Manege moet schadevergoeding betalen na val van pony in 2008

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Manege moet schadevergoeding betalen na val van pony in 2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 17:16

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Manege De Lourenshoeve in Den Ham gaat flink door het stof. In 2008 viel er een toen 7-jarig meisje van een pony en liep daarbij een gecompliceerde open botbreuk in haar linker arm en zenuwletsel op. Ze onderging een acht uur durende operatie, en dat was niet de laatste. In meerdere operaties in de volgende jaren werden er zenuwen uit haar onderbeen gehaald en in haar arm getransplanteerd, en ze stond jarenlang onder controle bij een plastisch chirurg.

Blijvende klachten
Ondanks alle operaties heeft de inmiddels volwassen vrouw nog steeds klachten. Ze heeft verkrampingen, gevoelloosheid en krachtsverlies in haar linkerarm, hierdoor lukte het haar onder andere niet om haar veters te strikken.

In 2021 is de vrouw naar de rechter gestapt, dertien jaar na het ongeval. Ze stelt de manege aansprakelijk en eist een schadevergoeding voor de beperkingen die ze nog steeds in haar dagelijks leven ondervindt. Deze hebben ook gevolgen gehad voor haar studie Interior Design & Styling.

De financiële gevolgen voor de rest van haar leven zouden in de tonnen kunnen gaan lopen. Daarom eist ze als voorschot 10.000 euro schadevergoeding. De manege heeft in eerste instantie de volledige aansprakelijkheid niet aanvaard, en heeft gesteld dat het destijds 7-jarige meisje zelf ook schuld zou hebben gehad aan haar val van de pony. Tijdens de zitting is ook gebleken dat de manege tussentijds naar een nieuwe verzekeraar was overgestapt, waardoor de schade niet verhaald kon worden. Beide verzekeraars weigerden over de brug te komen.

Hoger beroep
De rechtbank in Almelo oordeelde dat de manege voor 60% aansprakelijk was voor alle materiële en immateriële schade die de vrouw heeft geleden, en nog te lijden heeft. De Nijverdalse was het hier niet mee eens en ging in hoger beroep. Haar eis is dat de manege alle geleden en toekomstige schade als gevolg van de val van de pony betaalt.

Afgelopen dinsdag is de uitspraak van het hoger beroep bekend gemaakt, en het Gerechtshof in Arnhem is het met de vrouw eens. Ze oordelen dat zo'n jong kind geen schuld kan hebben aan de val van de pony. "Er kan geen sprake zijn van eigen schuld van kinderen onder de 14 jaar. Dat zou alleen kunnen als er sprake was geweest van ‘opzet’ of ‘bewust roekeloos gedrag’."

Aansprakelijkheid erkend
De manege erkent bij nader inzien dat het kind in 2008 geen schuld had aan de val van de pony. Daarmee erkennen ze de volledige aansprakelijkheid voor de gevolgen, en ook het recht op schadevergoeding van de vrouw. Het voorschot van 10.000 is reeds betaald.

Gebruikte bronnen:

GabberGill

Re: Manege moet schadevergoeding betalen na val van pony in 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:18

Belachelijk

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:21

Ja idd belachelijk. Wel nog een extra reden voor mij om nooit een kind als bijrijder te laten rijden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:22

Het kan toch ook zo zijn dat zowel het meisje als de manege geen schuld hebben ? Een ongeluk kan gebeuren. Als je je bij het sporten bezeerd, is er dan een aansprakelijke aan te wijzen ?

Ik ken wel situaties waarin iemand levenslang last heeft van een val, maar waarbij er geen aansprakelijkheid is vast komen te staan.

In hoeverre is dit ongeval de manege te verwijten ?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:24

jemig, de manege zou er failliet aan gaan.. kosten oplopend tot in de tonnen....

Als dit zo gehonoreerd wordt, kunnen de maneges hun deuren wel sluiten..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:26

Poekkie schreef:
Ja idd belachelijk. Wel nog een extra reden voor mij om nooit een kind als bijrijder te laten rijden.

Nou ik vind dit gewoon asociaal.

Ze moet bij der ouders zijn. Die waren verantwoordelijk voor haar toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:30

Op zich ben je als bedrijf voor dat soort dingen gewoon verzekerd en dan is het rot maar geen drama.
het is echter vooral vreemd dat dit nu pas komt.
Als het niet meer te claimen valt is dat mogenlijk de nekslag voor een manege en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:33

triest verhaal, voor beide partijen.
Voor dit soort gevallen moet er een goede verzekering zijn.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:34

Zo zit de wet niet in elkaar, elke eigenaar van een paard is aansprakelijk voor het dier.
Hoe vaak ik wel niet hoor en lees van maneges die ook buitenritten aanbieden dat mensen op eigen risico rijden, die komen van de koude. Kermis thuis mocht er iets gebeuren en die mensen gaan de manege aansprakelijk stellen.
Je kunt je als manege hiervoor laten verzekeren en natuurlijk heb je dan een eigen risico en die wordt bij elke val van een ruiter hoger .
Jij mag nooit als bedrijf zijnde de wet veranderen.

En mensen die denken slim te zijn om de ruiter iets te laten tekenen helaas dat is niet rechtsgeldig

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:44

GabberGill schreef:
Poekkie schreef:

Nou ik vind dit gewoon asociaal.

Ze moet bij der ouders zijn. Die waren verantwoordelijk voor haar toch?

Dat was ook mijn gedachte, waarom heeft ze haar ouders niet al aansprakelijk gesteld voor het feit dat die haar hebben laten rijden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:55

Waarschijnlijk is de les hieruit dat je ieder ongeluk met letselschade in iedergeval bij je verzekering moet melden, just in case ze 15 jaar later nog een keer aankloppen.

Dat je het goed verzekerd, zou vanzelfsprekend moeten zijn (ik had als zadelpasser ook een uitgebreide verzekering voor het geval een (jong) paard zou flippen van het zadelpassen), en dat lijkt hier in de basis ook geen probleem. Behalve dan dat er een wissel is geweest dat roet in het eten gooit.

Verjaard zioets niet?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:57

En hoezo heeft het invloed op haar studie? Wist ze als 7 jarige al dat ze deze studie zou doen. Ze had ook een passende studie kunnen uitkiezen.

Het blijft een vervelende zaak natuurlijk maar om nu nog allerlei rechtszaken te openen vind ik niet fris

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:59

Ik ben benieuwd of de manege nog iets kan doen tegen de eerste verzekering die niet uit wil betalen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:00

Bizar. Amerikaanse toestanden. -O- Jammer hoor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:02

juval schreef:

Er zijn WA maar ook speciale manege verzekeringen, maar ik begreep dat die ook niet heel makkelijk zijn met kosten voor letsel dekken terwijl ze het op papier wel lijken te doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:09

anca schreef:
En hoezo heeft het invloed op haar studie? Wist ze als 7 jarige al dat ze deze studie zou doen. Ze had ook een passende studie kunnen uitkiezen.

Het blijft een vervelende zaak natuurlijk maar om nu nog allerlei rechtszaken te openen vind ik niet fris

Die vind ik ook vreemd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:20

c_alsemgeest schreef:
juval schreef:

Er zijn WA maar ook speciale manege verzekeringen, maar ik begreep dat die ook niet heel makkelijk zijn met kosten voor letsel dekken terwijl ze het op papier wel lijken te doen.

Ja klopt, iedere manege heeft een verzekering. Die klauwen met geld kost. Juist voor dit soort gevallen.

Droevig dat de manege nu tussen wal en schip lijkt te vallen. Ze zijn steeds verzekerd geweest.

Ik vraag me wel af waarom de aanklaagster zo lang heeft gewacht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:33

Misschien doet ze nu een rechtenstudie. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:36

Die klaagster mag blij zijn dat die manege sowieso nog bestaat... ik vraag me ook af of er in dit soort gevallen niet een verjaringstermijn is , ik meen nl dat dat 5 jaar was??

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:46

Wij waren altijd hier https://hippo-verzekeringen.nl/ verzekerd tot alle tevredenheid
Duur ??? Tja ga eens na als iemand invalide raakt en je bent niet verzekerd kun je je leven lang betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:52

Belachelijk. Dit soort dingen zouden gewoon afgedekt moeten worden in ons normale sociale stelsel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:54

Dapper schreef:
Zo zit de wet niet in elkaar, elke eigenaar van een paard is aansprakelijk voor het dier.
Hoe vaak ik wel niet hoor en lees van maneges die ook buitenritten aanbieden dat mensen op eigen risico rijden, die komen van de koude. Kermis thuis mocht er iets gebeuren en die mensen gaan de manege aansprakelijk stellen.
Je kunt je als manege hiervoor laten verzekeren en natuurlijk heb je dan een eigen risico en die wordt bij elke val van een ruiter hoger .

En mensen die denken slim te zijn om de ruiter iets te laten tekenen helaas dat is niet rechtsgeldig

Dat zal ongetwijfeld zo zijn maar niemand heeft haar gedwongen om op die pony te stappen toch? Je hebt met levende wezens te maken dus dan moet je het risico van een val ook nemen vind ik. Ik weet dat het wettelijk niet zo werkt maar om dan nu pas schadevergoeding te eisen, na al die jaren, klinkt meer als er alsnog een slaatje uit proberen te slaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:56

Shadow0 schreef:
Belachelijk. Dit soort dingen zouden gewoon afgedekt moeten worden in ons normale sociale stelsel.

Daar ben ik het mee eens (mits geen aanwijsbare nalatigheid), maar aangezien het in de praktijk zo niet werkt -> verzekering.

Ik vraag me af of ze dan vervolgens de verzekering voor de rechtbank moeten brengen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:00

Ik ben geen deskundige maar ik kan me niet voorstellen dat de manege aansprakelijk is bij een gewone val van de pony. Er moet bijna wel meer aan de hand zijn: is het meisje bewust op een groene pony gezet, was de instructeur niet gediplomeerd of is er na de val geen adequate eerste hulp geboden of iets dergelijks? Kan me niet voorstellen dat je als manege je zaken goed voor elkaar krijgt en dan tegen zo’n veroordeling aanloopt.

Ik ga eens kijken of ik het vonnis terug kan vinden, dit maakt me wel nieuwsgierig.

Edit: blijkbaar wel. Wat raar dit :oo

Citaat:
Niet is gebleken dat De Lourenshoeve enig bijzonder verwijt treft: de pony was geschikt, de les was afgestemd op het niveau van [appellante] en er is geen onjuiste instructie gegeven. Tegen deze achtergrond en rekening houdend met het letsel van [appellante] heeft de rechtbank een causale verdeling van de schade van 60% voor De Lourenshoeve en 40% voor [appellante] op zijn plaats geacht.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 31-08-24 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:01

Dreamboy schreef:
Dapper schreef:

Dat zal ongetwijfeld zo zijn maar niemand heeft haar gedwongen om op die pony te stappen toch? Je hebt met levende wezens te maken dus dan moet je het risico van een val ook nemen vind ik. Ik weet dat het wettelijk niet zo werkt maar om dan nu pas schadevergoeding te eisen, na al die jaren, klinkt meer als er alsnog een slaatje uit proberen te slaan.

Dat klopt wat je zegt werkt ook een andere kant op.
Heb ze hier ook gehad die van paard afvielen en wel proberen een slaatje eruit te slaan .
Gelukkig stak de verzekering daar een stokje voor.