Sport

Dubbel olympisch kampioene Jessica von Bredow-Werndl heeft het pensioen van haar nummer 1 Grand Prix-paard Dalera BB aangekondigd.
Hoewel ze twee keer expliciet tegen de media had gezegd dat Parijs niet Dalera's laatste optreden zou zijn, omdat de emotionele last te zwaar voor haar zou zijn tijdens de Spelen, heeft Von Bredow-Werndl nu officieel bevestigd dat Parijs de laatste wedstrijd van de 17-jarige merrie was.
Afscheidstour
De “nog twee tot drie shows” die gepland stonden voor 2024-2025 zijn veranderd in een afscheidstournee, te beginnen met de Trakehner hengstenkeuring in Neumunster (Duitsland) in november 2024, gevolgd door het CDI-W Basel (Zwitserland) in januari.
Jessica noemt deze afscheidsritten 'een paar vreugdevolle optredens'. “Ik weet dat Dalera zoveel van haar belangstelling houdt, en daarom vind ik het belangrijk dat ze dit nog een paar keer mag doen”, zegt een emotionele Jessica in de afscheidsreel die ze op dinsdagavond 27 augustus 2024 op social media plaatste.
De te kloppen combinatie vanaf 2021
Von Bredow-Werndl en Dalera (Easy Game x Handryk) domineren de internationale dressuursport sinds 2021.
Na het winnen van de finale van de Louisdor Cup Finals van 2017 in Frankfurt, maakten ze voor het eerst deel uit van het Duitse team op de 2018 World Equestrian Games in Tryon, waar ze teamgoud wonnen en negende werden in de Special. Op het EK van 2019 in Rotterdam wonnen ze teamgoud en brons in de kür, met hun gevierde LaLa Land-kür. Dit was het begin van hun klim naar de top.
Op het 2019 CDI-W Stuttgart begon hun succes pas echt. In het coronajaar 2020 wonnen ze Neumunster, Hagen en Donaueschingen. In het voorjaar van 2021 hadden ze een “onderbreking” in hun zegereeks, wat betekende dat ze vier proeven dat jaar niet wonnen (2e in de Grand Prix op het CDI-W Salzburg 2021, 2e in de GP Special op CDI Hagen, en 3e en 2e in de olympische teamkwalificatie op CDI Kronenberg 2021). Vanaf dat moment begon hun totale verovering, tenminste internationaal, want nationaal werden ze één keer verslagen door Rothenberger en Fendi in Balve, 2023.
Op het internationale podium wonnen ze team- en individueel goud op de Olympische Spelen van 2021 in Tokio, en driedubbel goud op het EK van 2021 in Hagen zes weken later. Het WK van 2022 sloegen ze over, omdat Jessica een kindje kreeg. Dalera en Jessica wonnen de wereldbekerfinales in 2022 en 2023 en kregen dubbel goud en teamzilver op het EK van 2023 in Riesenbeck. Ze reden hun kür op nieuwe Frans-geïnspireerde muziek in de aanloop naar Parijs.
Ze wonnen de Duitse dressuurkampioenschappen vier keer (2020 2021, 2023, 2024) en sloten hun carrière af met team- en olympisch goud op de Olympische Spelen van Parijs in 2024.

Legendarische merrie
Dalera zal de geschiedenisboeken ingaan als een legendarisch dressuurpaard vanwege haar overheersing in de dressuurwereld gedurende vijf opeenvolgende jaren. Ze opende de deur naar een nieuw niveau van harmonie, lichtheid en gemak.
Kleine barstjes in haar 'perfecte' imago begonnen te ontstaan in haar laatste wedstrijdjaar, toen de merrie tongproblemen kreeg ondanks het lichte teugelcontact. Ze toonde voor het eerst tong in de kür op het EK van 2023 in Riesenbeck, en in de Special en de kür op de Olympische Spelen van 2024. De juryleden kozen er echter voor om dit contactprobleem volledig te negeren vanwege het algehele harmonieuze beeld dat de combinatie neerzette.
Dalera werd internationaal slechts één keer verslagen sinds de Olympische Spelen van Tokio, in haar voorlaatste proef - de Grand Prix Special - op de Olympische Spelen van 2024. Cathrine Dufour en Mount St. John Freestyle zetten haar terug naar de tweede plaats. Werndl en Dalera wonnen desondanks teamgoud en heroverden de nummer één-positie in de kür, om een zeer indrukwekkende carrière af te sluiten met een vierde olympische gouden medaille.
De records
Zo onverslaanbaar als Dalera was, scoorde ze geen hattrick: individueel Europees, olympisch en wereldkampioen. Jessica miste die kans omdat ze tijdens de wereldkampioenschappen van 2022 beviel van haar tweede kind.
Slechts een handvol paarden heeft in de afgelopen vijf decennia een hattrick gescoord: Valegro, Salinero, Bonfire, Gigolo, Rembrandt, Ahlerich en Granat. Laatstgenoemde was het eerste paard dat ooit de de hattrick scoorde onder Christine Stuckelberger.
Dalera's persoonlijke records (internationaal) waren 84,612% in de Grand Prix, 85,593% in de Special en 92,818% in de kür - allemaal behaald op het EK van 2023 in Riesenbeck. Ze heeft in maar liefst 14 van haar kürproeven in de 90% gescoord. Ze heeft echter nog nooit een wereldrecord gescoord. Die behoren nog steeds toe aan Charlotte Dujardin en Valegro (87,460% in de Grand Prix, 88,022% in de Special, 94,30% in de Kür).
Dalera maakt deel uit van een groep van slechts vier paarden die ooit twee olympische gouden medailles achter elkaar hebben gewonnen. Alleen Salinero, Rembrandt en Valegro bereikten een soortgelijke prestatie. Granat won de Olympische Spelen van 1976 en de alternatieve Olympische Spelen van 1980, dus officieel telt dat niet mee (Max-Theurer won Moskou in 1980). Rembrandt en Dalera waren de enige twee die vier gouden medailles wonnen op twee opeenvolgende Olympische Spelen.

Pensioen in Aubenhausen
Dalera is eigendom van het Zwitserse voormalig dressuurjurylid Beatrice Burchler-Keller, die haar als 7-jarige bijna GP-klaar kocht van Werner Bergmann.
De Trakehnermerrie gaat nu van haar pensioen genieten op Werndls erf in Aubenhausen, Duitsland, waar ze in 2014 als 7-jarige voor het eerst arriveerde. “Ik kijk er nu naar uit om Dalera de beste jaren van haar leven hier in Aubenhausen te geven, want ze verdient één ding, en dat is het allerbeste”, zegt ze. “Deze reis is zo speciaal voor me geweest, en gelukkig is hij nog niet voorbij. We kunnen Dalera tot haar laatste adem hier in Aubenhausen houden en ik kijk nu al uit naar nog vele mooie jaren met haar.”
Ze vervolgt: “Dalera is de afgelopen jaren zoveel meer voor me geweest dan alleen mijn sportpartner. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt als een band met een paard, op zo'n zielsniveau dat we geen woorden nodig hadden, die niet eens bestaan. We begrepen elkaar gewoon en ik wist altijd wat ze nodig had - en zij wist altijd alles. Ze begreep me gewoon en begrijpt me nu nog steeds, en dat is het mooie ervan.”
“Ik vind het gewoon heerlijk om tijd met haar door te brengen”, zei Jessica in de pensioneringsvideo. “Daarom is het niet nodig om nu zo emotioneel te zijn. Maar het is ook oké, want het is als geen tijdperk dat ik ooit eerder in mijn leven heb meegemaakt, en ik weet niet of ik het nog een keer op deze manier zal ervaren.”
Jessica maakte tijdens de Olympische Spelen in Parijs bekend dat Dalera in het voorjaar van 2025 gedekt zal worden.