Den Treek gaat ruiters en mountainbikers compenseren voor afsluiting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Den Treek gaat ruiters en mountainbikers compenseren voor afsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 18:30

RTV Utrecht
Algemeen

Een ruiter op landgoed Den Treek. Foto: Marlies Trap Fotografie

Leusden - Landgoed Den Treek bij Leusden gaat mountainbikers en ruiters compenseren die wekenlang hun routes moesten aanpassen, omdat het recreatie- en natuurgebied was afgesloten na enkele incidenten met wolven. In een nieuwsbrief meldt het landgoed dat mountainbikers en ruiters die nu een jaarvignet of ruiterpenning hebben, volgend jaar bij aankoop 20 procent korting krijgen.

Het jaarvignet voor mountainbikers kost nu 25 euro. Ruiters betalen 100 euro voor een jaarpenning. Den Treek was via een door de burgemeester van Leusden afgegeven noodbevel deels gesloten van 18 juli tot en met 1 september na enkele incidenten op het landgoed. Eerst werd een hondje meegenomen en er was een incident met een 5-jarig meisje. Volgens de bso-directeur en vader is ze door een wolf gebeten. De gemeente Leusden gaat de schade inventariseren die ondernemers en andere partijen hebben geleden door het deels afsluiten van Den Treek.

Burgemeester en wethouders van Leusden hebben in een brief aan de gemeenteraad gemeld in gesprek te zijn met het Rijk en de provincie Utrecht over het compenseren van de schade. Volgens het dagelijks gemeentebestuur was de noodzaak tot het uitvaardigen van een noodbevel het gevolg van het uitblijven van oplossingen van de provincie en het Rijk voor de aanpak van de wolf.

Daarom vindt de gemeente dat ze niet alleen moet opdraaien voor de kosten en schade die het gevolg zijn van het deels afsluiten van Den Treek. Vorige week schreef staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) in een brief, dat hij - vanwege precedentwerking - de gemeente Leusden niet financieel kan ondersteunen "bij compensatie van een eventueel nadeel".

MyChoice

Re: Den Treek gaat ruiters en mountainbikers compenseren voor afsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:05

Want we willen heel graag tussen de steeds groter wordende roedels rijden, met het risico dat je achterna gezeten wordt of erger. Nee, laat die penning voor Den Treek maar lekker zitten.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:06

Precies mijn gedachte. :o

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:19

Vind het wel goed dat de gemeente het gaat proberen te verhalen bij het Rijk. Allemaal leuk en aardig die wolf maar voor een drukbevolkt land als Nederland is het mijn inziens geen geschikt wild dier... Als we per se terug moeten naar de wolf omdat die hier vroeger ook geleefd heeft zal de bevolkingsdichtheid ook een flink eind terug moeten maar dat schijnen ze in Den Haag (en een deel van de bevolking) niet te begrijpen.
En voor iedereen die roept welke maatregelen we zouden kunnen nemen om ons vee te beschermen: die wolven klimmen hier overal over heen. Geen schaap die hier veilig buiten kan staan, idem met de pony's en de veulens. Die maatregelen zijn gewoon weg niet helpend.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:04

Ze kunnen beter andere maatregelen nemen ter compensatie, zodat de veiligheid terugkeert. Maargoed dat mag weer niet van de “overheid” :=

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:02

Ik neem volgend jaar ook geen penning af zolang de wolf hier aanwezig is

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:28

Vandaag weer in het voorheen afgesloten gebied van Den Treek gereden. Niets gemerkt.
Die wolven lopen op de hele Utrechtse Heuvelrug, dus geen penning van Den Treek kopen en dat stuk vermijden heeft toch geen zin. Evenals de Veluwe, waar hele roedels lopen en waar ik ook regelmatig kom. Ts meer een keuze tussen blijven buiten rijden of niet, een gebied mijden gaat echt niet werken op den duur.

Het lastigste vind ik de paarden in de wei houden. Ook hier bezoek vd wolf, tot nu toe zonder ellende voor ons alleen schapen zijn er gepakt. Hoe dat in de toekomst gaat... Hopelijk komt er landelijk beleid, dat heeft het gedoe hier wel in gang gezet idg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 02:12

Smotz schreef:
Vandaag weer in het voorheen afgesloten gebied van Den Treek gereden. Niets gemerkt.
Die wolven lopen op de hele Utrechtse Heuvelrug, dus geen penning van Den Treek kopen en dat stuk vermijden heeft toch geen zin. Evenals de Veluwe, waar hele roedels lopen en waar ik ook regelmatig kom. Ts meer een keuze tussen blijven buiten rijden of niet, een gebied mijden gaat echt niet werken op den duur.

Het lastigste vind ik de paarden in de wei houden. Ook hier bezoek vd wolf, tot nu toe zonder ellende voor ons alleen schapen zijn er gepakt. Hoe dat in de toekomst gaat... Hopelijk komt er landelijk beleid, dat heeft het gedoe hier wel in gang gezet idg.

Lekker makkelijk gezegd als je niet aan Den Treek staat en een trailer tot je beschikking hebt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 06:44

Ze geeft juist aan dat naar andere gebieden in de buurt gaan (Veluwe is echt niet op stap afstand) niet zoveel toevoegt omdat overal wolven zitten in de omgeving (en dat klopt) dus ik snap jouw reactie niet helemaal. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 07:47

Heel goed dat ze de schade willen gaan verhalen op het rijk. Dan dringt er misschien eindelijk iets door.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:06

Slimme zet van het landgoed om korting te geven op de volgende penning, nu veel mensen inderdaad terughoudend zijn met het kopen van een penning voor volgend jaar. Maar snap dat het voor veel ruiters juist vervelend is, zij willen natuurlijk liever een compensatie voor dit jaar.

Het is voor iedereen een lastige situatie, ik ben erg benieuwd hoe het verder zal gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:22

Ik had het netter gevonden als ze geld retour kregen over 2024. Omdat ook een heel aantal mensen (zeker paardeneigenaren) geen nieuwe penning willen kopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:56

Als de zogenaamde wolf deskundigen mag geloven is de kans groot dat er volgend jaar weer een nest komt in dezelfde omgeving, dus ik kan me voorstellen dat er een drempel zit op het aanschaffen van een nieuwe penning.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:04

Was ook netter geweest, had zelf enorm gebaald van deze ‘korting’ als ik dit jaar een penning had gehad. Twijfel nu zelfs al om er te gaan fietsen, nu het weer open is.. Maar dat neemt niet weg dat ik wel snap dat ze het zo doen..
Ze balen zelf ook enorm van die wolf, waren het totaal niet eens met de afsluiting. Dus tja, we gaan zien hoe het loopt.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:12

@Onali: ik had erbij moeten zetten dat ik vanaf mijn stal ook in wolvengebied rij. 500 meter vanaf ons weiland zijn al een aantal keer schapen gepakt ook.
Dus het maakt voor mij niet uit, of ik nu vanaf stal de Utrechtse Heuvelrug op ga of de trailer pak naar de Treek bijvoorbeeld. De ene keer is paard gespannen in Noordhout, dan weer bij Leersum of vanaf stal. Gelukkig vaker niet als wel.
Dus ik bedoelde dat een penning niet kopen/Den Treek ontwijken (als je dat al kan idd) het probleem niet oplost helaas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:59

SusanH schreef:
Ik had het netter gevonden als ze geld retour kregen over 2024. Omdat ook een heel aantal mensen (zeker paardeneigenaren) geen nieuwe penning willen kopen.

Vind ik ook.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:33

Ze hadden beter 2024 financieel kunnen compenseren