Sport

Het eerste Grand Prix optreden van Tsjêbe fan ‘e Vesta Hoeve Sport Elite (Tsjalke 397 x Dirk 398) in Groot Brittanië op 30 augustus leverde een score op van 68,12%. Samen met amazone Gracie Catling reed de 18-jarige Jeb een kür op muziek. ‘Zijn specialiteiten zijn de piaffe en passage en met muziek maakt Jeb zich nog mooier.’
Eerste Sport Elite, eerste Grand Prix
Tsjêbe verlegt grenzen in Groot Brittanië. Hij was het eerste Friese paard dat Sport Elite werd en heeft de primeur van eerste Friese paard in het land dat zich presenteert in de Grand Prix. Zijn amazone is de bijna 21-jarige Gracie Catling die samen met de ruin doorgroeide naar het hoogste dressuurniveau, waarbij ze in coronatijd stevig aan de galop en de wissels hebben gewerkt. Ze werden eind 2023 kampioen in de Inter I op de Britse kampioenschappen.
Droompaard
Jeb is gefokt door Ruurd Steenbeek en werd na de eerste bezichtiging verkocht naar Groot Brittanië als menpaard. Later kocht Julia, de moeder van Gracie, Jeb toen hij een jaar of zes was. ‘Hij had niet zoveel plezier met het mennen, ik kocht hem om buitenritten mee te maken en dressuur te rijden.’ Door een knie-operatie gingen de teugels over naar dochter Gracie die toen 15 jaar was. ‘Ik reed hem op Z-niveau en Gracie zou ‘m eigenlijk wat in vorm houden’, vertelt Julia. ‘Maar het ging zo goed dat ze hem is blijven rijden. Op mijn 40ste kocht ik mijn grote, zwarte droompaard en hij heeft ons alles gegeven waar we maar van konden dromen en meer.’