Katharina Sollenburg naar Paralympics, fokker misterA trots op paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Katharina Sollenburg naar Paralympics, fokker misterA trots op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 20:42

*Bokt Nieuwsredactie
Sport

Katharina Sollenburg als veulen. Foto: misterA

Nog even en dan beginnen de Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Op woensdag 4 september 2024 worden de individuele proeven in Grade IV verreden. Namens België komt in deze klasse amazone Manon Claeys aan de start met haar paard Katharina Sollenburg. Dit paard werd gefokt door Adri Zekveld, op Bokt beter bekend als Bokker misterA. Ook de ouders van dit paard heeft hij zelf gefokt. De Bokt Nieuwsredactie zocht contact met hem over het feit dat zijn fokproduct straks mag schitteren op de Paralympische Spelen, het hoogste podium in de paradressuur.

"Katharina Sollenburg was bij de geboorte al een opvallend veulen", begint hij te vertellen, als we hem vragen naar het paard en haar ouders, die hij ook zelf gefokt heeft. "Ze had het kenmerkende aalstreepje van haar vader Electron en ze was al flink groot. Zowel haar vader Electron als moeder Walzing Mathilde zijn bij ons geboren", evenals beide grootmoeders. Dat de keuze op Electron viel, had eigenlijk 2 redenen, Electron was onze eigen goedgekeurde hengst en hij paste heel goed op de sensibele Jazz-dochter. Electron heeft zelf een heel fijn karakter en dat geeft hij ook door. Binnenkort verwacht ik dat zijn eerste 3 nakomelingen op het hoogste niveau, namelijk de Grand Prix, zullen debuteren.

Afbeelding
Moeder Walzing Mathilde, dit is de naam van een Australische song, met
haar veulen Katharina Sollenburg. Foto: misterA
"De moeder van Walzing Mathilde, Rapsody, was ook het eerste veulen dat bij ons is geboren. Rapsody en Walzing Mathilde zijn beide nog bij ons. Rapsody is met pensioen en Walzing Mathilde is opnieuw drachtig. Het bijzondere van de afstamming van Walzing Mathilde is haar afstamming, namelijk Jazz x Krack C x Ferro. De 3 toppers, zeg maar. Wat karakter betreft, zijn het ook echt dochters van hun vader. Katharina heeft gelukkig niet alleen de genen van haar moeder meegekregen, maar zeker ook veel van haar vader. En met 2x Flemmingh in haar afstamming is ze, zoals je mag verwachten, een heel evenwichtige dame geworden."

Manon Claeys
Op de vraag hoe Katharina Sollenburg bij Manon Claeys terecht is gekomen, legt hij uit: "Katharina is, zoals haar naam al doet vermoeden, nu 9 jaar. Ze is bij ons opgegroeid tot ze 3 jaar was. Ons plan was om haar aan te melden voor de stamboekkeuring, toen Manon Claeys met haar ouders bij ons op bezoek was. Ze was niet echt op zoek naar een opvolger van haar toenmalige sportpaard, maar toen ze Katharina zag was ze meteen "verkocht". Zowel Manon, figuurlijk dan, als Katharina, letterlijk. Voorwaarde van mij was dat ze alsnog naar de stamboekkeuring zou gaan. Ze is op mijn advies vakkundig klaargemaakt door Linda Leeflang. Ze behaalde daar het Ster-predicaat. Daarna heeft Manon zelf de opleiding van Katharina op zich genomen. Haar bijnaam is Koekie, ik weet niet waarom. Dat moet ik nog eens navragen."

"Manon en haar ouders kende ik al wat langer. Het zijn bijzonder lieve mensen. En Manon is erg ambitieus en een vakvrouw. Dat bewijst ze steeds weer. Heel bijzonder vind ik dat zij al haar paarden zelf heeft opgeleid vanaf jonge leeftijd, of zelf ook heeft opgefokt."

Afbeelding
Walzing Mathilde, de moeder van Katharina Sollenburg. Foto: misterA
Paralympische Spelen
MisterA is geen onbekende met de paradressuur, zo vervolgt hij. "Ik was niet helemaal onbekend met de pararuitersport. Al eerder werd een paard van ons gereden en uitgebracht in die discipline. Ik zie ook geen verschil tussen de reguliere dressuursport en de paradressuur. Allereerst is de omgang tussen mens en dier hetzelfde. Een goede band staat voorop, en dan bedoel ik met liefde en respect omgaan met je paard. Ook bij paradressuur, en zeker op dit niveau, worden net zulke hoge eisen aan de combinatie gesteld. Dat is zeker zo wat betreft het vertrouwen in elkaar, omdat bij paradressuur de ruiter of amazone veelal fysiek meer kwetsbaar is."

Voor wat er nog kan verbeteren in de fokkerij van sportpaarden, is hij heel duidelijk: "bij het KWPN is het fokdoel de topsport. Zelf ben ik van mening dat we dan nog veel meer voor ogen moeten hebben waaraan een topsportpaard voor paradressuur moet voldoen. Dat zou het fokdoel moeten zijn. We zien gelukkig dat er een behoorlijke verandering is ingezet. Dat harmonieus rijden bovenaan is komen staan. Dat dan rille, bange, scherpe eigenschappen niet meer gewenst zijn. Dat we mensvriendelijke en betrouwbare paarden willen. Dat heeft niets te maken met luie of trage paarden."

Uiteraard is hij er trots op dat zijn fokproduct mee mag doen aan de Spelen: "Manon Claeys komt uit voor het Belgische team. Vanwege privé-redenen kan ik de Olympische Spelen helaas niet bijwonen. Baron Pierre de Coubertin is de grondlegger voor de moderne Olympische Spelen. Meedoen is belangrijker dan winnen. En daarmee bedoelde hij dat er heel veel vooraf gaat om mee te kunnen doen, om het uiterste te kunnen geven. Voeg daarbij dat de paardensport plaatsvindt op het iconische paleis van Versailles. Dat is op zich al een reden om mee te mogen doen. En dan ben ik er best wel trots op dat een paard dat bij ons is geboren en opgegroeid, ook mee mag doen. We wensen alle deelnemers heel veel succes. En natuurlijk speciaal Manon met haar Katharina. En dan vind ik die lauwerkrans haar heel goed staan. Ook winnen is belangrijk."
Laatst bijgewerkt door JPitty op 23-08-24 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:04

Gefeliciteerd MisterA! Wat een prestatie. En dan niet alleen dit paard gefokt hebben maar ook nog beide ouders! Dat is wel echt heel bijzonder.

misterA

Re: Katharina Sollenburg naar Paralympics, fokker misterA trots op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:12

Dankjewel. En ook beide grootmoeders

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:18

Interessant om te lezen! We denk ik dat het een ‘sensibele Jazz-dochter’ betreft in plaats van een ‘sensuele’.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:46

Waar staat dat?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 00:06

Excuses voor de verwarring Suzanne F. Ik heb dat stukje in de tekst net aangepast. Ik zal het er even bij zetten dat ik dat gedaan heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:59

Mooie prestatie Adri! Gefeliciteerd en Walzing Mathilde is een prachtige merrie.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:23

Wat een leuk en positief stuk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:30

Hier leek als het gaat om top sport dressuur die ongelooflijk genoten heeft van dit verhaal. Heel erg leuk en bedankt daarvoor.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:36

Wat een super insteek en helemaal mee eens... eigenlijk moeten we paarden voor de para gaan fokken; makkelijke bewegingen, licht te rijden en dan komen de grandprixpaarden daar wel uit bovendrijven!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:38

Gefeliciteerd mister A.
Een fijn karakter is voor mens en dier belangrijk. Hyper-sensibiliteit is ook voor een paard niet fijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:27

Bedankt dat je je verhaal gedaan hebt, Adri! Het is een mooi artikel geworden.
Ik duim mee voor fijne prestaties op de Paralympics!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 22:26

Wat mooi zeg, en prachtig zo de hele lijn gefokt!
Met recht om trots op te zijn!