Algemeen

Het legendarische Australische renpaard Black Caviar is niet meer. De merrie moest op zaterdagmorgen 17 augustus worden ingeslapen als gevolg van hoefbevangenheid, een dag voor haar 18e verjaardag. De merrie stond in het Scone Equine Hospital, hier bracht ze eerder op zaterdagmorgen nog een gezond hengstveulen van de hengst Snitzel ter wereld. Een week eerder kreeg ze in een infectie aan de melkklieren. Ze werd hiervoor behandeld op een manier die vaker bij fokmerries wordt toegepast. Helaas sloeg deze behandeling direct op haar hoeven. Een scan, die een dag voor de bevalling werd gemaakt, wees uit dat er geen bloedstroom meer naar de hoeven was. Volgens haar trainer Peter Moody, was er bij haar sowieso geen grote bloedstroom naar de hoeven, maar nu was er helemaal niets meer. Ondanks de beste veterinaire zorg kon er niets meer voor haar gedaan worden en uiteindelijk is besloten om haar direct na de geboorte van het veulen in te laten slapen.
Carrière
Black Caviar heeft vier jaar op de renbaan gelopen. Ze kwam in totaal 25 keer aan de start, waaronder 15 keer in een Group I race. Al haar races wist zij te winnen, ze liep bijna 8 miljoen dollar aan prijzengeld bij elkaar. Na haar pensioen in 2013 werd zij toegevoegd aan de Australian Racing Hall of Fame. In 2012 won ze nog de Diamond Jubilee Stakes op Royal Ascot, in het bijzijn van de intussen overleden koningin Elizabeth II. Ze werd vier keer uitgeroepen tot de beste sprinter van de wereld, en drie keer werd ze Australian Race Horse of the year.
Na haar carrière op de baan werd de merrie ingezet als fokmerrie. Het hengstveulen van Snitzel was haar negende veulen. Vorig jaar kreeg ze nog een hengstveulen van The Autumn Sun. Zeven van haar veulens zijn intussen op de renbaan uitgekomen, vier ervan hebben bewezen een winnaar te zijn. De bekendste nakomeling van Black Caviar is Invincible Caviar, die al vier van haar acht races heeft gewonnen.
Rensportwereld rouwt
Moody vertelt aan Racing.com dat het overlijden van Black Caviar hem hard geraakt heeft. Op zijn sociale media deelde hij een paar foto’s van het paard. “Ze was een opmerkelijk paard, ze gaf ons de tijd van ons leven en prachtige herinneringen”, schrijft hij. “Je denkt dat het geen effect op je heeft, maar je bent dom als je dat niet denkt. Het is onmogelijk om niet gehecht te raken aan de meeste dieren, laat staan aan een paard als zij. Ik heb mijn personeel en familie gebeld, zij waren allemaal erg verdrietig.” Een van haar eigenaren, Neil Werret, was enorm aangeslagen door het overlijden. “Het zijn moeilijke tijden op dit moment”, zo vertelt hij aan Racenet.com.au.
Neil Wilson, voorzitter van de Victoria Racing Club (VCR), laat in een verklaring weten dat het nieuws een schok voor hen allen is. “Black Caviar was meer dan een kampioensrenpaard, ze was een belangrijk onderdeel van het leven van vele mensen. Haar genialiteit, haar aanwezigheid, het plezier en de inspiratie die ze aan zovelen gaf, dat was een bijzonder moment in de rensport en de sport in het algemeen. Ze heeft geschiedenis geschreven en dat zal voor altijd onthouden worden. Het was een privilege voor iedereen die dit geweldige paard in actie heeft gezien. De VCR had het privilege om Black Caviar in een race op Flemington te hebben, maar ook om in 2013 de Lightning Stakes naar haar te vernoemen. Zelf won ze deze race drie keer, waaronder het eerste jaar dat deze naar haar werd vernoemd. Onze oprechte condoleances gaan uit naar iedereen om haar heen, inclusief onze vrienden in de groep van eigenaren. Onze gedachten zijn op deze trieste dag bij haar trainer Peter Moody en jockey Luke Nolen. Ze was ‘simply the best’.”
Ook andere bekende namen uit de racesport delen mooie anekdotes over Black Caviar. Chris Waller, de trainer van Winx, een ander bekend renpaard, liet weten dat de merrie een “geweldige ambassadeur voor de sport” was. “Ze was de trots van de Australische rensport en met haar kracht, energie en toewijding bijna perfect op de manier daarop een paard beweegt.” Darren Breadman, een jockey uit de Hall of Fame, laat weten dat “zij zorgde dat de rensport de voorpagina haalde. Black Caviar bracht het land tot stilstand, toen zij in Engeland won. Ze was een geweldige sprinter. Ik heb ooit één kans gehad haar eens te rijden. Peter Moody belde mij op toen ik in Hong Kong was. Ik had de merrie graag willen rijden, maar kon helaas niet terugkomen voor de race.”
Black Caviar is 17 jaar geworden.
Gebruikte bronnen: