SWM Exloo overtreft verwachtingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

SWM Exloo overtreft verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 19:22

Hoefnet
Sport
Ingezonden door een Bokker

IJsbrand Chardon. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Zodra begin dit jaar duidelijk werd dat er voor de allereerste keer een nationale samengestelde menwedstrijd in Exloo georganiseerd zou worden, was ook duidelijk dat de verwachtingen hoog waren. De organisatie, samen met de officials, vrijwilligers én deelnemers hebben dat meer dan waar gemaakt! “Lieuwe Koopmans, de directeur van het Hippisch Centrum, heeft samen met de organisatie van de SWM er alles aan gedaan om er een compleet evenement van te maken. Het was de bedoeling dat het een internationale uitstraling had en dat menners, publiek, vrijwilligers en officials aan niets ontbrak”, laat mede-organisator Jacques Poppen aan Hoefnet weten.

Tot in de puntjes verzorgd
Zowel de dressuur als de vaardigheid werd op de eb en vloed bodem van het Hippisch centrum verreden. Er werden onder andere 500 planten beschikbaar gesteld door Wolter Koops, een van de sponsoren. Daarnaast ontvingen alle grooms na de marathon een roos, waren er in elke rubriek prijzen te winnen (er werden geen rubrieken samengevoegd), de jury’s lagen op één lijn en er werd gebruik gemaakt van de prachtige en grote vaste marathonhindernissen.

De wedstrijd werd zeer goed ontvangen door de menners. De organisatie heeft er bewust voor gekozen niet meer dan 75 deelnemers te verwelkomen. “Er waren veel mensen die onder de indruk waren van de grote, iets langere hindernissen. Parcoursbouwer Alex Oosterveld heeft geweldig gebouwd en kreeg dan ook veel complimenten. Het was moeilijk en soms technisch, maar er heeft maar één deelnemer moeten uitspannen.”

“Bovendien hadden we hele gave prijzen, waaronder lessen van toptrainers. Toen één van de winnaars zondag een les won van Claudio Fumagalli en dolblij reageerde, was de wedstrijd voor mij helemaal geslaagd”, aldus Jacques Poppen.

Cora Poelman wisseltrofee
Eén van de andere prijzen was de nieuwe Cora Poelman wisseltrofee. Cora is ruim 30 jaar geleden begonnen met de mensport en was enorm bepalend met haar tandem pony’s. Haar team kreeg de naam Jambo, wat ‘goedendag’ is in het Swahilli. Haar team reed op de vele wedstrijden en kampioenschappen steevast bovenin mee. Vorig jaar werd Cora erg ziek en ze wist dat meedoen aan deze wedstrijd in Exloo niet meer zou gaan. Toch wilde ze ‘erbij’ zijn, waarna de wisseltrofee in het leven geroepen is. Op 26 maart 2024 is Cora helaas overleden. Ze wordt door velen gemist.

Alle deelnemers van SWM Exloo maakten kans om de Cora Poelman wisseltrofee te winnen, maar IJsbrand Chardon was de uiteindelijke winnaar. Hij was dubbel foutloos in de vaardigheid en reed een dressuurscore van 37.70 strafpunten. Zijn naam staat inmiddels al op de wisseltrofee. Volgend jaar zal de naam van de volgende winnaar er op komen.

Klik hier voor meer informatie over Cora Poelman wisseltrofee.

assie

Re: SWM Exloo overtreft verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:38

Zo tof dat het zo'n succes was *\o/* . Ik ben echt heel trots op ons team. Hopelijk volgend jaar nog zo'n succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:49

Ik was als toeschouwer met iemand die het wel eens wilde zien maar verder geen paarden ervaring heeft. We hebben allebei een hele leuke dag gehad. En voor mij als ervaren bezoeker van een paarden evenement vond ik het zeer geslaagd. Mocht het volgend jaar weer in Exloo zijn gaan we zeker weer heen. Stiekum hoop ik dan wel op een iets groter stro dorp.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:43

Er was deze keer geen strodorp, dus een iets groter strodorp lukt al snel :+ .
Nemen we mee voor volgend jaar +:)+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:14

Ahh, wat mooi voor Cora :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:34

Ik was er ook om te kijken zaterdag en zondag. Superleuk om te zien en inderdaad goed geregeld! Ook mooi weer erbij. Vorig jaar ook bij het EK vierspannen gekeken, mooi dat zulke evementen ook eens "hier om de hoek" worden georganiseerd.

Paar kiekjes die ik heb gemaakt daar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:36

Leuk die foto's! Het ziet er altijd zo simpel uit als die profs het doen. :+

Mooi eerbetoon aan Cora. :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:00

Elisa2 schreef:
Leuk die foto's! Het ziet er altijd zo simpel uit als die profs het doen. :+

Geinig dat je dit zegt, want juist deze wedstrijd in Exloo zat vol met de "gewone" menner. Ok, er deden een stuk of 10 profs mee, maar verder waren het vooral amateurs.
En ook zij gingen er heel goed doorheen, terwijl de hindernissen toch behoorlijk technisch waren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:37

Nouja dan zijn het natuurlijk hele goede amateurs. :D

Bedoelde meer dat het vanaf de zijlijn altijd zo makkelijk lijkt als goede mensen met niveau zoiets doen.