Legendarisch Australisch renpaard Black Caviar overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Legendarisch Australisch renpaard Black Caviar overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-24 15:35

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Het standbeeld van Black Caviar in Nagambe, Victoria, Australië. Foto: Mattinbgn/Wikimedia Commons

Het legendarische Australische renpaard Black Caviar is niet meer. De merrie moest op zaterdagmorgen 17 augustus worden ingeslapen als gevolg van hoefbevangenheid, een dag voor haar 18e verjaardag. De merrie stond in het Scone Equine Hospital, hier bracht ze eerder op zaterdagmorgen nog een gezond hengstveulen van de hengst Snitzel ter wereld. Een week eerder kreeg ze in een infectie aan de melkklieren. Ze werd hiervoor behandeld op een manier die vaker bij fokmerries wordt toegepast. Helaas sloeg deze behandeling direct op haar hoeven. Een scan, die een dag voor de bevalling werd gemaakt, wees uit dat er geen bloedstroom meer naar de hoeven was. Volgens haar trainer Peter Moody, was er bij haar sowieso geen grote bloedstroom naar de hoeven, maar nu was er helemaal niets meer. Ondanks de beste veterinaire zorg kon er niets meer voor haar gedaan worden en uiteindelijk is besloten om haar direct na de geboorte van het veulen in te laten slapen.

Carrière
Black Caviar heeft vier jaar op de renbaan gelopen. Ze kwam in totaal 25 keer aan de start, waaronder 15 keer in een Group I race. Al haar races wist zij te winnen, ze liep bijna 8 miljoen dollar aan prijzengeld bij elkaar. Na haar pensioen in 2013 werd zij toegevoegd aan de Australian Racing Hall of Fame. In 2012 won ze nog de Diamond Jubilee Stakes op Royal Ascot, in het bijzijn van de intussen overleden koningin Elizabeth II. Ze werd vier keer uitgeroepen tot de beste sprinter van de wereld, en drie keer werd ze Australian Race Horse of the year.

Na haar carrière op de baan werd de merrie ingezet als fokmerrie. Het hengstveulen van Snitzel was haar negende veulen. Vorig jaar kreeg ze nog een hengstveulen van The Autumn Sun. Zeven van haar veulens zijn intussen op de renbaan uitgekomen, vier ervan hebben bewezen een winnaar te zijn. De bekendste nakomeling van Black Caviar is Invincible Caviar, die al vier van haar acht races heeft gewonnen.

Rensportwereld rouwt
Moody vertelt aan Racing.com dat het overlijden van Black Caviar hem hard geraakt heeft. Op zijn sociale media deelde hij een paar foto’s van het paard. “Ze was een opmerkelijk paard, ze gaf ons de tijd van ons leven en prachtige herinneringen”, schrijft hij. “Je denkt dat het geen effect op je heeft, maar je bent dom als je dat niet denkt. Het is onmogelijk om niet gehecht te raken aan de meeste dieren, laat staan aan een paard als zij. Ik heb mijn personeel en familie gebeld, zij waren allemaal erg verdrietig.” Een van haar eigenaren, Neil Werret, was enorm aangeslagen door het overlijden. “Het zijn moeilijke tijden op dit moment”, zo vertelt hij aan Racenet.com.au.

Neil Wilson, voorzitter van de Victoria Racing Club (VCR), laat in een verklaring weten dat het nieuws een schok voor hen allen is. “Black Caviar was meer dan een kampioensrenpaard, ze was een belangrijk onderdeel van het leven van vele mensen. Haar genialiteit, haar aanwezigheid, het plezier en de inspiratie die ze aan zovelen gaf, dat was een bijzonder moment in de rensport en de sport in het algemeen. Ze heeft geschiedenis geschreven en dat zal voor altijd onthouden worden. Het was een privilege voor iedereen die dit geweldige paard in actie heeft gezien. De VCR had het privilege om Black Caviar in een race op Flemington te hebben, maar ook om in 2013 de Lightning Stakes naar haar te vernoemen. Zelf won ze deze race drie keer, waaronder het eerste jaar dat deze naar haar werd vernoemd. Onze oprechte condoleances gaan uit naar iedereen om haar heen, inclusief onze vrienden in de groep van eigenaren. Onze gedachten zijn op deze trieste dag bij haar trainer Peter Moody en jockey Luke Nolen. Ze was ‘simply the best’.”

Ook andere bekende namen uit de racesport delen mooie anekdotes over Black Caviar. Chris Waller, de trainer van Winx, een ander bekend renpaard, liet weten dat de merrie een “geweldige ambassadeur voor de sport” was. “Ze was de trots van de Australische rensport en met haar kracht, energie en toewijding bijna perfect op de manier daarop een paard beweegt.” Darren Breadman, een jockey uit de Hall of Fame, laat weten dat “zij zorgde dat de rensport de voorpagina haalde. Black Caviar bracht het land tot stilstand, toen zij in Engeland won. Ze was een geweldige sprinter. Ik heb ooit één kans gehad haar eens te rijden. Peter Moody belde mij op toen ik in Hong Kong was. Ik had de merrie graag willen rijden, maar kon helaas niet terugkomen voor de race.”

Black Caviar is 17 jaar geworden.

Gebruikte bronnen:

Wegens vakantie afwezig van 23 juni t/m 5 juli.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Reggledoos

Re: Legendarisch Australisch renpaard Black Caviar overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:33

Haar veulen is helaas ook overleden

Bokt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:38

Jammer dat ze is overleden. Ze heeft wel een goede carrière gehad dus dat is wel mooi dat ze heeft achterlaten. “ Ze werd vier keer uitgeroepen tot de beste sprinter van de wereld, en drie keer werd ze Australian Race Horse of the year.” is mooi om te lezen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:37

Ik heb net haar palmares gelezen op Wikipedia: als ik goed gelezen heb onverslagen met 25 overwinningen! Wat een topper was ze!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:45

Reggledoos schreef:
Haar veulen is helaas ook overleden

Waar heb je dat gelezen |(
Ik had ernaar gezocht hoe het met de kleine was.

Het is makkelijker een gewond lichaam te helen dan een gewonde ziel!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:15

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 05:58

Black Caviaar heeft het zelf heel goed gedaan. Zij is zelf met de fles groot geworden, ik heb hier verder geen informatie over. Haar voeten zijn haar hele leven problematisch geweest. Zij heeft met plakijzers geraced. Geen van de veulens hebben tot nu toe veel laten zien.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 06:58

Barramundi schreef:
Was hier een paar dagen terug al op het nieuws. Hier een link naar een artikel van de ABC, maar er staat verder niet zoveel informatie in https://amp.abc.net.au/article/104243846

Dank je wel.

Het is makkelijker een gewond lichaam te helen dan een gewonde ziel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:26

Triest dat ze door HB overleden is..het was een bijzonder paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:09

Lanoca schreef:
Black Caviaar heeft het zelf heel goed gedaan. Zij is zelf met de fles groot geworden, ik heb hier verder geen informatie over. Haar voeten zijn haar hele leven problematisch geweest. Zij heeft met plakijzers geraced. Geen van de veulens hebben tot nu toe veel laten zien.

Hmm vreemd ik las in de tekst dat ze 4 goede nakomelingen heeft.
Het hengstveulen van Snitzel was haar negende veulen. Vorig jaar kreeg ze nog een hengstveulen van The Autumn Sun. Zeven van haar veulens zijn intussen op de renbaan uitgekomen, vier ervan hebben bewezen een winnaar te zijn. De bekendste nakomeling van Black Caviar is Invincible Caviar, die al vier van haar acht races heeft gewonnen.

Good dressage horses have no collor

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:34

Dat heb ik dan verkeerd. Misschien had degene waar ik het van heb meer verwacht. Black Caviar heeft al haar races gewonnen en dat hebben haar veulens niet.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:48

Toch altijd jammer hoe zo een paardje dan altijd nog wordt uitgemolken na de racerij en tijdens haar pensioen.
Money- money- money.
Als of het gewonnen prijzengeld en de eer nog niet genoeg is.

Niet zeuren maar lééf!!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:58

Paard is compleet 'uitgemolken' zo te lezen. Arm dier, wordt tijd dat ze de dieren met rust laten ipv gebruiken voor sport.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:30

Arme merrie… Na zo’n carrière nog een stapel veulens eruit persen en dan zo moeten sterven. Triest.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:22

_Mir schreef:
Paard is compleet 'uitgemolken' zo te lezen. Arm dier, wordt tijd dat ze de dieren met rust laten ipv gebruiken voor sport.

Ben het zo met je eens.
En nog triester is dat de mens het ook maar heel gewoon lijkt te vinden en zich ook nog eens paardenliefhebber durft te noemen.

Net zo als de boute uitspraken over slachtvarkens/ kippen of koeien
Ja, dan had het beest maar geen varken/ kip of koe moeten worden.
“ klaar “

Een renpaard moet hard rennen voor de kost.
Is het op getraind en dat doet hij graag.
Tja, en ben je dan een merrie, dan moeten er nog een serie veulens in ……….en uit!
Het liefst zo veel mogelijk.
Katjing.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:24

Berdien schreef:
Arme merrie… Na zo’n carrière nog een stapel veulens eruit persen en dan zo moeten sterven. Triest.

Super triest.
Na een ren carrière alsnog kapot gekregen.
En dubbele pech wat het veulen is ook dood.
Dat is nou weer een financiële strop.

Niet zeuren maar lééf!!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:48

Toch denk ik dat niemand hier zo'n goed paard enkel in de weide zou zetten om naar te kijken. Het is een van de beste renpaarden ter wereld, natuurlijk wordt ermee gefokt. Ik mag ook hopen dat er een aantal veulen uit een draagmerrie zijn.
Toch frappant dat zulke goede genen geen garantie zijn voor succes. Zoals ik het lees vallen de nakomelingen toch enigszins tegen.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:59

Aangezien ze ongeveer jaarlijks een veulen gehad heeft, denk ik niet dat het via draagmerrie gegaan is, anders had ze er wel meer gehad. Die merries die "gespoeld" worden, hebben ook geen te best leven hoor, die worden nog meer uitgemolken.

Ik hoop tenminste dat ze zowel van haar rencarriere als van het moederschap genoten heeft. Ze zal het ons nooit kunnen vertellen.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:10

Lanoca schreef:
Dat heb ik dan verkeerd. Misschien had degene waar ik het van heb meer verwacht. Black Caviar heeft al haar races gewonnen en dat hebben haar veulens niet.

Dat kan altijd, ik kon haar ook niet.
Maar enkele van haar nakomelingen doen het goed.

Spijtig dat ze door hb, de regenboog brug is over gegaan.

Good dressage horses have no collor

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:27

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:39

Er zijn zeker geen draagmerries gebruikt (gelukkig wat mij betreft). In de Engels Volbloed fokkerij (over de hele wereld dus) is alleen natuurlijke, live-dekking toegestaan. Dus geen KI en zeker geen IVF achtig toestanden. En het lijkt mij vrij logisch dat je met zo'n merrie ook gaat fokken
Laatst bijgewerkt door Reggledoos op 26-08-24 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:40

Earth schreef:
Toch denk ik dat niemand hier zo'n goed paard enkel in de weide zou zetten om naar te kijken. Het is een van de beste renpaarden ter wereld, natuurlijk wordt ermee gefokt. Ik mag ook hopen dat er een aantal veulen uit een draagmerrie zijn.
Toch frappant dat zulke goede genen geen garantie zijn voor succes. Zoals ik het lees vallen de nakomelingen toch enigszins tegen.

Dat mag bij Engelse volbloeden niet, zelfs KI geloof ik niet (alleen natuurlijk dekken).

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:41

hwn schreef:
Aangezien ze ongeveer jaarlijks een veulen gehad heeft, denk ik niet dat het via draagmerrie gegaan is, anders had ze er wel meer gehad. Die merries die "gespoeld" worden, hebben ook geen te best leven hoor, die worden nog meer uitgemolken.

Ik hoop tenminste dat ze zowel van haar rencarriere als van het moederschap genoten heeft. Ze zal het ons nooit kunnen vertellen.

Het gebruik van draagmerries of kunstmatig insemineren is niet toegestaan bij thoroughbreds, dus ze kunnen inderdaad maximaal 1 veulen per jaar krijgen per merrie.
Dit is ook een reden waarom zelfs de kampioenen als fokmerrie gebruikt worden, want anders krijg je geen nakomelingen uit haar lijn.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:11

Ik vroeg mij eerder af waarom zijzelf aan de fles is opgegroeid, waar is haar moeder aan overleden?
Ik hoop dat de hengsten die als vaderdieren zijn gebruikt enorm goede hoeven hadden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:45

7ofhearts schreef:
Toch altijd jammer hoe zo een paardje dan altijd nog wordt uitgemolken na de racerij en tijdens haar pensioen.
Money- money- money.
Als of het gewonnen prijzengeld en de eer nog niet genoeg is.

9 veulens in 11 jaar tijd terwijl ze verder niks deed behalve op de weide lopen, klinkt me niet bepaald als 'uitmelken' in de oren.

Geen KI, geen ICSI, geen geklooi met hormonen en hengstig spuiten, alles natuurlijk. Fokken met volbloeden is bepaald niet goedkoop, van het dekgeld van Snitzel kun je een huis kopen. Imo logisch dat ze na haar relatief korte carriere (vergeleken met een warmbloed) ingezet is voor de fokkerij.

Enorm sneu dat ze door HB aan haar einde moest komen, rotziekte is het. Zo onvoorspelbaar.

*Burp*