Algemeen

Dat de elfjarige Eza een talent is, is duidelijk. Op vrijdag 16 augustus werd ze tweede in de klasse L1 categorie pony A/B op het NK dressuur, dat tijdens de Hippiade werd verreden. Zelf had ze niet verwacht, dat ze in de prijzen zou vallen. "Voordat ik op de pony ging zitten, was ik zenuwachtig. Maar toen ik eenmaal zat, voelde ik me heel rustig. Ik had niet verwacht iets te winnen, deed vooral mee voor het plezier."
Zwemdiploma
De ouders van Eza zijn mede-eigenaar van manege en pensionstal De Flemming in Westmaas, dus het is geen verrassing dat zij ook is gaan paardrijden. "Toen ze 1 jaar was, kwam ze al op de manege. Haar zus was twee jaar ouder en reed daar toen al op de pony. Ze is besmet met het paardenvirus, om het maar zo te zeggen", vertelt moeder Kim. Eza moest echter eerst haar zwemdiploma halen voor ze op paardrijden mocht.
Lieve woorden
Het mooiste van paardrijden, vindt Eza dat ze een band met de pony opbouwt. "Een paard spiegelt heel erg en kan heel goed zien hoe jij je voelt. Daarom is het contact met je pony heel belangrijk. Als ik rustig ben, is de pony dat ook", zegt ze. En daar is moeder Kim het mee eens. "Paardrijden is geen sport als voetbal, waarbij je de bal in de schuur gooit en de volgende dag weer pakt. Verzorging is heel belangrijk. Dat is wat Eza gelukkig maakt."
Eza wil haar pony's ook nieuwe dingen leren op een zachte manier. "Als de pony een oefening lastig vindt, probeer ik haar met lieve woorden alsnog daartoe te bewegen. Als het dan toch lukt, geeft dat me een heel blij gevoel."
Talentontwikkeling Paardensport
Spirit (Eglwysilan Sprite), de pony waarmee ze het NK heeft gereden, is eigenlijk van haar zusje Cäth. Eza is hem gaan rijden om dat Cäth haar elleboog heeft gebroken, en ze merkte direct dat er een klik is tussen haar en Spirit. "Dat is bijzonder, want dat heb je niet altijd." Ze hoopt nog meer wedstrijden met hem te rijden. Naast Spirit rijdt ze ook nog dressuur met Ralph-Z en Mystique, en ze springt ook met haar pony's.
Eza is sinds dit jaar onderdeel van het team van Talentontwikkeling Paardensport, een initiatief van KNHS Zuid-Holland, Rotterdam Topsport en Horsecenter Pirouette.
Toekomstdromen
Natuurlijk heeft Eza ook toekomstdromen in de paardensport. Ze wil heel graag het EK rijden met een pony, en als ze later met een paard start, zijn de Olympische Spelen wel mooi.
Ongeacht de toekomst, geniet Eza nu vooral van haar hobby. "Als ik op school een keer geen goede dag heb gehad, ga ik paardrijden. Dan voel ik me altijd weer goed."
Op de websites van onze bronnen zijn foto's van Eza en Spirit te zien.
Gebruikte bronnen: