WK Vierspannen: enorm aantal van 114 KWPN-ers voor de wagen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

WK Vierspannen: enorm aantal van 114 KWPN-ers voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-24 18:22

KWPN
Sport

Chester Weber, hier op de Nationale Tuigpaardendag in Lunteren 2024. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vier september klinkt in het Hongaarse Szilvásvárad het startsein voor het Wereldkampioenschap Vierspannen. Tot en met 8 september strijden de beste vierspannen uit veertien landen van de wereld om de medailles. In elf teams van de deelnemende landen wordt de kar getrokken door één of meerdere KWPN-ers, vooral tuigpaarden.

De 114 deelnemende KWPN-ers tijdens dit WK zijn onderverdeeld in vijf dressuurpaarden, één Gelders paard, één springpaard en maar liefst 107 paarden zijn als tuigpaard geregistreerd. De Amerikaan, Chester Weber is altijd een groot fan geweest van tuigpaarden. Hij doet aan deze editie van het WK opnieuw mee met een vierspan tuigpaarden, te weten First Edition (Waldemar x Manno, gefokt door G. de Vaan), Julius V (Bocelli x Fabricius, gefokt door G.E. Veenstra), Kadora (Manno x Plain’s Liberator, gefokt door Gebr. Kimenai) en Kasper D (Atleet x Tendens HBC, gefokt door G.J. Dijk).

Fantastisch werk
Chester was met zijn vierspan ook aanwezig op de Nationale Tuigpaarden Dag en daar spraken we als KWPN met hem over zijn voorliefde voor het Nederlandse tuigpaard. “Ik ben een gezegend mens met zulke goede paarden om wedstrijden mee te rijden. Ik ben oprecht heel blij dat de KWPN-fokkers zo goed hun best doen om nog betere paarden te fokken. Ik heb vandaag op dit evenement met verschillende fokkers gesproken. Dat was heel bijzonder; als je de fokker van een paard ontmoet, is het alsof je een deel van iemands ziel ziet. Voor hun is het vaak alsof ze hun ‘kinderen’ na een aantal jaren weer terug zien. Ik hoop dat ik ze trots maak, want dat is een deel van mijn verantwoordelijkheid in Hongarije. Ik heb de fokkers tevens verteld dat zij de laatste decennia fantastisch werk geleverd hebben in de fokkerij. Met name de stap is drastisch verbeterd, maar ook de galop van het Nederlandse Tuigpaard. We krijgen steeds meer paarden, die goed kunnen galopperen en daarbij ook bodem pakken.”

Bij uitstek geschikt
“Mijn paarden zijn hier sinds eind april voor de training. Ik reis zelf veel heen en weer, maar het grootste deel van de tijd ben ik momenteel wel hier. Mijn vierspan liep hun eerste wedstrijd van dit seizoen van 30 april tot 5 mei in het Engelse Windsor. Mijn plan was om ze nog ergens een keer mee naar toe te nemen, zodat ze het terrein af kwamen, de Nationale Tuigpaarden Dag was hiervoor bij uitstek geschikt. Ik was heel blij met hoe ze zich hier lieten zien. Ze waren heel relaxed en blij in de ring. Ik denk dat het heel belangrijk is om de paarden blij en relaxed te houden in aanloop naar een groot kampioenschap. En ja, het blijft zeker een uitdaging om ze allemaal in vorm te houden.”

Onnoemelijk trots
“Dressuur blijft de beste basis voor mijn paarden. Als de dressuurbasis goed is en je ze correct voor elkaar hebt, ze sterk genoeg zijn en de juiste energie hebben, dan kunnen ze iedere wedstrijd aan. In de marathon wil ik geen paard dat als een idioot rond rent en niet controleerbaar is, dat gaat namelijk ook ten koste van de snelheid. Ik ben vooral heel zuinig op ze en wil dat de paarden gretig zijn om op wedstrijd te mogen gaan. Ik laat ze het altijd weten als ze hun werk goed doen. Ik denk dat dit vierspan het vermogen heeft om wereldrecords te breken en dat zowel de fokkers als de sport heel blij mogen zijn met deze tuigpaarden, tegelijkertijd ben ik onnoemelijk trots dat ik degene ben die de leidsels in handen mag houden!”

Hofleverancier
Cizandro blijkt hofleverancier tijdens dit WK Vierspannen. De hengst heeft de teller op dertien nakomelingen staan. Verder behoren Eebert met zes nakomelingen, en Delviro HBC, Torino en Unieko met elk vijf nakomelingen ook tot de topverervers tijdens dit WK vierspannen. Als moedersvader zien we Manno negentien keer terug, Patijn acht keer, Fabricius zeven keer, Waterman zes keer en Vaandrager HBC vijf keer.

WK vierspannen: https://www.kwpn.nl/wkvierspannen2024

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:24

Ik las de titel verkeerd en zag een wagen voor me met 114 paarden ervoor ingespannen :')

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:04

Daenerys schreef:
Ik las de titel verkeerd en zag een wagen voor me met 114 paarden ervoor ingespannen :')

Blij dat ik niet de enige was :+

Julia - Tymen 503 x Wimer 461
Meiske - Eise 489 x Wimer 461

~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:16

Friesfanaat schreef:
Daenerys schreef:

Blij dat ik niet de enige was :+

Check! :Y)

Haarbal

Re: WK Vierspannen: enorm aantal van 114 KWPN-ers voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:38

Ik ook!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:53

Ik dacht dat wordt een wereldrecord :')

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:01

Whahaa ik had dat dus ook, ik was vet teleurgesteld!

Somali en Abessijn cattery Wu Wei
Mijn knappe haflinger Aron EJL ITP 2024

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:58

Het is niet dat jullie verkeerd lezen, maar zo staat het er toch ook gewoon :+

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:05

Foaly schreef:
Het is niet dat jullie verkeerd lezen, maar zo staat het er toch ook gewoon :+

Ze staan alleen niet allemaal tegelijk voor dezelfde wagen :+

ik vroeg mij al af hoe ze dat wilden gaan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:13

Oh ik las de titel wel zoals ie bedoeld was...maar wellicht komt dat omdat ik al zo vaak gehoord heb dat de tuigpaarden zoveel gebruikt worden in de mensport. Wel leuk dat ze zo vertegenwoordigd zijn!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:27

Toch gaaf dat er zon idioot groot percentage van de paarden daar een Nederlandse tintje hebben!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:38

De tuigpaarden zijn volgens mij (ben geen expert) geliefd in de mensport vanwege het altijd willen blijven lopen. Altijd er aan blijven trekken. En ze hebben meestal natuurlijk ook een prachtig front en gangwerk..maakt het makkelijker in de dressuur.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:26

Elisa2 schreef:
De tuigpaarden zijn volgens mij (ben geen expert) geliefd in de mensport vanwege het altijd willen blijven lopen. Altijd er aan blijven trekken. En ze hebben meestal natuurlijk ook een prachtig front en gangwerk..maakt het makkelijker in de dressuur.

Denk maar meer aan goedkoper dan rijpaarden.

Makkelijker trainen omdat ze toch al in front lopen.

Door het gangwerk wat ze hebben maken ze gewoon minder meters met een een pas dan rijpaarden dus niet altijd voordeliger en mijn ervaring is dat ze toch veel meer conditie moeten hebben dan een rijpaard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:34

Minder? Ik dacht altijd meer..heb weleens een Tuiger gereden en licht rijden ging zo ongeveer: staan, staan, zit.

Ik weet niet of goedkoop een rol speelt. Misschien wel, maar bij de andere geliefde rassen voor de marathon zijn de paarden ook niet altijd goedkoop en een goed menpaard is z'n geld sowieso wel waard.

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:28966

Ze zijn wel echt geliefd.

-Kurt Albrecht-

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:10

Ruimte van de passen is nooit te vergelijken met een vlakke gang.

Tuiger kan 2 passen moeten zetten voor een rijpaard er eentje zet.

En een rijpaard in oprichting trainen is veel meer werk als bij een tuiger.

Tuurlijk speelt bij veel rijders een rol.

Of je koopt er 4 voor het geld van 1.

Een rijpaard beetje fatsoenlijk moet je toch aan minimaal 10.000 denken vermoed ik.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:24

Zeja: de prijzen bij de menpaarden liggen anders. Een knap menpaard kost ook zomaar tussen de 10.000 en de 15.000 euro. En deze tuigpaarden zijn wel tuigpaard gefokt maar worden als menpaard gebruikt, met de bijbehorende prijs hoor.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:35

Ja nou dat, de hele goedkope tuigers die je op MP ziet zijn met name paarden met minder maat en kwaliteit of die niet eens beleerd zijn voor de wagen.

Voor het werk onder de man is het ook niet gek dat ze minder waard zijn dan gewone rijpaarden die meer aanleg hebben voor dressuur/springsport. Maar als ik prijzen in de tuiger groepen op fb zie zijn ze als menpaarden zeker niet goedkoop ;)

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:56

Dat dacht ik ook..goede men paarden zijn sowieso prijzig. Maar wellicht als ze ze zelf betuigen, snap dan wel dat ze goedkoper zijn.

Imo maakt een TP in ieder geval grotere passen dan een rijpaard. Maar natuurlijk wel met meer schoudervrijheid en knie actie. Al zie ik bij de TP die voor de mensport getraind worden wel minder extreme gangen ook.

-Kurt Albrecht-

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:18

Ah vandaar dus dat eerst de sneldraf en daarna de stap uit de trajecten gehaald zijn omdat de tuigers die altijd met gemak konden halen.

En vandaar ook dat tegenwoordig de trajecten niks meer voorstellen en maar een klein opwarm rondje is in plaatst van 5 trajecten.
En alsnog zijn veel van de paarden kapot en bezweet voor ze bij de hindernissen aankomen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie