Sport

Op de tweede editie van de Blauhúster Hynstedei werd onder meer het Nationale damesklasse kampioenschap verreden. Eén ding was vooraf al zeker….er zou een ‘nieuwe’ kampioen komen. Titelverdediger was namelijk Mechteld van der Kooi met Tjitte VDK (Andries 415) en deze vormden het lopende seizoen geen combinatie meer.
Arbitrale beslissing
Het kampioenschap kende door omstandigheden spijtig genoeg een tweetal uitvallers, waardoor er nu zes kanshebbers overbleven voor de titel. De dames streden sterk voor de titel, maar probeerden allemaal vooral de paarden op een fijne manier te presenteren zonder extra fanatisme van zichzelf.
Uiteindelijk koos de jury Anneke van der Staal met haar eigen GPD Fokke (Nane 492) voor een plekje in de top drie, alsmede Susan Wind met Diesel Part (Omer 493) en Maud Gerding met Falko VDK (Tsjalle 454). Nogmaals bonden zij de strijd met elkaar aan, waarbij de verschillen tussen de drie combinaties niet zo heel groot was. Zo klein zelfs, dat de juryleden maar niet tot een eindoordeel kon komen en waar mogelijk onderling ook verschil van mening was. De arbiter werd nu belast met diens top drie en die had Maud Gerding met Falko VDK bovenaan staan op haar lijstje. “Ik heb gekozen voor deze combinatie omdat ik de tact en regelmaat van dit paard over de gehele koers het beste vond. Dit paard startte, maakte geen foutjes en blijf de hele wedstrijd hetzelfde beeld tonen.” Daarmee werd Maud Gerding de nieuwe kampioene en neemt zij het stokje van moeder Mechteld van der Kooi over. Anneke van der Staal reed met GPD Fokke een bijzonder goede wedstrijd. De combinatie is gedurende het seizoen steeds sterker geworden en het lukte Anneke in het kampioenschap goed Fokke in de achterhand goed mee te laten komen. Dit was ook sterker dan de uiteindelijke kampioen, ook in front was GPD Fokke een eye-catcher in het kampioenschap. Arbiter: “Ik vond deze combinatie ook heel sterk over de benen gaan en dit paard had een sterk front, maar in mijn keuze heb ik toch de tact en regelmaat van het andere paard zwaarder laten wegen.” Voor Susan Wind was er een sterke derde plaats in dit kampioenschap.
Sterke koppaarden
Op de Blauhúster Hynstedei waren nog veel meer rubrieken Fries ras te bekijken. Zo wist Jasper van Manen met Gys (Tsjalle 454) opnieuw de limietklasse voor de sjees te winnen en zegevierde Albert Minkema met Melle van de Lits (Wimer 461) weer in de ereklasse. Bij de tweespannen voor de sjees ontpopte zich een leuke strijd in de top drie waarin zowel vader Augustinus Hoekstra, alsook zoon Jelte Hoekstra meereden. Met daarnaast Albert Minkema. De uitdaging van de Hoekstra’s om de koppositie te pakken, alsmede elkaar te verslaan. De tweespannen bleken ook in deze rubriek nauw aan elkaar gewaagd, waarbij opnieuw de arbiter werd geraadpleegd die moest kiezen tussen de spannen van Jelte Hoekstra en Albert Minkema. Deze besliste in het voordeel van Jelte Hoekstra. Lieke Lueks haalde met Cecilia von Greifenstolz (Bartele 472) opnieuw een zege binnen in de Stal de Mersken/Stal Chardon Young Riders-competitie en Wiesje van der Woude wist met Durk (Tsjalle 454) de open klasse voor de concourswagen te winnen. In Blauwhuis was er ook een mogelijkheid voor het laten uitkomen van enkele jonge talenten die wellicht over 1 of 2 jaar getoond gaan worden. Paarden die nu eventjes konden oefenen in een drukkere ambiance dan thuis op eigen terrein. Pieter Okkema presenteerde hier Mart van de Noeste Hoeve (Rommert 498) en kwam bovenaan te staan. Deze rubriek telde overigens niet mee voor winstpunten. Naast Mart liepen er meer jonge paarden tussen die zeker potentie hebben voor de sport.
Bekijk de volledige uitslagen van de tuigrubrieken Fries ras hier.