Nationaal plan veetransport tijdens extreme temperaturen in werking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Nationaal plan veetransport tijdens extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 16:29

KWPN
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op woensdag 28 augustus wordt volgens de KNMI App in de Bilt een temperatuur verwacht van 27 °C of hoger. Dit betekent dat het Nationaal Plan voor veetransport tijdens extreme temperaturen in werking treedt. De NVWA doet vooralsnog deze afkondiging alleen voor deze datum.

Nationaal Plan Veervervoer bij extreme temperaturen
Het Nationaal plan is te raadplegen op de NVWA-site. Het bijbehorende sectorprotocol voor paarden, alwaar het Nationaal plan naar verwijst, is hier te vinden. Het sectorprotocol voorziet in bredere advisering wat te doen bij extreme temperaturen dan enkel over het vervoer van paarden.

Exportcertificering
De NVWA hanteert verruimde openingstijden voor exportcertificering vanaf woensdag 28 augustus. Exportcertificering is vanaf die datum mogelijk tussen 04.00 en 22.00 uur. LET OP: of de verruimde openingstijden gehanteerd kunnen worden, is mede afhankelijk van de plaatselijke capaciteit van de NVWA.

Temperatuur
Bij lange transporten (langer dan 8 uur) geldt dat het transport niet wordt gecertificeerd, als de verwachte buitentemperatuur op enig moment tijdens het transport hoger dan 30 °C is.
Bij een buitentemperatuur van 35 °C of hoger is transport van dieren in Nederland verboden.

Meer informatie over hittestress
Meer informatie over hittestress is te vinden op: NVWA en Hittestress (gddiergezondheid.nl). En uiteraard in ons sectorprotocol: Protocol extreme weersomstandigheden voor paarden.

ElCid

Re: Nationaal plan veetransport tijdens extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:03

Is 27 graden tegenwoordig al een extreme temperatuur? Of beter gezegd; echte zomers zijn dus extreem? Want tot nu toe hebben we nog nauwelijks zomer gehad.............

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:03

Wat een onzin. Vorige week was het 30+ graden

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:23

Popstra schreef:
Wat een onzin. Vorige week was het 30+ graden

En dan nog alleen in het Zuiden; hier in Friesland hebben we dat niet gered. De betutteling gaat steeds verder!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:41

Hier in Drenthe was het 34 graden vorige week hoor. Voor zover ik weet is Drenthe niet ineens tot het zuiden van het land gaan behoren.
Friesland en de eilanden zijn altijd wat koeler, niet echt een maatstaf voor de rest van het land.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:58

MairiMacBran schreef:
Hier in Drenthe was het 34 graden vorige week hoor. Voor zover ik weet is Drenthe niet ineens tot het zuiden van het land gaan behoren.
Friesland en de eilanden zijn altijd wat koeler, niet echt een maatstaf voor de rest van het land.

In Overijssel ook. En sinds wanneer is dierenwelzijn ineens betutteling?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:44

Idd, vorige week was het een stuk warmer… op wat slaat dit nu?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:26

tengeltje11 schreef:

Staat toch in het artikel? Vanaf 27 graden gaat het Nationaal Plan Veetranstport in werking, het wordt warmer dan 27 graden, dus gaat het in werking.
Toen het vorige week nóg warmer was het Nationaal Plan ook van kracht.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:21

Omdat het niet het eerste jaar is dat de temperaturen de 30 graden halen, was in voorgaande jaren ook en dan heb ik het niet over 2013 maar verder ervoor. Vroeger in mijn wedstrijd tijd (jaar of 30 geleden) werden er gewoon spring wedstrijden gehouden, dan werden de hindernissen een klasse verlaagd dus de M kreeg L parcours, de L kreeg B parcours en B sprong pony maat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:38

MairiMacBran schreef:
tengeltje11 schreef:

Staat toch in het artikel? Vanaf 27 graden gaat het Nationaal Plan Veetranstport in werking, het wordt warmer dan 27 graden, dus gaat het in werking.
Toen het vorige week nóg warmer was het Nationaal Plan ook van kracht.

Had bokt het ook vorige week kunnen melden. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:04

Idd, de zomer is bijna voorbij en nu is het plots nieuws?

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:22

speurneusc schreef:
Omdat het niet het eerste jaar is dat de temperaturen de 30 graden halen, was in voorgaande jaren ook en dan heb ik het niet over 2013 maar verder ervoor. Vroeger in mijn wedstrijd tijd (jaar of 30 geleden) werden er gewoon spring wedstrijden gehouden, dan werden de hindernissen een klasse verlaagd dus de M kreeg L parcours, de L kreeg B parcours en B sprong pony maat.

Die 10 cm helpt echt ja.
Gelukkig blijven we veranderen om het dierenwelzijn te verhogen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:02

Welzijn lijkt me idd geen betutteling.

Maar het is wel een beetje een non-artikel om nu opeens te plaatsen opeens. Dit geldt volgens mij ook alleen voor professioneel veetransport. Je kan dus nog gewoon met je trailer op pad als je zou willen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 05:54

speurneusc schreef:

Gelukkig is vroeger niet meer nu. Gewoon thuis blijven met warme temperaturen.

De zomer is blijkbaar nog niet voorbij als dit plan nog nodig is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 06:19

[VN] Nationaal plan extreme temperaturen in werking

[VN] Nationaal plan veetransport tijdens extreme temperaturen in werking

Bokt heeft het al 2x eerder deze zomer op de voorpagina staan. Vorige week was het ook van kracht, staat het óók op de voorpagina.

De NVWA kondigt het Nationaal Plan veetransport voor extreme temperaturen af voor elke dag die volgens de weersvoorspelling (in De Bilt) 27 graden of hoger aangeeft.

Bij mijn weten was dat nog een paar keer vaker afgelopen maanden, dus kennelijk heeft de nieuwsredactie het niet elke keer opgepakt.

Maar dit nationaal plan betekent o.a. ruimere openingstijden van de NVWA, waardoor het beroepsmatig vervoer van dieren makkelijker op de koelere tijden van de dag plaats kan vinden.

En ja, vanaf 27 graden gaat dat al in.
Als het onderweg ergens 30 graden of hoger wordt tijdens de route, mogen zogenaamde "lang transporten" (d.w.z. een reisduur langer dan 8 uur) met vee niet plaatsvinden, dan moet of op een ander tijdstip, of op een andere dag worden gereisd.
En boven de 35 graden binnen Nederland stopt het vervoer binnen Nederland van vee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:04

Goed dat het benoemd wordt, zo heeft men een extra signaal om na te denken.
Verder is het aan ieder zelf om te bepalen of ze op pad gaan ja of nee, hebben bokkers (gelukkig) niks over te zeggen.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:13

speurneusc schreef:

Echter toch niet bij de KNHS.
Wij reden zeer veel meerdaagse concoursen (hoger) nog nooit een verlaging gehad.
In de afgelopen 15 jaar is de temp extreem omhoog gegaan, daarvoor niet.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:14

ElCid schreef:
Is 27 graden tegenwoordig al een extreme temperatuur? Of beter gezegd; echte zomers zijn dus extreem? Want tot nu toe hebben we nog nauwelijks zomer gehad.............

Dan leef je zeker in een iglo.
Man het is praktisch overal al meer dan 32 graden geweest, hier zelfs nu nog 27 graden.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:15

Alleen maar goed datBokt dit nogmaals plaatst. Laat het een herinnering zijn voor degene die het al weten en iets leerzaam voor degene die er (nog) niet bij stil hebben gestaan.

Zolang er nog steeds bijvoorbeeld honden sterven in een auto in de zon, lijkt het mij geen verkeerd iets om belangrijke informatie te herhalen.