Sport

Rixt van der Horst zit door een spasme in een rolstoel, maar door haar paard draait zij volop mee in de maatschappij. Nu gaat de amazone voor de derde keer naar de Paralympische Spelen. "Als ik op het paard zit, voelt het alsof ik er weer helemaal bij hoor", zegt Rixt van der Horst terwijl ze op een stal in Limburg naar haar paard Eisma's Royal Fonq kijkt. Het dier krijgt eten van de amazone. "Door Fonq voel ik me gelukkig."
Door een tekort aan zuurstof bij haar geboorte liep Rixt van der Horst uit Grou een spasme op. Zij loopt moeilijk, kan niet lang staan en zit vooral in een rolstoel. Maar als klein meisje pakt ze het paardrijden op. "Ik wilde graag wat doen en dit was dus nog een optie om te sporten. Toen kwam ik erachter dat het ook nog eens goed ging. Dat was helemaal mooi."
Van der Horst is inmiddels verhuisd naar Brabant en traint in Limburg. Dit jaar voor het eerst met Fonq en dat bevalt haar prima. "Het is een heel fijn paard, die geduld heeft. Dat is belangrijk." Naast Van der Horst komt Lynn Dohmen staan, die de boks inloopt en Fonq een halster om doet. Het is warm in Limburg en met temperaturen boven de 30 graden wordt er niet meer volop getraind.
Toch moet het paard wel in beweging blijven en dus stapt Dohmen met Fonq de binnenplaats van het complex op. Het stappen met het paard doet Dohmen altijd, want voor Van der Horst is dat lastig. "Het blijft toch een dier. De kans is nihil dat ze ervandoor gaan, want deze zijn wel goed getraind. Maar de kans bestaat natuurlijk altijd een klein beetje."
Dohmen traint nu zo'n drie jaar met Van der Horst en zij is blij met haar. "Rixt doet het ontzettend goed en het is ook een ultieme bekroning dat ze naar de Spelen mag. De trainingen passen we aan haar aan en dan is het mooi dat het iets oplevert. Ik ga mee naar Parijs en ben benieuwd. We gaan altijd voor de medailles."
Het worden de derde Spelen van Van der Horst. Ze won een zilveren en bronzen medaille, maar het goud heeft ze nog niet om de nek gehad. Al wil ze dit keer niet te veel vooruitkijken. "Ik wil gewoon goed rijden en dan zien we het wel. Je moet natuurlijk altijd het beste uit jezelf halen. Dat wil ik echt doen en dan zien we wel welke kleur dat oplevert."