Paardeneigenaren bang na nieuwe schuurbrand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paardeneigenaren bang na nieuwe schuurbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-24 17:52

Omroep West
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

RIJSWIJK - 'Ik ben heel bang dat het weer gebeurt, maar dan bij mij.' De nieuwe schuurbrand aan het Jaagpad in Rijswijk hakt er in bij de eigenaren van de paarden, zoals Colinda Tames. 'Het is ons paradijsje en dat wordt teniet gedaan.'

Woensdagavond breekt er brand uit in de schuur van Linda Kooijman. Een omstander ziet de brand en doet het hek van de schuur open. Hierdoor kunnen de paarden de wei in vluchten. 'Ze zijn gelukkig ongedeerd gebleven, maar het is een heftige nacht geweest', vertelt Linda.

Het is de tweede keer in korte tijd dat er brand uitbreekt in een paardenstal aan het Jaagpad. Op 2 juni gaat de schuur van Nicolette Kuster ook al in vlammen op. 'Het was een loopstal, want een van de paarden kan ik door een aandoening niet opsluiten. Dat is hun redding geweest', vertelt ze.

Het is een zware tijd geweest, vertelt ze. 'Je gaat eerst op de automatische piloot, want er komt zoveel op je af. Iedereen wil je helpen, maar je weet zelf het beste wat je paarden nodig hebben.' 'Ik zit hier al 32 jaar. Dat maakt het ook extra emotioneel. Je hebt hier iets opgebouwd en wat er nu staat, is niet je eigen stal. Dat komt wel, maar nu is het niet mijn stal.' Of de branden allebei zijn aangestoken, wordt nog onderzocht, maar voor de vrouwen is er geen twijfel over mogelijk. 'De politie heeft geen sporen kunnen vinden, maar het moet haast wel zijn aangestoken', vertelt Linda.

Twee ploffen gehoord
Bij haar buurvrouw zijn lachgasflessen gevonden. 'Het is duidelijk aangestoken', vult Nicolette aan. 'Mensen hebben ook twee ploffen gehoord. Er is hier een pyromaan actief. Dat kan gewoon niet anders.'

Het zorgt ervoor dat de angst groot is. 'Ik heb ook een houten stal, dus ik ben heel bang dat het weer gebeurt, maar dan bij mij', zegt Colinda, die ook een paardenstal aan het Jaagpad heeft. 'Het moet gewoon een gek zijn. Brandstichting is natuurlijk nooit goed, maar betrek er geen dieren bij. Of mensen. Dit is zo laag, zo laag.'

Colinda hoopt dat de gemeente snel maatregelen neemt. 'Misschien dat we camera's ophangen of dat er iemand van de gemeente lantarenpalen gaat plaatsen zodat er meer licht en overzicht is.' Maar dat er iets moet gebeuren, dat is voor de drie vrouwen wel duidelijk. 'Wat er nu gebeurt, hakt er flink in. Als ik zie hoe angstig de paarden zijn... Dat vind ik echt heel erg', zegt Colinda.

'We zijn onwijs bang'
Weggaan is voor het drietal sowieso geen optie. 'We zijn allemaal onwijs bang', vertelt Linda. 'Maar toch wil ik hier blijven. Je hebt hier wat opgebouwd. Maar het belangrijkste is dat ik mijn paarden niet in een stal wil opsluiten. Ik gun ze de vrijheid die ze hier hebben.' 'We hebben het er wel over gehad hoor om ergens anders heen te gaan, maar dat willen we niet', vult Colinda aan. 'Ik kom hier nu al 15, 16 jaar. Dit is ons paardenparadijsje. Dat dit teniet wordt gedaan, doet heel veel pijn.'

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's en een video.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Svadilfari1

Re: Paardeneigenaren bang na nieuwe schuurbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:12

Wat ontzettend naar, dat moet zo onveilig voelen

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

CrazyCat

Re: Paardeneigenaren bang na nieuwe schuurbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:07

Wow dat lijkt wel sterk op een pyromaan inderdaad. Ik zou mijn dieren niet meer durven opstallen en ik zou echt alles vol hangen met camera's.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie