buiten de hondsrug.

Als je ook inwoner bent van Drenthe verbaast het mij enigsinds dat je er niks van gelooft als je het met je eigen ogen kunt zien...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:00

Wintu schreef:
Waarom bomen opruimen, is natuur toch, willen ze toch aldoor, zaag het pad vrij zou ik zou zeggen. Paarden en vee in een gebied zetten, want we willen natuur, maar omgevallen bomen gaan we opruimen, waarom? Kunnen ze hout van zagen en dat levert geld op. Heeft helemaal niks met natuur te maken, maar met een verdienmodel. SBB heeft hier alle geloofwaardigheid verloren.

Wat doe je zuur?
Ze willen het bos veilig maken en dus een deel opruimen. Natuurlijk ruimen ze niet alles op maar wel bomen die op omvallen staan.
Niet zo tof als er mensen in het bos doodgaan door een boom op hun kop.

Was een paar jaar terug in Leersum ook, valwind geweest en dan zijn ze wel even bezig met het bos weer veilig maken voor bezoekers.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:29

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:51

Wintu schreef:

Je hebt zeker alleen de titel gelezen? _O-